Kurzemes Vārds

19:11 Ceturtdiena, 17. janvāris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Dienas tēma

Kāpēc līst asinis uz ielām un ceļiem

Andrejs Rjabcevs

Statistika rāda, ka vasaras mēneši diemžēl atnāk ne tikai ar saulaino laiku, iespēju zvilnēt jūras krastā vai iebrist kaut kur dziļi pļavās, lai atpūstos. Katru gadu no ziemas miega atmostas arī pasīvie autobraucēji, un arvien biežāk reģistrē smagas autoavārijas gan Liepājā, gan arī rajonā. Izskatot Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes Ceļu policijas nodaļas informāciju par lielākajiem negadījumiem mūsu rajonā, ir redzams, ka arī šis gads nav izņēmums. Līdz jūnija sākumam vien satiksmes negadījumos dzīvību zaudējuši četri cilvēki. Vēl gandrīz simt autovadītājiem un pasažieriem satiksmes negadījumos nodarīti miesas bojājumi, kas bīstami veselībai un dzīvībai. Un skumjākais, ka ļoti lielu daļu šo avāriju izraisījuši tieši tie, kas tikai nesen tikuši pie savām autovadītāju apliecībām. Kāpēc notiek šīs traģiskās autoavārijas un kāda situācija šobrīd ir Liepājas ielās un uz novada ceļiem? To centāmies noskaidrot, aptaujājot autovadītājus un cilvēkus, kas ar jau esošajiem vai tikai topošajiem autovadītājiem saistīti gandrīz katru dienu.

Vēl nebūt nav aizmirsta - un šaubos, vai kādreiz arī tiks pilnīgi aizmirsta, - nelaime uz Basu - Apriķu ceļa, kur pašā gada sākumā notika viena no traģiskākajām avārijām, kāda pēdējā laikā reģistrēta Liepājas rajonā: uzreiz dzīvību zaudēja divi cilvēki, bet nopietni cieta pieci. Draugu pulkā jaunieši bija svinējuši dzimšanas dienu, tad izdomājuši pavizināties ar mašīnu. Diemžēl vizināšanās beidzās ar pamatīgu traģēdiju.

Jauns cilvēks pavisam nesen gāja bojā, braucot ar motociklu, netālu no Dubeņiem. Jaunietis arī pirms tam ar saviem draugiem līksmi bija uzdzīvojis, bija svinēti svētki, lietoti alkoholiskie dzērieni. Puisi atrada ceļmalas grāvī, kur viņš bija iebraucis ar savu motociklu un atsities pret zālē ieaugušiem vecu elektrības stabu baļķiem.

Jūnija sākumā Liepājas Centrālās slimnīcas Reanimācijas nodaļā nonāca kāda gados jauna sieviete, mediķi sniedza palīdzību vēl trijiem pasažieriem, kas bija cietuši autoavārijā pie Bārtas, kad Liepājas - Bārtas ceļa 17.kilometrā sievietes vadītā automašīna "Mercedes Benz E 320" nobrauca no ceļa un ietriecās ceļmalas kokā. Policisti noskaidroja, ka autovadītājai tiesības bijušas tikai dažus mēnešus.

Šādus satiksmes negadījumus varētu uzskaitīt vēl un vēl, bet daudz būtiskāk ir noskaidrot, kāpēc rodas situācijas, kad uz ceļiem un ielām ir jāizlīst jaunu cilvēku asinīm. Vai tā ir pašu jauniešu neapzinība, vai varbūt pārāk viegli var iegūt autovadītāja apliecību?

Ja sodi būtu lielāki, būtu lielāka arī kārtība

- Ja sodi par pārkāpumiem autovadītājiem būtu pēc likuma piemērojami vēl stingrāki, tad arī varbūt būtu iespējams panākt kaut nedaudz lielāku kārtību uz ielām, - pārrunājot pēdējos būtiskākos satiksmes negadījumus un iespējas līdzīgas nelaimes novērst nākotnē, izteicās Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes Ceļu policijas nodaļas priekšnieka pienākumu izpildītājs Imants Vītoliņš. Pašlaik likumā izdarītas izmaiņas saistībā ar sodīšanu par braukšanu reibumā, taču daudzas jomas vēl nav sakārtotas un līdz ar to zināmā mērā paver noteikumu pārkāpējiem iespējas izvairīties no stingrāka soda.

Iemesli samērā nopietnām avārijām mūsu rajonā, kā norādīja I.Vītoliņš, arī ir visdažādākie, bet, pēc policijas datiem, šobrīd vislielākā problēma ir alkohola lietošana. Retu avāriju vai negadījumu izraisa autovadītājs, kas nav alkohola reibumā. "Tieši šī pārgalvība, kas rodas pēc izdzertā alkohola glāzītes, bieži vien kalpo par iemeslu visniecīgākajam satiksmes negadījumam," uzskata I.Vītoliņš. Patrulējot, sevišķi pa rajona ceļiem, policisti bieži aiztur autovadītājus reibumā, jo lauku iedzīvotājiem zināmā mērā nostiprinājusies apziņa, ka Ceļu policija patrulē tikai pa galvenajiem ceļiem un pilsētās, bet par rajona nomalēm neliekas ne zinis. I.Vītoliņš arī neslēpj, ka ne vienmēr policija tieši cilvēku ziņā spēj kontrolēt visus rajona ceļus, bet dara visu, lai panāktu maksimālo rezultātu. Saistībā ar lielākajām avārijām laukos I.Vītoliņš norādīja, ka tajās ļoti bieži vainojami tieši paši pilsētnieki. Laucinieki pie grants seguma vai zemes ceļiem pieraduši, bet pilsētnieks, radis braukt pa pazīstamajām Liepājas ielām, tik labi nepārzina visus mazos lauku ceļus, viņam nav arī tik liela pieredze braukšanai pa ceļu ar šādu segumu.

- Man kā autovadītājam pašam šķiet, ka salīdzinājumā ar dažiem iepriekšējiem gadiem stipri ir mainījusies šoferu attieksme pret braukšanu. Diemžēl šī maiņa ir uz slikto pusi. Katrs, kas tikko dabūjis tiesības un ticis mašīnā, jau domā, ka prot braukt, ka nu tik var spiest pedāli grīdā, un ne uz ko citu neskatās. Turklāt lielākoties jaunie autovadītāji, iegādājoties mašīnas, uzreiz tās pērk jau ar jaudīgiem dzinējiem, no kuriem var arī kārtīgi izspiest, - spriež majors.

Vai uzraudzības trūkums ļauj kļūt bezatbildīgiem?

"Es uzskatu, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija dara ļoti daudz, lai pārbaudītu, kā topošais autovadītājs ir apmācīts autoskolā. Mēs neko nevaram mācīt kursantam, varam tikai pārbaudīt autoskolas darbu un attiecīgi arī braucēja sekmīgumu. Ja tas ir atbilstošs, mēs izsniedzam autovadītāja apliecību," sarunā ar "Kurzemes Vārdu" pauda CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Anrijs Balčus. Viņš pastāstīja, ka pēdējo gadu laikā stipri ir augušas prasības cilvēkam, kas tiecas pēc šofera apliecības. Katrs kursants tiek ļoti stingri vērtēts ne tikai autoskolas individuāli rīkotajā braukšanas un teorētisko zināšanu eksāmenā, bet arī CSDD noteiktajos pārbaudījumos ir ieviestas ļoti stingras normas, kas tiešām no jaunā braucēja prasa lielu disciplinētību un uzmanību, jo kursantam pat šķietami niecīga kļūda var sagādāt soda punktus.

- Jaunie autovadītāji eksāmena laikā māk uz ceļa uzvesties atbilstoši satiksmes noteikumiem, viņi ir apguvuši visas prasības, bet man ir grūti izskaidrot, kāpēc ikdienā šīs iemaņas netiek izmantotas. Es nezinu, varbūt attiecīgās tiesībsargājošās institūcijas, šajā gadījumā - tieši Ceļu policija par maz kontrolē, kā likums ikdienā reāli tiek pildīts. Varbūt, ja šī kontrole būtu vēl intensīvāka un arī dažādāka, kaut ko izdotos mainīt jauno braucēju attieksmē pret satiksmes noteikumiem, - spriež A.Balčus.

Šobrīd jaunais autovadītājs, kaut arī iemācīts braukt pareizi un arī eksāmenu kārtojis, braucot pēc visām prasībām, tomēr jau pavisam drīz no šīm prasībām atsakās. CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks norāda, ka ikdienā jaunie autovadītāji zināmā mērā tiek pieradināti pie noteikumu neievērošanas: "Jaunie braucēji vairāk skatās uz to, kas notiek apkārt, un diemžēl slikts piemērs ir ļoti lipīgs. Pieredzējis šoferis brauc tā, kā ir radis, bet jaunajiem vēl ir vēlme pavērot, kā brauc citi, pamācīties. Jaunietis eksāmenā visu izbrauc varbūt perfekti pareizi, bet pēc tam, jau pilnīgi patstāvīgi braucot, viņš sāk ievērot, ka citi dažviet pabrauc nedaudz ātrāk. Ja jau visi tā dara un nevienam nekas par to nav, kāpēc lai es arī tā nedarītu? - Protams, tas neattiecas uz pilnīgi visiem jaunajiem braucējiem, jo liela daļa šoferu bez stāža ir ļoti apzinīga un centīga ne tikai eksāmenos, bet arī pēc tam.

"Jau mācot var redzēt, kurš būs skrējējs"

- Jebkurš instruktors no saviem kursantiem jau uzreiz var redzēt, kurš varētu būt agresīvā braukšanas stila piekritējs, - uzskata autoinstruktore Ildze Blumbaha. Kursants jau mācību laikā parāda nedisciplinētību, bravūrīgumu gan pret saviem kolēģiem autobraucējiem, gan arī gājējiem un velosipēdistiem. - Agresīvie braucēji ļoti labprāt strīdas ar instruktoru, citreiz vispār negrib klausīties, galvenais - laist uz priekšu. Viņu braukšanas maniere ir tāda, ka tie aizdrāžas pa ceļu visiem garām, vienā vietā kādam nogriež ceļā priekšā, tad atkal citā vietā nošķeļ pretējo joslu. Mēs ar instruktoriem jau uzreiz apspriežamies: tas jau nu tālu nebrauks! Un tā arī ir - pēc laika šo cilvēku mašīnas tiek atrastas grāvjos un ietriekušās stabos.

Vai tas, ka šie cilvēki jau pašā mācību sākuma posmā ir atpazīstami kā agresīvi braucēji, neļauj viņus pāraudzināt, mainīt domāšanu? Ildze atbild, ka tā būtu kārtējā cīņa ar vējdzirnavām, jo šādi kursanti vienkārši neklausās. Tikai tad, kad eksāmenā jau viņš vairākas reizes ir izkritis, sāk no savām kļūdām mācīties.

- Un varētu jau arī pieļaut, lai viņi dragājas pa ielām, ja jau pašiem par sevi un mašīnu nav bail, bet galvenais ir tas, ka viņi pakļauj riskam arī citu cilvēku, savu draugu dzīvības. Es ar gandrīz trīsām gaidu šos Jāņus, jo tiešām nezinu, vai atkal nevajadzēs noklausīties, ka kādu ģimeni piemeklējusi kārtējā traģēdija, ko izraisījusi pārgalvīga braukšana. Krusti ceļmalās par to liek domāt, - domīgi saka I.Blumbaha.

Arī autoinstruktore piekrīt, ka jaunie autovadītāji jau drīz pēc eksāmenu nokārtošanas un apliecības saņemšanas mēdz izmainīt savu braukšanas stilu, daudz mācās no pārējiem šoferiem, kas ne vienmēr visu dara pareizi. Ja pēc eksāmena nokārtošanas vēl dažus mēnešus jaunais autovadītājs pabrauc pēc noteikumiem, kā ir mācīts, bet redz, ka var darīt arī citādi un nekas slikts nenotiek, neviens vairs nesoda ar soda punktiem, kā tas ir skolas un CSDD eksāmenos, tad tas ātri kļūst par grūti izskaužamu ieradumu. Un nākamais solis jau ir tāds, ka draugu iespaidā pilsētā pa ielām tiek rīkotas sacīkstes vai uz kāda rajona ceļa sarīko nelegālās ātrumsacensības jeb dragreisu.

- Tā jau nav liela māka - nospiest gāzes pedāli. Pat bērns to var izdarīt, bet daudz būtiskāk ir tas, vai braucējs varēs apturēt auto vajadzīgajā brīdī. Tas ir galvenais, kāpēc notiek avārijas, - uzskata autoinstruktore.

Nopērk degvīna pudeli, un atpakaļ trasē

Liepājas Policijas pārvaldes Ceļu policijas apkopotā informācija par šā gada pirmajiem mēnešiem un arī iepriekšējiem gadiem rāda, ka liela daļa satiksmes negadījumu tiek izraisīta alkohola reibumā. 25 procenti satiksmes negadījumu, kuros cietuši arī cilvēki, saistīti ar autovadītāja reibumu.

- Tā mums jau ir pierasta lieta, ka bieži vien vakaros šoferi sadzērušies brauc, - "Kurzemes Vārdam" ar nožēlu bilda degvielas uzpildes stacijas "Kings" darbiniece. Tā jau esot ikdiena, ka braucēji šajā degvielas uzpildes stacijā pa ceļam uz zaļumiem vai tāpat vizināšanās laikā iebrauc nopirkt kādus kokteilīšus vai arī stiprāka alkohola traukus. Un labi zināms, ka svinību laikā šis pats autovadītājs, piemēram, pie ugunskura nesēdēs ar minerāļa pudeli rokās. Viņas kolēģis Andris vēl piebilst, ka ir novērojis: visbiežāk tieši gados jaunie autovadītāji mēdz ar saviem braucamajiem kaut kur steigties, pārsniegt ātrumu, turklāt vēl nereti reibumā.

- Varbūt tagad kaut kas mainīsies, ņemot vērā, ka vakaros un naktīs alkoholu pārdot vairs nevar, bet līdz šim bija tā, ka jaunieši diezgan daudz dzēra, - saka Andris.

Vairākās Liepājas degvielas uzpildes stacijās, kuru nosaukumus vadītāji gan nevēlējās publiskot laikrakstā, arī apstiprināja, ka problēma - autovadītājs pie stūres grib sēsties un sēžas reibumā - ir pastāvējusi jau gadiem ilgi, un tāpat ir arī tagad vasarā. Tiesa, biežāk gan tie, kas vienā tankštellē brauc pirkt gan degvielu, gan arī degvīnu, esot vakaru vai nakts klienti, jo gaišajā dienas laikā situācija esot diezgan mierīga.

Pašiem vadītājiem - viedokļi dažādi

Jautājām arī pašiem autovadītājiem, kā viņi kā satiksmes dalībnieki jūtas Liepājas ielās un kā raugās uz jaunajiem autobraucējiem.

Māris Blūms:

- Protams, ir dažādas problēmas autobraucējiem, un nemaz tik droši nevar justies. Cits lēni velkas pa priekšu, cits atkal izdomā strauji nobremzēt, vēl kāds gājējs brīžiem izskrien priekšā uz ceļa. Patiesību sakot, gājēji ir visneprognozējamākie satiksmes dalībnieki. Tie iet, kā ienāk prātā, ar viņiem vienmēr ir problēmas.

Jānis Gureckis, taksometra šoferis:

- Viegli nav uz ielām. Ja neņemam vērā, ka ielu tehniskais stāvoklis ir vienkārši drausmīgs, "Laumas" mikrorajonā Siļķu, Flotes iela un citas ir vienkārši drausmīgas. Papildus raizes vēl sagādā tas, ka dažbrīd satiksmē tiešām rodas pilnīga nekārtība. Sevišķi tas attiecas uz jaunajiem šoferiem, kas tikko dabūjuši tiesības. Viņi dažkārt ļoti rupji pārkāpj satiksmes noteikumus, dzenas ļoti lielā ātrumā. Cik nav bijis, ka tepat Lielā ielā man kāds nesas garām ar ātrumu aptuveni 120 kilometru stundā. Jaunie ir vienkārši nekaunīgi, turklāt nevajadzīgi riskē ar savu dzīvību. Es nezinu, kāpēc viņi tik ļoti slikti izturas pret noteikumiem, bet esmu redzējis, kā dažs ar astoņdesmitnieku logā brauc pāri krustojumam, pat degot sarkanajai gaismai luksoforā. Mašīnas visiem jaudīgas, pašiem vēl pieredzes nav nekādas, tāpēc arī rodas tās bīstamās situācijas uz ceļiem un pat avārijas.

Zeltīte Hluse, autovadītāja ar vairāk nekā 30 gadu stāžu:

- Es esmu autovadītāja ar lielu braukšanas stāžu, turklāt vēl arī invalīde, bet man tomēr šķiet, ka ielās kā autovadītāja varu justies droši. Vienmēr braucu prātīgi, apdomīgi, vienmēr skatos ļoti rūpīgi. Es esmu ļoti uzmanīga, tāpēc arī jūtos uz ielas labi. Jā, braucot vienmēr ir jādomā līdzi, es vienmēr skatos, kas man ir priekšā, kas brauc aiz muguras.

Jānis Zadvinskis, autovadītājs no Ogres:

- Es kā iebraucējs jūsu pilsētā tā īpaši nevaru sūdzēties par satiksmi. Protams, kā jau visur citur, arī pie jums var just problēmas ar ceļu stāvokli. Bet autovadītāju attieksmē pret gājējiem vai citiem autovadītājiem neko sliktu nejūtu. Ja runājam par jauniešiem, kas tikko tikuši pie tiesībām, ir ļoti švaki. Ļoti pieklibo disciplīna, viņi brauc lielā ātrumā, daudz neko neskatoties. Bet tā tas ir visur, arī Rīgā, tur tas ir vēl izteiktāk, jo jauniešiem mašīnas ir jaunas, spēcīgas, ātri iet, tāpēc bieži nogriež gar pašu degunu, lielākā daļa arī ātrumus neievēro un irkopus tā saucamo lavierēšanas stilu.

Jūlija Kazakova:

- Es šobrīd jūtos diezgan droši uz ielas, man nav nekādu problēmu. Reizēm kādi nieki gadās, bet kopumā man nav pretenziju ne pret autovadītāju disciplinētību, ne pret ko citu. Pašai arī tiesībai ir tikai trešo gadu, bet es zināmā mērā piekrītu, ka jaunie autovadītāji ir neuzmanīgi. Ātruma pārsniegšana, ja to tā var saukt, ir mazgadīgo zīmēšanās. Ar tiem jau neko nepadarīsi, viņi ir bijuši un būs vienmēr.