Kurzemes Vārds

13:16 Pirmdiena, 14. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Smalkas uzvedības ābece tramvajā

jeb

Bez talona tramvajā nekāpiet!

SARMĪTE PUJĒNA

Pēc manas publikācijas "Sadzīves rekets tramvajā" saņēmu vētuli no sašutušajiem tramvajvagonu vadītājiem un uzņēmuma "Liepājas tramvajs" direktora Jura Konstantinova ielūgumu aprunāties viņa kabinetā. Diemžēl vēstules autoriem nevaru darīt zināmu tā viņu kolēģa vārdu, kurš, kā rakstīts vēstulē (bet ne manā komentārā) "nozadzis Pujēnas k-dzei santīmus", tā vienkāršā iemesla dēļ, ka uz tramvajvagona vadītāja durvīm vārds nav rakstīts, toties izlikts brīdinājums ar vadītāju nesarunāties. Bet pēc sarunas ar Konstantinova kungu pārliecinājos vienīgi par to, ka mans komentārs atbilst patiesībai. Tās "safabricētās muļķības" lai paliek uz vēstules autoru sirdsapziņas.

Konstantinova kungs bija tik laipns, ka sīkāk iepazīstināja mani ar "smalkas uzvedības ābeci tramvajā" jeb "Noteikumiem par tramvaja lietošanu Liepājas pilsētā", ko pats apstiprinājis šā gada 1.janvārī. Noteikumus var izlasīt arī tramvajvagonā, bet tas nav pārāk ērti un prasa arī laiku. Taču zināt šos noteikumu der gan - tas varētu palīdzēt izvairīties no daža laba pārpratuma. Piemēram, diez vai visiem pasažieriem ir zināms noteikumu 3. un 4. punkts, kuros teikts: "Tramvaja vagona salonā iegājušam pasažierim jābūt vismaz vienam vienreizējās braukšanas talonam. Pie vagona vadītāja var iegādāties talonu (talonus) nākamajam braucienam (braucieniem)." Respektīvi, pasažieris nemaz nedrīkst iekāpt tramvajā, ja viņam kabatā nav talona!

Taču šie noteikumu punkti īpaši popularizēti netiek, jo tramvajvagona vadītājs tomēr ir ieinteresēts pārdot pēc iespējas vairāk talonu. Tomēr pasažieru veselībai daudz vairāk par labu nāks noteikumu ievērošana. Citādi var gadīties, ka, neko ļaunu nenojauzdams, jūs iekāpsit tramvajā, sniegsit naudu vagona vadītājam, lai iegādātos talonu, bet kontrolieris, kas jau "stāvēs uz vakts", grābs jūs ciet un iekasēs sodu - vismaz divus latus. Viņam ir visas tiesības to darīt. Tāpat kā kontroliera pienākums ir par iekasēto sodu jums pretī izsniegt talonu.

Kā paskaidroja Juris Konstantinovs, kontrolieri šos soda talonus pērk no "Liepājas tramvaja". Uzņēmumam tā ir zināma garantija, ka kontrolieris vismaz daļu no iekasētā soda neiebāzīs savā kabatā. Taču, ja kontrolieris pratīs no katra otrā "zaķa" iekasēt naudas sodu bez talona izsniegšanas, viņš būs krietni palielinājis savus personīgos ieņēmumus. Konstantinova kungs šajā sakarībā pasažieriem var ieteikt tikai vienu recepti: neizlaidiet naudu no rokas, kamēr ar otru neesat sakampis soda talonu. Tā, lūk!

Vēl par naudas atlikuma izsniegšanu (vai neizsniegšanu). Lai arī pie vagona vadītāja kabīnes ir uzraksts, kas pieprasa dot "precīzu naudu", tramvaja lietošanas noteikumos nekas par to nav teikts. Tāpēc to varētu uzskatīt vienīgi par aicinājumu, nevis pavēli. Līdz ar to pasažierim ir visas tiesības pieprasīt naudas atlikumu, ja viņš iedevis vairāk nekā 12 santīmus. Tāpat tramvajvagona vadītājam nav nekāda pamata uzspiest pasažierim, teiksim, par piecdesmit santīmiem ņemt četrus, nevis vienu talonu. Taču, tā kā šīs attiecības tiek kārtotas caur nelielu spraugu vagona vadītāja kabīnes durvīs, tad panākt savstarpēju saprašanos ir pagrūti.

Kas atliek? Atcerēties un ņemt vērā tramvaja lietošanas noteikumu 3. un 4. punktu un nekāpt vagonā bez talona kabatā!