Kurzemes Vārds

04:52 Ceturtdiena, 21. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Zobenu deja, zviedru roks un noslēguma "Credo"

Aija Engelmane

Asprātīgi Jānis Dreiblats ceturtdienas vakarā atvadījās no klusītājiem: "Starpbrīdis apmēram divdesmit stundas!" Klausītāji bija tikko saņēmuši bagātīgu klaviermūzikas devu no abiem šarmantajiem frančiem - Mūzas un Īva. Atvadoties no festivāla un Liepājas atsaucīgajiem klausītājiem, viņi sinhronā izpildījumā nospēlēja Henri Litolfa "Skerco" divām klavierēm. Vai arī abi piektdienas koncerta pianisti - J.Zilbers un M.Gžibovskis - saņems tikpat jūsmīgu publikas reakciju? Redzēsim.

Taču tāda droši vien būs vienīgajā rokmūzikas koncertā teātrī sestdienas vakarā. Ar nepacietību tiek gaidīta zviedru pianista Roberta Velsa ierašanās. Koncerta pirmajā daļā skanēs zviedru komponistu rokmūzika trio - pianista R.Velsa, basģitārista L.Risberga un sitamo instrumentu mūziķa K.Bjornlunda - izpildījumā. Otrajā daļā klausītājiem būs interesanti iepazīt klasiskās melodijas asākos ritmos, kuras izpildīs mūsu orķestris kopā ar zviedru pianistu. Tas būs gan Mocarts, Čaikovskis un Šopens, gan Hačaturjana efektīgā "Zobenu deja".

Un tad jau būs klāt svētdiena un festivāla noslēguma koncerts. Vispirms varenais Johanesa Brāmsa 1.klavierkoncerts zviedru pianista Rolanda Pentinena interpretācijā. Šī mūzika lielā mērā ir tradicionālo formu noliegums - drīzāk tā ir simfonija ar klavieru solopartiju. Nav atšķirīgo, efektīgo pianista pasāžu, bet viss pakļauts nopietna satura atklāsmei. Tajā pašā laikā solista partija ir sarežģīta, tādēļ šis koncerts netiek bieži izpildīts. Koncerta mūzikas raksturu ietekmēja notikumi, kurus pārdzīvoja toreiz divdesmit vienu gadu vecais autors. Vispirms tas bija grandiozās Bēthovena 9.simfonijas atskaņojums, ko Brāmss dzirdēja pirmo reizi. Drauga un muzikālo centienu atbalstītāja Roberta Šūmaņa neveiksmīgais pašnāvības mēģinājums, metoties Reinas ūdeņos. Tāpēc, izņemot lēno, dziedošo otro daļu, koncertā dominē nopietns un dramatisks noskaņojums.

Mūsdienu komponistu koncerti ir daudz īsāki par klasiskajiem vai romantiskajiem. Tikai deviņas minūtes ilgst poļu komponista Henrika Nikolaja Gurecka (1933.) Koncerts klavierēm (oriģinālā klavesīnam) un stīgu instrumentiem. Komponista daiļrade pieder pie oriģinālākajām mūsdienu mūzikā, tai piemīt milzīga vitalitāte, suģestējošs izteiksmes spēks. H.M.Gurecka skaņdarbi ieguvuši balvas starptautiskajos komponistu konkursos. 1972.gadā komponēta monumentālā 2.simfonija - veltījums izcilajam poļu astronomam Kopernikam.

Festivālu noslēgs igauņu komponista Arvo Pērta (1935.) "Credo" - korim, klavierēm un orķestrim. Bieži A.Pērta skaņdarbi balstās uz krasiem kontrastiem. Tā tas ir 2.simfonijā, kur pretnostatīta mūsdienu dzīves nežēlība un naivā bērnu pasaule, citējot P.Čaikovska miniatūru "Salds sapnis".

Arī "Credo" ir divas atšķirīgas muzikālas pasaules. Kā gaišs ideāls skan J.S.Baha prelūdija Do mažorā (vēlāk Š.Guno tai pievienoja savu melodiju, izveidojot "Ave Maria"). Tai pretnostatīti asi, sabiezināti kora akordi - klāsteri (no angļu - cluster - ķekars). Ar ko tas viss beidzas? Jāklausās! Festivāla koris diriģentes Ilzes Valces vadībā ar lielu interesi apguvis kora partiju, klavieru solopartiju spēlēs Jānis Zilbers, bet pie diriģenta pults kā jau nemainīgi visu šo laiku - Imants Resnis.

"Credo" - "Ticu" - klausīsimies un ticēsim, ka arī uz priekšu šis festivāls pastāvēs un, kā Latvijas TV "Rīta bumā" izteicās Imants Resnis, arī turpmāk nepietrūks finansējuma šim pasākumam. Muzikālo ideju nepietrūks!