Kurzemes Vārds

10:49 Trešdiena, 20. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Ažiotāža nevietā

LĪVIJA LEINE

Pēdējā laikā valstī liela ažiotāža sacelta ap nepilsoņu pasu izsniegšanu. Daži šo procedūru, kas nepieciešama, lai sakārtotu iedzīvotāju dokumentus, cenšas politizēt, ierēdņu neizdarību izmantot, lai meklētu ieganstus pamatojumam par cittautiešu tiesību pārkāpumiem.

Kā ar nepilsoņu pasu izsniegšanu veicas Liepājā?

To jautāju Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Liepājas nodaļas vadītajai ASTRĪDAI STŪREI.

- Esam saņēmuši jau 19 000 nepilsoņu iesniegumus šo pasu saņemšanai, - teica Stūres kundze. - Lai arī ik dienas saņemam ap 300 iesniegumu, pēc iespējas ātrāk cenšamies atbildēt visiem un atbildē jau informēt, kad, kurā dienā un stundā ar precizitāti līdz 15 minūtēm cilvēkam jānāk uz mūsu pārvaldes nodaļu, lai iesniegtu dokumentus. Tā kā īpašu rindu pie mums nav.

Pie reizes gribu piebilst, ka nebija gluži pareizi pasludināt, ka bijušās PSRS pases ir derīgas līdz 2000.gadam, un tajā pašā laikā jau divus gadus pirms tam noteikt, ka uz ārzemēm var braukt tikai ar ārzemju pasēm. Šo noteikumu pieņēmēji nav atcerējušies, ka Latvijas cilvēkiem ir saistība arī ar citām valstīm. Tā patiešām ir cilvēku kaitināšana. Un tiem, kuri šā apstākļa dēļ sarūgtināti, jau ne vienmēr iestāstīsi, ka mēs te, Liepājā, neesam tie, kas tos noteikumus pieņem, ka esam spiesti tiem pakļauties tāpat, kā viņi.

- Lai arī jūs esat pratuši visu izkārtot tā, ka ļaudīm nav jānīkst dienām garās rindās, kā tas notiek citviet, tomēr cilvēki žēlojas, ka ļoti ilgs laiks paiet no dokumentu iesniegšanas brīža līdz pases saņemšanai.

- Ja mums būtu vairāk darbinieku, mēs varētu apkalpot vairāk cilvēku. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde jau pasen ir lūgusi Iekšlietu ministrijas atbildīgas amatpersonas, lai piešķir papildlīdzekļus un papildu štata vietas nepilsoņu pasu dokumentu apstrādei. Tas nav tik vienkārši, kā daži iedomājas: iesniedz dokumentus, un tūlīt drukā pasi. Dokumenti ir jāpārbauda, jauniesniegtie jasalīdzina ar datu bāzi, ar tiem, ko cilvēks iesniedzis pirms tam. Ja gadās nesakritības, jānoskaidro. Tas ir ļoti darbietilpīgs process, kurā iesaistīti lielākā daļa nodaļas darbinieku.

Pats galvenais - cilvēkiem pie mums jāierodas precīzi noteiktajā laikā. Var protams, gadīties, cilvēks saslimst vai ģimenē notiek kāda nelaime, to visu var saprast, un mēs tādās reizēs ejam pretim. Bet mūsu pretimnākšanu nevar izmantot ļaunprātīgi. Rinda jau sarakstīta līdz jūnijam. Un katrs, kas grib nākt citā, nevis viņam atvēlētajā laikā, aizkavē citus cilvēkus, kas, protams, par to neapmierināti. Mēs ik dienas pieņemam ap astoņdesmit cilvēku, un jebkura novirze no noteiktā laika, pat par dažām minūtēm, ir traucēklis citiem.

- Kā jums izdevās sakārtot savu apmeklētāju plūsmu?

- Tas ir melns, liels un iestādei obligāti veicamo pienākumu sarakstos neietilpstošs, it kā lieks darbs. Bet tas palīdz cilvēkiem izvairīties no rindām, no liekas gaidīšanas, nervozēšanas. Tikai man vēl viens lūgums mūsu apmeklētājiem: ja ir saņemts paziņojums, ka gatavo pasi var saņemt noteiktā datumā no pulksten 9 līdz 12 vai no 14 līdz 17, tad nevajadzētu visiem noteikti censties ierasties tieši pulksten 9 vai 14. Katrs pie savas pases norādītajā dienā tiks noteikti.

- Ko vēl jūs gribētu pateikt saviem apmeklētājiem?

- Gribu lūgt. Ļoti lūgt. Nemest uz grīdas saulespuķu sēklu čaumalas. Nelīmēt pie durvīm, pie krēsliem un zem krēsliem košļājamās gumijas. Kājas noslaucīt uz kājslauķa. Kamēr noteiktajā laikā konkrēto cilvēku neaicina kabinetā, pagaidīt uzgaidāmajā telpā, nevis klejot pa citiem kabinetiem. Atcerēties, ka visus neskaidros jautājumus var noskaidrot 6.kabinetā. Tajā arī jāgriežas ar iesniegumiem. Un vēlreiz: nākt laikā, kas norādīts uzaicinājumā.