Kurzemes Vārds

09:50 Pirmdiena, 23. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Sapņu auto parāde divu dienu garumā

Ints Grasis

Kaut arī jaunos automobiļus dažs nemaz neuzskata par ekskluzīviem sapņu braucamajiem, tomēr mums, vairumam liepājnieku, vēl ilgi būs jākož pirkstos un jāsamierinās ar to, ka kāroto auto varam aptaustīt tikai ar acīm. Tādēļ arī uzdrošinājos 45 pērn visvairāk pārdoto jauno automobiļu ierašanos Liepājā jeb sarīkojumu "Latvijas gada auto 97" nosaukt par sapņu auto parādi. Ar skaudību uz glaunajiem limuzīniem un jaunās paaudzes pilnpiedziņas autiņiem skatījās arī šurp sabraukušās un arī vietējās prominences. Pašas labākās automašīnas nevar atļauties arī pašas augstākās valsts amatpersonas. Bet ne tik turīgiem ļaudīm atliek rēķināt un skaitīt, pēc cik gadiem un kādu automobili varēs samērot ar sava maciņa biezumu. Paši aktīvākie autocienītāji arī šādu izdevību izmantoja un bija bieži viesi K.Zāles laukumā piektdien un sestdien.

45 mašīnu kolonnu atvelk uz Liepāju

Jāteic, ka liepājnieki var būt īpaši pagodināti, ka šāds autosarīkojums notika tieši mūsu pilsētā. Šo apstākli pieminot, nevar izslēgt pilsētas mēra ciešo saistību ar autoaprindām un "SD Autocentra" vēlmi piesaistīt Liepājai un tātad arī pietiekami tuvu sev jaunus automobiļus un daudz publikas, vārdu sakot, uztaisīt kārtīgu šovu un pieklājīgu reklāmu. Sākotnēji "Gada auto" bija plānots pavisam citā Kurzemes pilsētā, bet neoficiālās sarunās starp pasākuma rīkotājiem un Liepājas mēru izdevās atrast kopsaucēju un atvilkt automašīnu kolonnu uz mūsu pilsētu, kas uz divām dienām kļuva par visu valsts autotirgotāju un automīļu centru. "Gada auto 97" rīkotāju - žurnāla "Auto" galvenais redaktors Atis Jansons atzina, ka šādu autofestivālu Rīgā ir daudz grūtāk (turklāt arī finansiāli dārgāk) noorganizēt nekā, piemēram, Liepājā. Šeit ir lieliskas testa braucienu iespējas lidlaukā un var ieekonomēt laiku, vajadzības gadījumā izmantojot samērā mazo attālumu no pilsētas līdz rajona ceļiem.

Gada auto no visvairāk pārdoto vidus

Pērn visvairāk - 344 - Latvijā pārdoti Renault Megane modeļi, kas tikai liecina par tirgotāju veiksmīgo mārketinga kampaņu. Otrajā vietā ir Subaru Legacy, ko iegādājušies 154 klienti. Vēl pirmajā desmitniekā ir Škoda Felicia, Toyota Corolla, Subaru Impreza, Lada FWD, Volvo SV70/850, Opel Vectra, Nissan Almera un Lada RWD. Šo modeļu pārdošanas skaits katram sniedzas pāri simtam. Tiesa, novērtējot pārdoto automašīnu skaitu, jāņem vērā dažas viltības. Piemēram, zem Renault Megane karoga startē vairākas modifikācijas, turklāt Scenic no Clasic ievērojami atšķiras.

Žūrija = žurnālisti + prominences

Žūrija, kas izvērtēja jaunās automašīnas, bija divdaļīga - par auto rakstošie un rādošie masu mediji, kā arī daudzas Latvijas prominences, no kurām augstākos amatus ieņem Alfrēds Čepānis un Atis Sausnītis.

Piektdien Liepājas lidlaukā automobiļus iemēģināja žurnālisti, bet sestdien pa lidlauku, kā arī pa citu sev tīkamu maršrutu vizinājās prominences. Vērtēšanas sistēma bija vienkārša: ikviens izteica savas domas par auto pēc piecu ballu jeb zvaigznīšu metodes. Uzreiz jābilst, ka atzīmi "5" nesaņēma neviens no automobiļiem.

Rīkotāji pret "Gada auto" noteikšanu ir piesardzīgi

Protams, nosakot "Gada auto", jābūt īpaši piesardzīgiem, jo dažs autotirgotājs šo sarīkojumu uztvēra varbūt pat pārlieku nopietni. Kā nekā par labākajiem automobiļiem rakstīs visa autoprese un rādīs televīzija. Tieši šis apstāklis (lasi - iespējamā iejaukšanās tirgū un klientu iespaidošana) lika rīkotājiem būt uzmanīgiem. Turklāt, kā jebkurā lietā, arī autotestos dominē katra subjektīvais viedoklis, kas ne vienmēr precīzi saliek visu pa īstajiem plauktiņiem. Arī vērtēšanas kritēriji katram žūrijas loceklim ir savi. Viena lieta ir novērtēt auto, izejot no reāliem apsvērumiem un cenas, nepakļaujoties daudzo ekstru valdzinājumam, cita - izvēlēties dārgu un bez šaubām labu limuzīnu ar iespaidīgu aprīkojumu. Kāds mans kolēģis lidlaukā sacīja, ka nekādi nevarot atrast sliktu auto. Tāpēc jāpiekrīt vien Ata Jansona teiktajam, ka labs auto ir jauns auto, un gan jau ar laiku autovadītāji pie tāda secinājuma nonāks.

Uzdodot sev atklātu jautājumu: vai žurnālistiem ir tiesības iejaukties autotirgū, arī mudināja rīkotājus - Ati Jansonu, žurnālu "Auto", firmu "SD Autocentrs" un tās direktoru Daināru Dambergu neizvirzīt "Gada auto" noteikšanu par galveno šā pasākuma mērķi. Bija pat doma mēģināt sarīkojumu pārdēvēt. Tomēr, tomēr. Vērtējums tika izdarīts.

Liepājnieki izvēlas BMW

Ikvienam jauno automobiļu izstādes apmeklētājam bija iespēja atdot savu balsi par sev tīkamāko automobili, ko nosacīti varētu dēvēt par liepājnieku simpātiju. Atis Jansons, apkopojot liepājnieku balsojumu, atzina, ka rezultāts ir visai negaidīts - iedzīvotāji izvēlējušies jauno 5.sērijas BMW. Pērn pārdeva 42 šos automobiļus (pēc pārdošanas skaita - 30.vietā Latvijā). BMW pārstāvis sacīja, ka viņš esot šokēts par liepājnieku izvēli, taču augstu novērtēja viņu atzinību: auto bez šaubām esot ļoti labs. Vēl vairāk BMW pārstāvis bija gandarīts tādēļ, ka, pirms doties uz Liepāju, esot bijušas šaubas, vai ir vērts vispār to darīt. Otro vietu tikpat negaidīti liepājnieku skatījumā ieņēma SAAB 9000, trešo - E klases Mercedes. Jāteic, ka liepājnieki savā izvēlē nebūt nav pieticīgi un izvēlējušies vienus no "biezākajiem" eksemplāriem.

Vislielākā atzinība - VW Passat

Pēc žūrijas vērtējuma, VW Passat ieguva vidēji 3,6 zvaigznītes, Subaru Impreza un Audi A6 - 3,5, Volvo SV70 Cross Country - 3,2, SAAB 9000 un Audi A8 - 3. Runājot par Passat, visbiežāk labas atsauksmes varēja dzirdēt par auto pievilcīgo dizainu, īpatnējo ātrumkārbu un parocīgo pārnesumu pārslēgšanu. Protams, sniegotie ceļi bija liels pluss pilnpiedziņas automobiļiem. Šajā ziņā labus vārdus izpelnījās arī Subaru Legacy, taču daudz spēja iespaidot gida stāstījums, kurš šo automobili īsi raksturoja kā džipu uzvalkā. Tieši 4×4 automobiļi piesaistīja Saeimas priekšsēdētāja Alfrēda Čepāņa vislielāko uzmanību. Savukārt pilnpiedziņas klasē vislielāko kritiku, viņaprāt, pelna "Ņiva". Akciju sabiedrības "Lauma" prezidente Zigrīda Rusiņa teica, ka citkārt (domāti ceļa apstākļi), iespējams, viņa būtu gada automobilim nominējusi savus favorītus - BMW. Bet, objektīvi spriežot, auto ar aizmugurējo piedziņu pa sniegu tomēr neesot labākais variants.

Piedāvā asas izjūtas rallija trasē

"Gada auto" rīkotāji gan žurnālistiem, gan prominencēm piedāvāja papildu atrakciju pie Dubeņiem: sēžot blakus īstam rallija pilotam (ķiveri galvā un piesprādzētam pie sēdekļa), izbraukt īstu ātrumposmu īstā rallija mašīnā un papildināt adrenalīna saturu asinīs. Šādu izaicinājumu žurnālisti pieņēma ar sajūsmu. Pasažierus pa slēgtu trasi izvizināja STP rallija komandas braucēji, bet īpaši gara rinda veidojās pie Latvijas rallija līdera Ivara Caunes pilotētā Subaru. Un jāatzīst, ka sajūtas ir neaprakstāmas un vienreizīgas. Papildu asumu braukšanai piešķīra Ivara stūrmaņa Andra Šimkus humora pilnās pamācības, ka iespējamās kūleņošanas gadījumā esot ar rokām jāatbalstās pret jumtu, bet, ja ceļā trāpās koks, labāk esot atslābināties, jo tad parasti salaužot mazāk ribu. Īpaši paveicās tiem žurnālistiem, kas paguva izbaudīt, ko nozīmē "neierakstīties līkumā", taču, protams, rallijbraucēji izslēdza nopietnu seku varbūtību. Lielisko izdevību izmantoja arī Zigrīda Rusiņa, kas pēc galvu reibinošā brauciena atzina, ka baiļu sajūtas neesot bijis. "Viss ir atkarīgs no uzticības pilotam, un par Ivaru man nekādu šaubu nebija," teica Rusiņas kundze. Savukārt Saeimas priekšsēdētājs tomēr atturējās no piedāvātās iespējas. Alfrēds Čepānis teica, ka viņa vecumā esot pavisam citas lietas, kas sagādā gandarījumu, un to vidū neesot traka braukšana.

Tomēr šāda atrakcija vismaz STP komandai maksāja dārgi. Gan Mārtiņa Būčiņa, gan Gunāra Trečaka mašīnas dažādu defektu dēļ uz Liepāju bija spiestas neripot savu gaitu. Par to, cik nopietni ir mašīnu bojājumi, tagad spriedīs mehāniķi.