Kurzemes Vārds

01:43 Sestdiena, 7. decembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Sliežu ceļu stāvoklis pagaidām neapdraud ostas attīstību

GUNDARS MATĪSS

Vērtējot Liepājas ostas visai straujos attīstības tempus, izskanējušas bažas, ka jūras transporta mezglu apkalpojošie dienesti nav gatavi lielākām pārmaiņām un nespēs laikus atrisināt augošā kravu apgrozījuma radītās problēmas. Piemēram, Liepājas - Jelgavas sliežu ceļa posmu, iespējams, jau tuvākajā laikā nākšoties pārbūvēt un rekonstruēt. "Kurzemes Vārds" mēģināja noskaidrot, cik nopietni ir šādi apgalvojumi.

Bažām nav pamata

Tā laikraksta pārstāvim atbildēja visi aptaujātie akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" speciālisti. "Ir daži tehniskā ziņā vājāki sliežu posmi, taču augošo slodzi dzelzceļš noteikti spēs izturēt," uzskata Jelgavas Ceļu distances Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Dainis Zvaners. Viņš bija pārliecināts, ka bažām par iespējamo satiksmes apturēšanu remontdarbu dēļ nav nekāda pamata.

Akciju sabiedrības Pasažieru pārvadājumu pārvaldes direktora palīdze Biruta Sakse bija vēl kategoriskāka. "Neviens nav tik traks, lai nospiestu uz ceļiem visu valsti. Ja arī būs nolemts kaut ko nopietni mainīt, tad tikai ne Liepājas posmā," komentējot ziņas par it kā plānotiem liela mēroga remontdarbiem, teica uzņēmuma administrācijas pārstāve. Turklāt dzelzceļniekiem jau pietiekot ar Vaiņodes epopeju. Drīz būs apstiprināts arī vasaras perioda pasažieru pārvadājumu grafiks. Jaunajā sarakstā nekādas izmaiņas neesot plānotas. Runa varētu būt vienīgi par to, kā Liepājas posmam piesaistīt lētāku un izdevīgāku pasažieru vagonu vilcējspēku, piemēram, motrisi.

Zvanera kungs arī piebilda, ka plānotos remontdarbus strādnieki veic regulāri, taču tie nekādi netraucējot satiksmi. Lielākas pārbūves laikā, piemēram, remontējot tiltu, iespējams, ka dzelzceļa vadītāji pieņem lēmumu par kāda pasažieru vilciena reisa atcelšanu, taču šādi gadījumi esot ļoti reti.

Arī Speciālās ekonomiskās zonas tehniskais direktors Agris Andersons neko par lieliem remontdarbiem nebija dzirdējis. Viņa rīcībā esošie dokumenti liecina, ka Liepājas - Rīgas dzelzceļa caurlaides spējas ievērojami pārsniedz pašreizējās kravu plūsmas apjomus.

Kapitālais remonts plānots padomju laikā

Vienīgi dzelzceļa lietu speciālists, Saeimas deputāts Jānis Kazāks nebija tik optimistiski noskaņots. Viņš atcerējās, ka vairāku Liepājas - Jelgavas ceļa posmu kapitālo remontu plānojuši jau septiņdesmitajos gados, taču rekonstrukcija atlikta. Deputāts uzskata, ka nopietnas problēmas varētu rasties, ja kravu apgrozījums pārsniegs četru miljonu tonnu robežu. Pagājušajā gadā Liepājas stacija saņēma lielāko kravu skaitu pēc neatkarības atjaunošanas - vairāk nekā divus miljonus tonnu. Sasniedzot maksimālo pārvadājumu iespēju robežu, dzelzceļnieki būšot spiesti sākt steidzamu lielāka mēroga sliežu ceļa remontu. Tāpēc arī deputāts no Liepājas tik kategoriski ir par Vaiņodes posma saglabāšanu. Ostai būtu atkāpšanās ceļš, jo kravas varētu piegādāt caur Lietuvu. Arī uzņēmējiem tas būtu izdevīgāk, jo, piemēram, kokmateriālu transportēšana caur Viļņu, tos tālāk no Priekules nogādājot Liepājā, firmām izmaksātu lētāk, nekā vedot kravas cauri Daugavpilij un visai Latvijas teritorijai. Jānis Kazāks bija pārliecināts, ka, izvērtējot ostas attīstības tendences, problēmas ar augošo kravu apgrozījumu Liepājas - Jelgavas sliežu ceļu posmā noteikti radīsies. Tikai kritiskajā brīdī būs daudz grūtāk glābt situāciju.

Kravu apgrozījuma kāpums sola lielākas investīcijas

Dainis Zvaners gan prognozēja, ka, augot kravu plūsmai, lielākas summas atvēlēs sliežu remontam. Tāda esot "Latvijas dzelzceļa" politika. Pašlaik lielākās naudas summas saņemot Ventspils, Daugavpils, Rēzeknes ceļa posmu remontdienesti. Liepājnieki pagaidām dabū mazāk finansu līdzekļu, taču to apjoms varētu pieaugt proporcionāli ekspluatācijas izdevumiem.

Arī Liepājas stacijas priekšnieks Valdis Romanovs, pirms kāda laika runājot par kravu apgrozījuma pieauguma tendencēm, teica, ka ar pievedceļu izbūvi un remontdarbiem neesot nekādu problēmu. Jo vairāk būšot darba, jo vairāk arī naudas, ko ieguldīt dzelzceļa infrastruktūras attīstībā.