Kurzemes Vārds

14:36 Piektdiena, 23. augusts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Top izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos

Viens no galvenajiem satiksmes drošības sistēmu regulējošiem normatīvajiem aktiem ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas sagatavotie Ceļu satiksmes noteikumi. Tie nosaka galveno ceļu satiksmes dalībnieku - transportlīdzekļu vadītāju, kā arī citu satiksmes dalībnieku uzvedības normas.

Tagadējie ceļu satiksmes noteikumi stājās spēkā 1996.gada 1.janvārī, un tie Latvijā ieviesa vairākas principiālas izmaiņas:

1.Maksimālais braukšanas ātrums apdzīvotās vietās nedrīkst pārsniegt 50 km/ha;

2.Tuvo gaismu lietošana dienas laikā visiem transportlīdzekļiem no 1.oktobra līdz 1.aprīlim;

3.Drošības jostu lietošana visiem transportlīdzekļa pasažieriem, kuru sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām;

4.Apstāšanās un stāvēšana tikai paralēli brauktuves malai (ja ar ceļa zīmēm nav noteikts citādāk) u.c.

Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas rīcībā esošajiem datiem varam secināt, ka minētās izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos ietekmējušas arī satiksmes negadījumu stāvokli valstī. 1997.gadā salīdzinājumā ar 1996.gadu transportlīdzekļu skaits Latvijā palielinājās par 11,5 procentiem (tajā skaitā vieglo automobiļu skaits par 13,7 procentiem), bet satiksmes negadījumu skaits samazinājās.

Analizējot pēdējo gadu satiksmes negadījumus, CSDD speciālisti secinājuši, ka Ceļu satiksmes noteikumos jāievieš daži papildinājumi, tādi, kas palielinātu pašu autobraucēju drošību. Jāatzīmē, ka, plānojot grozījumus satiksmes noteikumos mūsu valstī, tiek ņemta vērā daudzu Eiropas valstu pieredze.

Kādas tad ir būtiskākās izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas iekļautas jaunajā projektā "Par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos"?

Mobilais tālrunis

Projekts paredz, ka turpmāk transportlīdzekļa vadītājam braukšanas laikā būs aizliegts sarunāties pa mobilo tālruni. Vienīgais izņēmums - ja automobilis ir aprīkots ar tā saucamo Hands Free sistēmu, kad tālrunis nav jātur rokās.

Šāds punkts Ceļu satksmes noteikumos tiks ieviests nolūkā, lai vadītājs braukšanas laikā visu uzmanību veltītu ceļam, nevis sarunām pa tālruni, tā apdraudot sevi un citus. Iedomāsimies situāciju, kad automobilis brauc ar ātrumu 50 km/h. Vadītājs paņem mobilo tālruni, lai uzgrieztu numuru. Paies vismaz divas sekundes, kuru laikā vadītājs praktiski brauks ar "aizsietām" acīm. Tomēr 2 sekundēs ar šādu ātrumu automobilis būs nobraucis gandrīz 30 metrus. Spriediet paši, vai ir vajadzīga norma noteikumos, kas no aizliegtu?

Ziemas riepu lietošana

Projekts paredz, ka laikā no 1.decembra līdz 1.martam visiem transportlīdzekļiem, kuru masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kuri piedalās ceļu satiksmē, jābūt uzstādītām speciālām ziemas riepām.

Savukārt laikā no 1.maija līdz 1.oktobrim Latvijas teritorijā paredzēts aizliegt transportlīdzekļiem braukt ar radzētām ziemas riepām, kas, protams, ir šai sezonai neatbilstošas.

Iegaumējiet! Satiksmes ministrija NEGRASĀS ieviest noteikumus, kas:

1) ziemas periodā aizliegtu lietot radzētās ziemas riepas;

2) ziemas periodā atļautu lietot TIKAI radzētās tiepas.

Tātad ievērojiet - ziemas riepas var būt ar vai bez radzēm. Katrai sezonai ir paredzētas sava veida riepas. Galvenā ziemas riepu priekšrocība ir īsāks bremzēšanas ceļš un automobiļa stabilitāte. Savukārt neatbilstošos laika apstākļos vasarā ziemas riepas kaitē ceļa segumam. Tātad pēdējais laiks aplūkot sava braucamā riepu marķējumu, kamēr pārbaudījumu vēl neveic Ceļu policija, kura par riepu neatbilstību varēs sodīt.

Tuvās gaismas

Sagaidāms, ka tieši šis jaunievedums būs pakļauts visasākajām diskusijām. Projekts paredz, ka turpmāk visiem transportlīdzekļiem ar iedegtiem tuvās gaismas lukturiem arī šajā diennakts laikā būs jābrauc jau no 1.septembra līdz 1.aprīlim. Izmaiņas saistītas ar to, ka septembra sākumā dienas jau kļūst īsākas, laiks bieži ir apmācies un tas ir arī pirmais mācību gada mēnesis. Skolēni, atpūtušies vasaras brīvlaikā, atkal dodas uz skolu. Pirmās skolas dienas sagādā bērniem daudz pārsteigumu un satraukumu, un noteikumi viņiem ir piemirsušies. Diemžēl statistikas dati liecina, ka tieši tas ir laiks, kad satiksmes negadījumos tiek ievainoti vai iet bojā bērni. Lai pievērstu viņu (un arī citu satiksmes dalībnieku) uzmanību, turpmāk transportlīdzekļiem ar iedegtiem tuvās gaismas lukturiem būs jābrauc arī visu septembri.

Maldinošās pazīšanas zīmes

Daudzi autobraucēji noteikti ir pamanījuši dažāda veida zīmes, kas uzlīmju veidā rotā braucamos: "Sieviešu kurpīte", "290", "Ievēro distanci" u.c. Visas šīs uzlīmes veidotas kā ceļa zīmes - vai nu aplī, vai arī trīsstūrī ar sarkanu ārējo malu.

Jau iepriekš paredzu šajā vietā izteikto argumentu: "Vai nav vienalga, ko un cik daudz es līmēju savai mašīnai aizmugurē?!" Diemžēl pieredze liecina, ka dažs sava automobiļa aizmugurē pat uzlīmē trīs un vairāk uzlīmes, turklāt visnepiemērotākajā vietā - aizmugures stiklā, kas apgrūtina vērot ceļu aizmugurē. Daži "izgudrotāji" jaunu zīmju meklējumos ir pārkāpuši jebkuras estētikas normas. Automašīnu aizmugures pārvēršas par avangarda mākslas stendu, izmantojot līdzību ar ceļa zīmēm. Tas nav pieļaujams. Aizmugurē braucošais vadītājs vairs nesaprot, kura ceļa zīme attiecas uz satiksmi un kura ne. Jāatgādina, ka ir pazīšanas zīmes, kuras obligāti uzstādāmas automobiļa auzmugurē, piemēram, ja auto ir aprīkots ar radzētām riepām. Beigu beigās - kam ticēt, kam ne?

Lai no tā izvairītos un lieki nemaldinātu citus satiksmes dalībniekus, projekts paredz, ka turpmāk uz transportlīdzekkļa redzamā vietā varēs līmēt tikai Ceļu satiksmes noteikumos paredzētās pazīšanas zīmes (piemēram, "70", "Invalīds", u.c.) un taksometriem paredzētos atribūtus varēs lietot tikai to automobiļu vadītāji, kuri saņēmuši atļauju šāda veida darbībai.

Projekts "Par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos" varētu būt gatavs jau pēc pāris mēnešiem. Tālāk tas tiks nosūtīts apspriešanai uz citām ministrijām, bet pēc atbilžu apkopošanas un nepieciešamo grozījumu veikšanas projektu iesniegs apstiprināšanai Ministru kabinetā. Iespējams, ka izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos stāsies spēkā jau vasarā vai rudenī.

Tomēr gribu aicināt ikvienu lasītāju uz dialogu, un visi, kuriem ir kādi priekšlikumi vai iebildes, var rakstīt uz Ceļu satiksmes drošības direkciju. Atgādinu CSDD Liepājas nodaļas adresi: Lauku ielā 59, Liepājā, LV 3411.

Ceru, ka gaidāmās izmaiņas "Ceļu satiksmes noteikumos" paaugstinās satiksmes drošības līmeni mūsu valstī.

Laimīgu un drošu ceļu!

Anrijs Balčus,

CSDD Liepājas nodaļas informācijas inspektors