Kurzemes Vārds

13:21 Piektdiena, 13. decembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Skatlogi - Liepājas acis

Daiga Mikuļska

Mēdz teikt, ka acis ir cilvēka dvēseles spogulis. Nosacīti par Liepājas acīm var dēvēt daudzos veikalu, kafejnīcu, iestāžu un uzņēmumu logus. Pamatprasība ir vienkārša. Lai tie vienmēr būtu tīri. Bet jau nākošais līmenis - īpašniekiem būtu jārūpējas, lai tie atbilstoši piedāvājumam būtu arī gaumīgi noformēti. Sevišķi tas attiecas uz veikalu un kafejnīcu logiem.

Neilgi pirms Lieldienām pilsētas galvenā māksliniece Indra Legzdiņa, sadarbībā ar Liepājas Tirgotāju asociāciju, sāka īstenot ideju visa gada garumā par skatlogu konkursu. Tā oficiālais nosaukums ir "Konkurss par veiksmīgāko uzņēmuma vai iestādes 1998.gada ārējo vizuālo noformējumu". Idejas mērķis ir vērā ņemams, jo tas paredz pilsētas ārējā veidola un īpašās vides atjaunošanu, kā arī šī procesa stimulēšanu. Bet kāda šobrīd ir reālā situācija? Ne īpaši iepriecinoša. Kad pēc Lieldienām pa Liepāju brauca un to vēroja konkursa žūrija, kurā bija gan arhitekti, gan mākslinieki, gan paši tirgotāji, viņu viedokļi bija visdažādākie. Taču galvenais secinājums - uzņēmumi pārsvarā tikai formāli bija saposušies Lieldienām. Ja skatlogā ielikti izplaucēti zari un olu groziņš, vai to var uzskatīt par vērtēšanas cienīgu objektu? Nebija manāma veselīga aizrautība un oriģinalitāte.

Protams, ir veikali un kafejnīcas, kas par savu logu noformējumu ir rūpējušies vienmēr. Jau kopš atklāšanas brīža. Un tie tad arī veiksmīgi izceļas uz vispārējā fona. Jau informējām, ka konkursa Lieldienu kārtas noslēgumā pēc punktu skaita pirmās vietas ieguva veikali "Līvānu stikls", "Šautra" un restorāns "Teika". Glīts un uzmanību piesaistošs skatlogs ir ne tikai paša uzņēmēja, bet visas pilsētas interesēs un daudzi apzinās, ka noformējot vislabāko rezultātu tomēr dod profesionāļu piesaistīšana. Piemēram, par veikala "Šautra" skatlogu izskatu turpina rūpēties tas pats arhitekts, kas projektēja šo veikalu. Ar viņu noslēgts attiecīgs līgums. Daudzi izmanto studijas "Liepzars" floristu darinājumus, vai arī paši cenšas izgatavot dekorus no dabas materiāliem. To jau var sākt uzskatīt par modes lietu vai "labo toni", tikai šķiet, ka nu jau jādomā , vai biežā atkārtošanās (floristu darbs vai katrā trešā skatlogā) nesāk uzdzīt garlaicību. Jādomā, vai tas ir pietiekoši, vai vienīgā iespēja noformējumam un iespēja katram uzņēmumam izcelt savu individualitāti? Vai nebūtu pienācis laiks iet tālāk un attīstīt jaunas idejas? Bet, runājot par uzdrīkstēšanos, atzinības vērta ir Sv.Jāzepa draudzes jauniešu iniciatīva un aktivitāte priestera Pētera Aglonieša vadībā, kad viņi pirms Lieldienām kopā ar daudzbērnu ģimeņu biedrību "Dēkla" un Leļļu teātri izgreznoja Tirgoņu ielu. Lai arī uz neilgu laiku, bet šī iela ar saviem dekoriem bija ieguvusi īpašu noskaņu un kalpoja kā viens no pilsētvides akcentiem.

Par drūmu vienveidību var uzskatīt veikalu ārpusē piestiprinātos reklāmas "ķermeņus" ar uzrakstiem "Coca cola", "Camel" un tamlīdzīgi. Vienam otram uzņēmējam tas droši vien liekas ļoti smalki un viņš pat nevēlas domāt par neko citu, kaut gan patiesībā liecina par visai ierobežotu skatu uz to, ko nozīmē ārējais noformējums. Rīgā aizvien populārāka kļūs skatlogu un pat visas ēkas fasādes izgaismošana naktī. Liepājā vēl tikai retais sāk par to ieinteresēties. Kaut vai daļēji apgaismots skatlogs naktī piesaista un kalpo kā reklāmas faktors. Tādi noteikti nav tie veikalu logi, kurus turpina rotāt metāla "aizkari" jeb dažāda resnuma un dažādos rakstos sametinātas restes. Drošība nav mazsvarīga, bet vai tā panākama tikai ar restēm?

Konkursa rīkotāji jau sākumā ar laikrakstos publicēto anketu palīdzību savu viedokli lūdza izteikt pašus liepājniekus. Tāda iespēja būs visās turpmākajās kārtās. Pirmajā atsaucīgi bija tikai trīs cilvēki... Šīs balsis tiks izmantotas, nosakot pašu iedzīvotāju simpātiju. Tā ir arī iespēja žūrijai piedāvāt līdz tam nepamanītus uzņēmumus.

Skatlogu noformējumu konkurss turpināsies visu gadu un nākošreiz tiks vērtēti noformējumi Līgo svētkiem, tad 18. novembrim un visbeidzot Ziemassvētkiem. Tā kā uzņēmējiem, kas to vēl nav izdarījuši, laiks sasparoties. Indra Legzdiņa atzīst, ka viens no būtiskākajiem konkursa mērķiem ir - izceļot labāko un interesantāko, likt par saviem logiem aizdomāties un darboties arī citiem tirgotājiem un kafejnīcu īpašniekiem. Ne jau ar kaunināšanu un pirksta kratīšanu vienmēr ir panākams rezultāts. Jārada iespēja pārliecināties, ka, ja vien grib, tad var. Jo tu taču ne ar ko neesi sliktāks par citiem! Konkurss kalpo kā stimuls tiem, kas vēl šaubās, ne lai kādam radītu mazvērtības kompleksus.