Kurzemes Vārds

22:01 Svētdiena, 31. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Drosminieki uz divu riteņu zirgiem

Gundars Matīss

Iestājoties siltākam laikam, parasti saasinās gājēju un autovadītāju savstarpējās attiecības. Ielās parādās arvien vairāk spēkratu, un arī cilvēki biežāk izmanto iespēju uz darbu un mājām doties, elpojot svaigu gaisu, nevis kratoties sabiedriskajā transportā.

Ja gājēji jau pieraduši pie daudzu autovadītāju nekaunības un paši sevi sargā joprojām dzīvībai un veselībai bīstamās gājēju pārejās, tad mazāk runāts vēl par kādu neaizsargātu ceļu satiksmes dalībnieku kategoriju. Tie ir riteņbraucēji. Liepājā viņu statuss joprojām ir visai neskaidrs un nenoteikts. Aptaujājot divus velosipēdu saimniekus, kas ik rītu dodas uz darbu divriteņa seglos, nācās piekrist viņu viedoklim, ka nepieciešama īpaša izveicība, lai tiktu līdz nospraustajam galamērķim kādā attālākā pilsētas vietā.

Retais autovadītājs divriteni uzskata par nopietnu un vērā ņemamu transportlīdzekli. Vadoties pēc principa: kas lielāks, tas arī stiprāks, spēkratu saimnieki krustojumos, šaurākās ielās bieži signalizē un pat rupji terorizē neaizsargātākos braucējus - sak, lai taču tas muļķis aizvācas no ceļa! Bet uz plašākām brauktuvēm dižmanīgākie stūresvīri, lielā ātrumā apdzenot velosipēdistus, saceļ tādu gaisa vilni, ka nepieciešama lieliska līdzsvara izjūta, lai nenokristu no divu riteņu zirga.

It kā jau atļauts braukšanai izmantot arī gājēju celiņus. Tikai gājējiem pret divriteņu īpašniekiem ir tikpat negatīva attieksme. Viņiem savs arguments - vai tad nav iespējams braukt pa ielu.

Daudzās valstīs velosipēdistiem iekārtoti speciāli norobežoti celiņi, taču saprotams, ka Liepājā šādas ērtības tik drīz vēl nebūs. Pārāk šauras un noslogotas ir daudzas ielas, un divriteņu celiņu izbūve prasa lielus kapitālieguldījumus. Pagaidām neesam spējīgi aizlāpīt pat bedrainās brauktuves. Iespējams, tāpēc salīdzinājumā ar citām Latvijas pilsētām velosipēdistu mūsu ielās ir ievērojami mazāk. Pārāk liels ir risks pakļūt zem kāda spēkrata riteņiem.

Pagaidām divriteņus ikdienā izmanto galvenokārt tie, kuriem nav savu automašīnu, kā arī liepājnieki, kuriem velosipēds ir atpūtas un izklaides līdzeklis. Taču, ņemot vērā Rīgas un ārvalstu pieredzi, tuvākajos gados pārvietošanās ar divriteni uz darbu, veikalu vasaras laikā jau var kļūt par modes lietu un sportiska dzīvesveida apliecinājumu. Veikalos lielā izvēlē var nopirkt visai ekskluzīvus velosipēdus, kurus pirks turīgi cilvēki, kaut arī viņiem mājās ir dārga automašīna.

Tāpēc laikus būtu jāpadomā par vēl kādu problēmu - divriteņu drošību, ņemot vērā zagļu aktivitātes, un par iespējām velosipēdus ērti novietot speciālās konstrukcijās pie veikaliem, kafejnīcām un citām iestādēm.

Pie mums jau pierasts - kad rodas problēma, tad par to sāk lauzīt galvu. Taču velosipēdistu jautājums jau tagad kļūst aktuāls. Un neaizmirsīsim arī par bērniem un viņu drošību ielās, jo šī vasara parādījusi, ka mazgadīgie braucēji ar divriteņiem un skrituļslidām arvien biežāk parādās pilsētā uz centra un attālāko rajonu brauktuvēm.