Kurzemes Vārds

18:28 Piektdiena, 24. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Turpinās cīņa par auditoriju

Gundars Matīss

Kopš masu informācijas līdzekļi sākuši darboties brīvā tirgus apstākļos, ievērojami saasinājusies savstarpējā konkurences cīņa. Lai varētu izdzīvot un arī pelnīt, preses izdevumi, radio un televīzijas kanāli spiesti meklēt arvien jaunus paņēmienus, kā sev piesaistīt uzmanību un plašāku auditoriju. Tas ir likumsakarīgi, jo konkurenti nesnauž un cenšas aizpildīt tās nišas, kuras kolēģi atstāj brīvas. Un jaunas vietējās vai Rīgas avīzes parādīšanās vai bankrots nevienu vairs nepārsteidz. Pēc ilgāka miera perioda arī Liepājas masu saziņas līdzekļu tirgū sākusies cīņa par auditoriju. Lielāka konkurence jūtama ne tikai vietējo izdevumu un radio starpā. Liepājā arvien vairāk manāmas arī Rīgas masu saziņas līdzekļu aktivitātes.

Šķiet, ka lielākā auditorijas pārdale pašlaik sākusies novada radio ēterā. Pēc "Radio SWH" un citu lielāko komerciālo radiostaciju ienākšanas Liepājā divu vietējo radio tālākā pastāvēšana jau likās apdraudēta. Taču pašmāju radiovīri apliecināja, ka spēj cīnīties arī ar galvaspilsētas haizivīm. Ja vēl nesen kafejnīcās un veikalos bija dzirdamas galvenokārt "Radio SWH" dīdžeju balsis, tad tagad jau ne mazums klausītāju atkal izvēlas vietējās stacijas. Izskaidrojums laikam ir pavisam vienkāršs. Galvaspilsētas masu saziņas līdzekļiem par Liepāju un tās aktualitātēm ir visai formāla un pastarpināta interese, bet pašmāju puiši daudz labāk zina, kā piesaistīt vietējo publiku. Kā izteicās viens no radioklausītājiem, lai arī cik populāri cilvēki sēdētu Rīgas studijās, dažbrīd apnīkot klausīties par sastrēgumiem galvaspilsētas ielās un atkal griboties nogaršot kaut ko no mājas ēdieniem. Arī pašvaldības kuluāros spriests, ka vajadzētu vairāk atbalstīt savus puišus un pretoties rīdzinieku uzmācīgajam spiedienam. Neapšaubāmi, ka savs labums no ētera pārdales tika klausītājiem. Kļuva lielākas izvēles iespējas, un vietējās komercstudijas pamodās no pašapmierinātības miega. Ja "Rietumu radio", pārkārtojot savu darbību, atkal atguva daļu no zaudētās auditorijas, tad "Radio Liepāja" tagad jau pamatoti izpelnījies pilsētas krieviski runājošās daļas uzmanību.

Cīņa starp vietējiem un Rīgas masu saziņas līdzekļiem laikam būs vienmēr. Preses tirgū tas jūtams mazāk, jo lielākā daļa lasītāju tradicionāli izvēlas gadu gaitā ierasto laikrakstu. Pētījumi liecina, ka turīgākie parasti izvēlas vietējo un kādu Rīgas izdevumu, bet mazāk nodrošinātā iedzīvotāju daļa - pilsētas vai rajona laikrakstu. Tas ir saprotami, jo galvenos Latvijas un pasaules jaunumus tagad var atrast arī vietējos izdevumos. Turklāt lasītājus pirmām kārtām interesē, kas notiek viņiem apkārt, bet tikai pēc tam notikumi valsts otrā malā. Un dažbrīd arī kaitina rīdzinieku uzpūtība, saucot pārējo Latvijas daļu par provinci, un apšaubāmā vietējo problēmu izpratne. Tāpēc neviens īpaši nebrīnās, ja firmas "Laskana" prezidentu Tālivaldi Vēsmiņu nosauc par Visvaldi Vēsmiņu, bet uz sliedēm sēdošos vaiņodniekus pāris mēnešus dēvē par vaiņodiešiem.

Pagājis laiks, kad pilsētā bija tikai viens laikraksts, kas pauda vienīgo pareizo viedokli. Ir labi, ka ļaudīm dota iespēja izvēlēties, kuru izdevumu pirkt vai abonēt. Konkurences cīņa veicina attīstību un liek avīzēm rakstīt par lietām, kas tiešām interesē iedzīvotājus. Tikai dažreiz skumji jāsmaida, ja avīzes izdošana Liepājā jau pārvēršas par vaļasprieku. Kļūdas gadās visiem, taču bēdīgi, ja vienā materiālā var atrast desmit un vairāk neprecizitāšu. Bet lielai daļai lasītāju saglabājies priekšstats: ja jau kaut kas bijis avīzē rakstīts, tad tā noteikti ir taisnība. Un tad, lasot kādu muļķību, jau ir kauns par visu žurnālistu saimi. Agri vai vēlu cilvēki jau saprot, kuram izdevumam var uzticēties. Un labākais rādītājs iedzīvotāju uzticībai tam vai citam izdevumam ir izpārdoto eksemplāru skaits un abonentu daudzums. Pagaidām šķiet, ka pilsētas preses tirgu atšķirībā no radio ētera nekādi lieli satricinājumi negaida. Ja tikai no kiosku letēm atkal nepazudīs kāds bankrotējis izdevumiem.