Kurzemes Vārds

11:41 Trešdiena, 30. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Telefonakcija

Pēcreformas laiks, precizējumi

Kirils Bobrovs

Otrdien notika mūsu telefonakcija. Pa vienu no redakcijas tālruņiem uz laikraksta lasītāju jautājumiem atbildēja dzīvokļu uzņēmuma "Vecliepāja" direktors Aivars Priedols.

Kaut gan jautājumi bija visai daudzveidīgi, akciju negribētu saukt par īpaši efektīvu. Vispirms tādēļ, ka daudzi no jautājumiem tādā vai citādā veidā jau aplūkoti laikrakstā. Bija sīki paskaidrojumi, ko sniedza paši namu pārvaldes darbinieki, bija žurnālistu komentāri, vēstuļu apskati. Un tomēr, kā izrādījās, vēl daudzi par "Vecliepājā" paveikto reformu informēti ļoti slikti. Tas izraisa nedaudz skumjas pārdomas. Lai arī laikrakstu "Kurzemes Vārds" nelasa visi liepājnieki, - tur nav nekā neparasta. Bet katram dzīvokļa īrniekam kopā ar rēķiniem bija nosūtīti arī paskaidrojumi par pašreizējo maksas aprēķinu kārtību! Vai varbūt tā īrniekiem ir pārāk augsta matemātika? Ir vēl arī citi apsvērumi. Piemēram, vai vajadzēja visu tā sarežģīt? Jo iepriekšējā kārtība bija daudz vienkāršāka. Sava loma bija arī prozaiskajam sapīkumam. Tūdaļ pat simtiem cilvēku devās uz apvienoto namu pārvaldi, lai noskaidrotu pārpratumus. Rindas, drūzma. Ne jau katru tik viegli var nomierināt. Jau tas vien izraisīja negatīvu attieksmi pret jaunievedumiem. Dažs pat negribēja uzklausīt loģiskus un argumentētus paskaidrojumus.

Jau iepriekš pa tālruni bija saņemti vairāk nekā 80 jautājumi. Vairāk nekā 20 uzklausīja pats A.Priedols. Tādēļ izklāstīt visus nav iespējams. Tiesa gan, situāciju glābj tas, ka ļoti daudzi jautājumi atkārtojās. Tātad pārejam pie konkrētiem zvaniem.

No Baidzeles ielas 1: - Mēs paši sekojam elektrības skaitītāja rādījumiem. Kādēļ maksa palielinājusies?

- Tad jānoskaidro konkrēti skaitļi, iespējams, dati ņemti par ceturksni.

Un A.Priedols apsolīja zvanītājam Kalna kungam noskaidrot jautājumu. Šādus solījumus saņēma arī citi. Vairums palika apmierināti. Bet savādāk nemaz nevar atbildēt. Kādu atbildi var sniegt direktors, ja nepieciešami grāmatvedības dati, ziņas par iepriekšējiem maksājumiem? Taču jādomā, ka pirmajā acu uzmetienā šķietami primitīvam jautājumam var būt tālejošas sekas. Runa nav tikai par vienu adresi. Analoģiskas atbildes gaida, bez pārspīlējuma, tūkstošiem īrnieku.

- Es dzīvoju siena ielā 5. Man nekad nav bijis parādu! Maksāju gan novembrī, gan decembrī. Taču nez kādēļ saņēmu paziņojumu, ka man ir parāds. Tādā veidā jūs pazemojat cilvēkus.

- Tas saistīts ar maksāšanas termiņu. Mēdz būt kavējumi nevis maksātāja vainas dēļ, bet gan tādēļ, ka saņemam naudu vēlāk no pasta vai no bankas. Un tomēr visa mūsu uzskaite vienkāršojas - tādēļ arī ieviesta jaunā sistēma. Bet, tā kā mēs negribam nevienu pazemot vai arī apvainot, acīmredzot jāpadomā par to, lai vārdu parāds aizstātu ar citu jēdzienu.

No E.Tisē ielas: - Mēs nopirkām privatizētu dzīvokli. Reģistrācija Zemesgrāmatā ievilkusies uz vairākiem mēnešiem. Bet bez tā mani nepieraksta. Bez pieraksta es varu zaudēt bezdarbnieka pabalstu?

- Pirmo reizi sastopos ar šādu gadījumu. Ja viss ir tā, kā jūs sakāt, tad tas nav cilvēcīgi. Centīšos uzzināt īsteno iemeslu un piezvanīšu. Pasakiet savu tālruņa numuru?

No Bāriņu ielas 35: - Mans uzvārds ir Atmate. Kādēļ nevar izmantot vecās norēķinu grāmatiņas? Bija taču tik ērti.

- Mēs pārgājām uz pilnveidotu uzskaiti. Agrāk grāmatiņas pārbaudīja ne biežāk kā reizi gadā. Tagad apmaksu varam kontrolēt regulāri. Piekrītu, ka jūsu neērtības saistītas ar negodīgajiem īrniekiem. Taču tiem, kuri pastāvīgi un pareizi sniedz ūdensmērītāju rādījumus, mēs varam iedrukāt paziņojumā attiecīgās rindas.

- Es esmu Kokoškina, dzīvoju Laivinieku ielā 7/13. Gribēju privatizēt dzīvokli, bet domē saka, ka nāksies gaidīt līdz jūlijam. Šķiet, zem nama radusies kāda sveša zeme. Kas par lietu?

- Šeit namu pārvalde nevar neko līdzēt. Visu izlemj Privatizācijas komisija. Taču zemes dēļ kavējumu mēdz būt. Un lieta saistīta ar likumdošanas izpildi. Man šķiet, ka visi tie, kuri vēlas pārņemt savus dzīvokļus, pagūs to izdarīt paredzētajā privatizācijas termiņā.

Jautrīte Vlasova no Dārza ielas 5: - Mums solīja salabot ieejas durvis. Jau pagājis pusotrs mēnesis?

- To es nokārtošu. Un nāksies prasīt tam, kurš nepilda doto solījumu.

- Jūs traucē no Siena ielas 7. Ko nozīmē termins apsaimniekošana? Tas parādījies līgumos un rēķinos.

- Runa ir par izdevumiem mājas, koplietošanas telpu, apkārtējās teritorijas uzturēšanai. Tie ir ekspluatācijas izdevumi. Tie, kuri jau privatizējuši savus dzīvokļus, par dzīvojamo platību vairs nemaksā. Taču maksā par namu pārvaldes izdevumiem saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem. Pārpratumi rodas tādēļ, ka pirmā un otrā summa pašreiz sakrīt.

- Zvana no F.Brīvzemnieka ielas 47. Sakiet lūdzu, par kādu laikposmu grāmatvedis var labot maksājumus ar atpakaļejošu datumu? Lieta tāda, ka daudzus labojumus vajadzēja izdarīt laikus. Iespējams, par kaut ko nebija samaksāts tikai nezināšanas dēļ. Iznāk, ka nav bijis kontroles!

- Tieši ar to arī saistīta pāreja uz citu apmaksas kārtību. Diemžēl cilvēks pēc dabas ir konservatīvs, un mēs ne visu uztveram adekvāti. Taču es varētu uzdot arī pretjautājumu: kādēļ vieni īrnieki, piemēram, jūsu kaimiņi, zināja par pārrēķiniem un attiecīgo tarifu izmaiņām, bet otri - ne?

No filiāles "Spāre", Dzintara ielā 24: - Man radies nepamatots parāds. Nācās iet uz namu pārvaldi un stāvēt garā rindā. Kļūdu atrada un izlaboja. Taču nākamajā mēnesī tā atkal parādījās. Vai vēlreiz jāiet noskaidrot?

- Dažādas nejaušības nevar izslēgt. Dators arī var ķlūdīties. Noskaidrosim.

- Es nosūtīju jums savu līguma projektu par dzīvojamo telpu īri. Dzīvoju Toma ielā 12/20. Mani sauc Inga Kadeģe. Un nekādas reakcijas?

- Es noskaidrošu, kas par lietu. Vienmēr esmu gatavs izskatīt konkrētus priekšlikumus. Pilnībā pieļauju, ka līgumi jāprecizē. Nosauciet, lūdzu, savu tālruņa numuru?

- Sētniekiem doti palīgi, viņi atstrādā savas deklarācijas. Tātad ir papildu izdevumi. Vai tāpēc nepalielināsies īres maksa?

- Varu jums apliecināt - nē!

Krasovskis no Dunikas ielas 23: - Man pierakstīja 20 kubikmetru ūdens. Kā varēja rasties šāds apjoms? Tagad vēl teiks, ka esmu demontējis skaitītāju un griezis atpakaļ rādījumus tādēļ, ka tādu rādījumu gluži vienkārši nav!

- Analoģiski pārpratumi bija tiem, kuri aukstajam ūdenim nepieskaitīja karsto un par pēdējo maksāja tikai "Liepājas siltumam". Vēl varu izteikt pieņēmumu, ka jūs vispār neesat devuši nekādus rādījumus un jums nosacīti ierakstīja sākuma skaitli. Tas jānoskaidro dokumentos.

Un tā tālāk. Daudzus zvanus un redakcijai iepriekš uzdotos jautājumus var uzskatīt par replikām. Piemēram, kāds zvanītājs vienkārši nokritizēja namu pārvaldi un nolika klausuli, negaidot A.Priedola atbildi. Diemžēl. Ir vēl arī citi, gandrīz vai retoriski piemēri.

- Nav nekā laba, tikai sarežģījumi vien!

- "Pērkones" teritorija tiek uzkopta vissliktāk!

- Ir jāsoda grāmatveži, ja viņi nav sekojuši pārrēķiniem. Lai viņiem ietur no algas!

Un tamlīdzīgi. Bet viena zvana saturu mēs tā arī nesapratām. Kaut gan A.Priedols atbildēja visai laipni. Sākās ar pateicību:

- Liels paldies, ka jūs tagad izdodat savu avīzi. Cik bieži tā iznāks?

Ar to bija domāts sīks aprēķinu veikšanas noteikumu apraksts, kurus izsūtīja kopā ar paziņojumu par apmaksu. Varbūt tas bija smalks humors?

Atbilde bija šāda:

- Ja stāvoklis stabilizēsies, laikraksts "Vecliepāja" iznāks retāk. Bet, ja radīsies nepieciešamība, tad - biežāk.

Tagad provokatorisks jautājums no redakcijas puses:

- Nelaime droši vien ir tur, ka ieviesta priekšapmaksa, bet tā jāapstiprina ar kādu tiesisku dokumentu, teiksim, jāizdod rīkojums. Bet tāda taču nav?

Negaidīti izsmeļoša atbilde:

- Nav vajadzīgi nekādi rīkojumi. Tādēļ, ka ir līgums par dzīvojamo telpu īri, kurā norādīti maksājumu termiņi. Īrnieki paši devuši šādu piekrišanu, tikai droši vien aizmirsuši.

- Jā! Pirmkārt, ir jāizlasa, ko tu paraksti, bet, otrkārt, jāatceras, ko esi parakstījis!

Pēc telefonakcijas "Vecliepājai" būs par ko padomāt. Sākumā būs jāizpilda solījumi. Kaut arī mēs pajokojām attiecībā uz avīzes izdošanu, taču problēma, starp citu, ir. Kādēļ gan jau agrāk nevarēja izsūtīt šādu avīzi ar paskaidrojumu, ka aukstais un karstais ūdens jāsummē? Tad tagad nebūtu naivu jautājumu. Vai arī attiecībā uz jau minētajiem līgumiem - atbilde dota pareiza, taču vajadzētu vēl painteresēties, cik daudziem iedzīvotājiem to vēl joprojām nav. Arī šo rindiņu autoram neviens nekad nav piedāvājis parakstīt tādu dokumentu.

"Vecliepājas" piemēram būs jāseko "Jaunliepājai". Lai vismaz tur ņem vērā pašu galveno, kas izriet no šīs pieredzes: nesasteigt, labāk septiņas reizes nomērīt un tad nogriezt. Un kādēļ gan nevarētu pāriet uz avansa maksājumiem par ūdeni un gaiteņa apgaismojumu, ja ik mēnesi tiek minēta viena un tā pati summa ar koriģējumu gada nogalē? Jo vairāk tādēļ, ka "Liepājas ūdens" pret to neiebilst. Un tūdaļ kļūtu lieki telefonzvani un nevajadzētu stāvēt garās rindās.

No visām dzīvokļu problēmām mums neizbēgt. Taču jācenšas, lai to būtu mazāk, lai sarežģītais vienkāršotos.