Kurzemes Vārds

07:49 Trešdiena, 8. aprīlis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Avāriju vairāk Liepājā

Ints Grasis

2000.gads Liepājas un rajona ceļos ievadīts traģiski. Pavisam dzīvību zaudējuši pieci cilvēki. Šis skaitlis pārsniedz traģisko negadījumu vidējo rādītāju. Bet kāda situācija satiksmes negadījumu jomā bijusi pērn salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem? Lai to noskaidrotu, "Kurzemes Vārds" devās pie Ceļu satiksmes drošības direkcijas Liepājas nodaļas ceļu uzraudzības inspektora Elmāra Heniņa.

Satiksmes negadījumu statistikas galvenie trīs raksturlielumi ir: negadījumu skaits, bojā gājušie, ievainotie. Pērn Liepājā pavisam notikušas 811 avārijas. Gājuši bojā seši, ievainoti 132 cilvēki. No negadījumiem 118 ir ar smagām sekām jeb cietušajiem. Savukārt sīko sadursmju skaits ar katru gadu palielinās: 1999.g. bija 693, 1998.g. - 587, 1997.g. - 365. Elmārs Heniņš un arī citi speciālisti uzskata, ka statistikas izmaiņu pamatā ir mūsu valstī ieviestā autovadītāju obligātā civiltiesiskā apdrošināšana. Līdzko automašīnas kaut nedaudz sadūrušās, autovadītāji izsauc Ceļu policiju, kas noformē avārijas dokumentāciju.

Salīdzinot pērno gadu ar 1998.gadu, varētu šķist, ka situācija Liepājā ir nedaudz uzlabojusies, jo 1998.gadā bija reģistrēti gan vairāk bojā gājušo (8), gan ievainoto (149). Tomēr Heniņa kungs sacīja, ka, salīdzinot tikai divus gadus, nevar gūt objektīvu kopainu, jo šie skaitļi būtiski "lēkā".

Daudz drūmāka situācija ar avārijām ir uz Liepājas rajona ceļiem. Negadījumu skaits rajonā ir krietni mazāks, bet to sekas ir daudz smagākas. "Runājot par negadījumu skaitu, secinu, ka rajonā, visticamāk, tik bieži nav iespēju vai nav gribēšanas izsaukt Ceļu policiju, un tādēļ tās ir reģistrēts mazāk," domā inspektors.

1999.gadā rajonā bojā gājuši 20 cilvēki un 172 ievainoti. Ātrums uz ceļiem ārpus pilsētas ir lielāks, un autovadītāji bieži nespēj savaldīt savus braucamos vai, ātri braucot, rīkojas pārdroši.

Pilsētā no sešiem dzīvību zaudējušajiem trīs bijuši autovadītāji, divi gājēji un viens velosipēdists, savukārt rajonā gājuši bojā 8 pasažieri, 5 vadītāji un 7 gājēji. Lielais sabraukto gājēju skaits raksturīgs rajonam. Diennakts tumšajās stundās, sliktas redzamības apstākļos, autovadītāju un gājēju neuzmanības dēļ automašīnas mēdz uzbraukt gājējiem, kas pārvietojas pa brauktuves malu. Tādēļ ļoti svarīgi arī gājējiem ievērot satiksmes noteikumos visai nesen ieviesto normu, ka ārpus apdzīvotām vietām tumsā jānes lukturītis un uz apģērba jābūt gaismu atstarojošām zīmēm.

Interesanti, ka, analizējot satiksmes negadījumus Liepājā, pērn pa nedēļas dienām visvairāk negadījumu reģistrēts trešdienās (138) un pirmdienās (135). "Kāpēc trešdiena, to grūti izprast? Bet pirmdiena ir darba nedēļas sākums pēc brīvdienām jeb, kā pieņemts teikt: grūta diena," uzskata E.Heniņš.

Izvērtējot avāriju skaitu pa diennakts stundām, Liepājas pilsētā visvairāk negadījumu pērn notikuši no pulksten 17 līdz 18, un nav grūti uzminēt, kādēļ tas ir tieši tā. Tas ir laiks, kad liepājnieki ar savām automašīnām dodas mājup no darba. Uz ielām ir vairāk transporta, bet autovadītāji pēc darba dienas ir noguruši un zaudējuši modrību. Savukārt rajonā kritiskā stunda ir no pulksten 20 līdz 21.

"Sēdēt pie transportlīdzekļa stūres un būt uzmanīgiem - vērot ceļu, nerunāt pa mobilo tālruni, nerunāt ar blakussēdošajiem un galu galā vienkārši nesapņot. Vienmēr jau vainīgs ir autovadītājs, nevis pasažieri vai sarunbiedri, kas novērš viņa uzmanību," inspektors vēlējās atgādināt autovadītājiem.

Pēc negadījumu veida pilsētā visbiežāk notikušas sadursmes (317), bet stāvošam transportlīdzeklim uzbraukts gandrīz 300 reizes! Ir ļoti daudzi gadījumi, ka sadursme notikusi, braucot atpakaļgaitā. "Ja padomā, ko tad nozīmē uzbraukt stāvošam transportlīdzeklim? Tas nozīmē, ka šoferis neskatās, kur brauc, neprot skatīties spoguļos."

Visizplatītākais avāriju iemesls gan Liepājā, gan rajonā ir transportlīdzekļa ātruma nepareiza izvēle. Ceļu uzraudzības inspektors domā, ka autovadītājs, apgūstot šofera prasmi, ātri pierod un kļūst neuzmanīgs. Bieži vien šādas rīcības iemesls ir arī automašīnas vadīšana alkohola reibumā. Piemēram, pērn rajonā astoņi cilvēki zaudējuši dzīvību iereibuša autovadītāja dēļ.

"Mūsdienīgās automašīnās, kurās ir ērts salons un aprīkojums, nepieredzējuši šoferi ārpus pilsētas nejūt ātrumu, bet, kad sāk bremzēt, automašīna skrien un skrien un neapstājas... Pilsētā atļautais ātrums ir 50 kilometru stundā, bet pēc avārijas reti kad var noskaidrot mašīnas patieso ātrumu sadursmes brīdī. Domāju, ka ļoti bieži tas pārsniedz atļauto, bet pierādīt to ir grūti."

Palielinoties vieglo automašīnu skaitam un to spējai attīstīt lielu ātrumu, palielinās arī risks, ka varētu pieaugt avāriju skaits ar smagām sekām.

Satiksmes negadījumu statistika Liepājas pilsētā un rajonā

Pilsētā

Gads CSN gājuši bojā ievainoti

1999 811 6 132

1998 714 8 149

1997 462 4 118

1996 352 10 99

1995 505 6 150

Rajonā

Gads CSN gājuši bojā ievainoti

1999 466 20 172

1998 342 17 162

1997 206 9 110

1996 184 21 85

1995 129 17 103