Kurzemes Vārds

23:36 Svētdiena, 31. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Šogad Piemarē cer atjaunot saldētavas darbību

Sarmīte Pelcmane

"Piemare" ir viens no tiem uzņēmumiem, kas kā pēc grāmatas izgājis visus mūslaiku uzņēmumu attīstības ceļa posmus. 1992.gadā uzņēmums atdalījās no bijušās OZFLB, kur tolaik darbojās kā Zivju osta un krāva tikai zivis, un kļuva par pašvaldības uzņēmumu. Pēc tam - privatizējamais pašvaldības uzņēmums, tad - SIA un visbeidzot kopš 1997.gada tā jau ir SEZ akciju sabiedrība "Piemare". Diemžēl jau gadu nedarbojas "Piemares" lielākais trumpis - jaunā un modernā saldētava, kas ir vienīgā visā ostas teritorijā. Tam ir dažādi objektīvi iemesli, bet "Piemares" izpilddirektors ULDIS MELDRĀJS ir optimistiski noskaņots un cer, ka situācija normalizēsies un jau šogad saldētava varēs atsākt darbu.

Gaida labākus laikus

Šobrīd "Piemares" galvenais darbības veids ir kraušanas pakalpojumu sniegšana jeb stividorpakalpojumi, stāsta U.Meldrājs. Kā blakusdarbības veidu viņš min arī noliktavu pakalpojumus, kravu uzglabāšanu: "Jo krava ne vienmēr aiziet tieši no kuģa uz vagoniem un pa dzelzceļu projām. Vai otrādi. Citreiz tā aizkavējas un kādu laiku ir jāuzglabā."

Tieši ar tādu domu 1997.gada sākumā nodeva ekspluatācijā arī "Piemares" saldētavu, kas domāta sasaldētās zivju produkcijas uzglabāšanai. Visas saldētavas iekārtas bija jaunas, vestas no Dānijas. Saldētavas uzbūvē tika ieguldīti 350 000 latu, tā bija paredzētā investīcija privatizācijas procesā.

"Tas bija cerīgs projekts," atzīst izpilddirektors. Sākumā kuģi nākuši cits pēc cita, saldētava bijusi noslogota nepārtraukti. "Bet visas bēdas sākās 1998.gadā ar Krievijas krīzi. Un arī lielu robu iecirta dzelzceļa tarifi, kas Latvijai bija augstāki nekā Lietuvai un Igaunijai. Cik man zināms, Klaipēda bija noslogota pietiekami, kamēr mūsu saldētava stāvēja bez darba," situāciju skaidro U.Meldrājs. Saldētavas dīkstāve neesot saistīta ar to, ka tiktu nozvejots mazāk zivju, jo "Piemares" saldētavā var uzglabāt tikai sasaldēto zivju produkciju. Lielākoties šādas zivis nāk no Norvēģijas, un izpilddirektors zina teikt, ka tajā laikā arī norvēģiem neesot bijis darba.

Tomēr šis gads U.Meldrājam šķiet cerīgāks. Galvenokārt tāpēc, ka ir izlīdzinājušies dzelzceļa pārvadājumu tarifi - Lietuvai, Latvijai, Igaunijai tagad tie būs vienādi. "Varētu saldēta produkcija parādīties arī mums," viņš cer.

Prognozē visas ostas attīstību

Vērtējot šo gadu, U.Meldrājs ir optimistiski noskaņots ne tikai attiecībā uz saldētavas darbības atjaunošanu, bet arī uz ostas attīstību kopumā. Kaut arī "Piemarei" pēdējos gadus nav gājis īpaši spoži un ir gadi, kas beigti ar zaudējumiem, taču kravu apgrozījuma ziņā jūtams arī lēns, bet tomēr progress. Pēc provizoriskiem datiem, aizvadītajā gadā "Piemare" būs pārkrāvusi ap 200 000 tonnām kravu, iepriekšējā gadā - ap 180 000 tonnām. Kā apgalvo izpilddirektors, "Piemarei" nav arī parādu, uzņēmums spējis visu nomaksāt, un cilvēkiem algas tiekot regulāri izmaksātas divreiz mēnesī.

"Piemares" izpilddirektors uzskata, ka visa osta un arī firma sāk atkopties pēc Krievijas krīzes.

"Es domāju, ka ostai vajadzētu attīstīties, īpaši tāpēc, ka ostā un Speciālajā ekonomiskajā zonā piesaistītas tik lielas investīcijas, kas tik nav sabūvēts ostā, kopš SEZ sāka savu darbību. Protams, ja tikai atkal mūsu valdība neiejauksies ar kādām likuma izmaiņām. Kā zināms, ir iecerēta SEZ likuma punktu maiņu, bet tas jau viss rada potenciālajiem investoriem nestabilitātes izjūtu. Jau šobrīd visi spicē ausis, sāk baidīties. Tas varētu ļoti negatīvi ietekmēt attīstību. Cerēsim, ka izdosies to nepieļaut," uzskata U.Meldrājs.

Tehniskais nodrošinājums ir pietiekams

Kā jau visas ostas firmas, arī "Piemare" specializējusies uz konkrētām kravām. Uzņēmumā lielākoties pārkrauj ģenerālās kravas (73.-76. piestātne) un beramkravas (64. un 65. piestātne). "Piemare" galvenokārt apstrādā tranzītkravas, tās veido apmēram 85-90 procentus no tās kravu kopapjoma, mazliet arī eksporta kravas, bet vismazāk importa kravas.

Firmas tehniskais nodrošinājums, pēc izpilddirektora domām, ir pietiekami labs: tai ir saldētava, divi portālceltņi ar 20 tonnu celtspēju, četri - ar 16 tonnu un divi - ar 6 tonnu celtspēju, tātad kopumā 8 celtņi, kā arī vēl autoiekrāvēji un elektroiekrāvēji ar dažādām celtspējām. Kā saka U.Meldrājs, firmai nemaz lielāki celtņi neesot vajadzīgi, jo "Piemares" darbību ierobežo kanāla dziļums. Piestātnēs var ienākt tikai vidēja izmēra kuģi ar 5,5 metru iegrimi. Pēc viņa domām, diez vai kādreiz Tirdzniecības kanālu padziļinās, jo apmēram septiņu metru dziļumā sākoties granīta slānis, tādēļ dziļāk vienalga netikšot.

Uzņēmumā strādā ap 75 cilvēki, kuru skaits par spīti grūtajiem laikiem nav īpaši samazinājies. Daudzi no viņiem ir ļoti pieredzējuši krāvēji, kas te strādā jau kopš OZFLB laikiem. Ja ir lielas maisu kravas, tad vēl papildus tiek slēgti līgumi ar līgumstrādniekiem. Akciju sabiedrības kontrolpakete pieder SIA "Krasts Invest", bet pārējās akcijas - nedaudz pašvaldībai un nedaudz darbiniekiem. Arī pats U.Meldrājs ir uzņēmuma līdzīpašnieks. Interesanti, ka, pirms U.Meldrājs stājies "Piemares" izpilddirektora amatā, viņam bijusi visai maza saistība ar ostu. Viņš ir bijis fizkultūras skolotājs un basketbola treneris. Pirms stāšanās pie "Piemares" vadības, U.Meldrājs iemēģinājis spēkus ostā, kādu laiku strādājot šajā pašā uzņēmumā par dispečeru un noliktavu pārzini.

Galvenais - piesaistīt kravas

Pēc "Piemares" izpilddirektora domām, uzņēmums ir labi nodrošināts un arī osta attīstās, tādēļ ir visi priekšnoteikumi veiksmīgai darbībai. Vienīgā problēma - kā piesaistīt vairāk kravu. Tas esot visgrūtāk. Uzņēmuma valdes pārstāvji aktīvi strādā šajā virzienā, bieži dodas komandējumos uz Baltkrieviju, Ukrainu, Krieviju utt., kur meklē jaunus sadarbības partnerus. Protams, "Piemare" piedalās arī visāda veida prezentācijās, mēģinot iepazīstināt ar firmas iespējām potenciālos klientus. Uzņēmumam jau ir pastāvīgie partneri. Ir laba un ilgstoša sadarbība ar kuģu aģentu un ekspeditoru firmu "Miller Baltic", kurai Liepājā ir filiāle un kura nodrošina "Piemarei" vislielāko kravu apjomu. "Acīmredzot sadarbības partneri ir apmierināti ar mūsu darbību, kraušanas ātrumu un kvalitāti. Ja viņi atradīs vairāk kravu un piedāvās mums tās apstrādāt un ja izdosies piesaistīt vēl jaunus klientus, ies arvien labāk," cer U.Meldrājs.

"Piemares" kravu apgrozījums (t)

1997.g. 185 000

1998.g. 174 000

1999.g. 187 000

2000.g. 200 000