Kurzemes Vārds

01:45 Pirmdiena, 23. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Veikalnieki un krodzinieki

Daiga Mikuļska

Kādēļ rīko konkursus un sacensības? Droši vien tādēļ, ka cilvēka dabā ir vēlme apliecināt savu varēšanu, spējas, vēlme konkurēt, pārliecināties par savām prasmēm un salīdzināt tās ar konkurentu veikumu. Protams, svarīgs arī tik cilvēciski egoistiskais dzinulis būt pirmajam, labākajam, uzvarētājam, gūt gandarījumu par to, ko vari un proti, ko esi sasniedzis.

Kad pirms sešiem gadiem Latvijas Tirgotāju asociācija sāka rīkot konkursu "Latvijas labākais veikalnieks un krodzinieks", tas bija neredzēts jaunums, kas diezgan ātri iekaroja savu nišu citu konkursu vidū. Šķiet, tieši tādēļ, ka aptvēra un joprojām aptver īpašu dalībnieku loku. Tie ir veikalnieki, krodzinieki, visplašākā diapazona pakalpojumu sniedzēji. Sākot no lielveikaliem, tirgiem un vairumtirdzniecības bāzēm, līdz maziem lauku veikaliņiem, omulīgām kafejnīcām un pat lietoto preču veikaliem.

Kā katram konkursam, arī šim ir savi mērķi un uzdevumi. Proti, paaugstināt pircēju un apmeklētāju apkalpošanas kultūru, nostiprināt tirgotāju un krodzinieku profesionalitāti, kā arī popularizēt labākos uzņēmumus un darbiniekus. Tātad, sevi parādot, ir iespēja par uzņēmumu vēlreiz atgādināt un to reklamēt visas Latvijas mērogā. Vēl jo vairāk tādēļ, ka masu informācijas līdzekļi regulāri stāsta par konkursa gaitu un tā dalībniekiem.

Liepājā vairākus gadus šā konkursa pirmās kārtas organizēšanu uzņēmusies vietējā Tirgotāju asociācija, kuras vadītājs un konkursa žūrijas priekšsēdētājs ir Valdis Rašmanis. Jau gūta zināma pieredze, bet, kā atzīst Rašmaņa kungs, katru gadu tā jāpapildina. Pērn no 26 konkursa dalībniekiem otrajā, visu Latviju aptverošajā kārtā iekļuva un atzinību saņēma 22 uzņēmēji no Liepājas un rajona. Pēc tam viņu firmu nosaukumi tika publicēti arī Latvijas Tirgotāju asociācijas izdotajā žurnālā "Tirgotājs".

Šovasar konkursam pieteikties var līdz 31.augustam, un vairāk nekā desmit dalībnieku jau izpildījuši anketas. Tas, godīgi sakot, nav daudz. Jau pērn kāda uzņēmēja pauda izbrīnu, kādēļ konkursā viņas vadītajam veikalam ir tik maz konkurentu, ja reiz pilsētā ir vairāk nekā tūkstoš dažādu uzņēmumu? Viņa arī bilda, ka ne jau katru dienu iznāk dzirdēt labus vārdu un padarītā novērtējumu, bet konkurss "Latvijas labākais veikalnieks un krodzinieks" esot gandrīz vai vienīgā iespēja, kad kompetenti novērtē uzņēmumā ieguldīto darbu un sasniegtos, kad uz brīdi tiec iecelts saulītē.

Interesanti, ka šis konkurss ļauj dalībniekiem atlases kārtās piedalīties katru gadu un vairāki Liepājas uzņēmumi to arī izmanto. Piemēram, vairākkārt startējusi un finālista laurus plūkusi kafejnīca "Ilze", salonveikals "Elektra", veikals "Līvānu stikls" un citi. Tas rāda, ka šajos uzņēmumos par darba kvalitāti un apkalpošanas kultūru rūpējas pastāvīgi un tas nav izņēmums. Tā ir apsveicama stabilitāte un pārliecība par sevi.

Kā uzskata V.Rašmanis, konkurss uzņēmējiem dod iespēju pašapliecināties un novērtēt savu konkurētspēju. Protams, pirms izšķirties par pieteikšanos pirmajai kārtai, īpašnieks vēlreiz novērtēs savas uzņēmēja stiprās un vājās vietas. Un tas nemaz nav slikti, jo kādu vājo punktu liks izlabot jau šodien, nevis rīt. Agrāko gadu konkurss "Latvijas labākais veikalnieks un krodzinieks" un tā rezultāti aizvien noteiktāk nostiprina pārliecību, ka ļoti daudzi Liepājas un rajona tirgotāji, ēdinātāji un pakalpojumu sniedzēji par savu piedāvāto stabilo kvalitāti ir slavēšanas vērti. Ieguvēji ir viņu klienti un galu galā - paši uzņēmēji.

Taču... diemžēl nav jau tā, ka piedalīties gribētāju aktivitāte būtu pārsteidzoši liela. Vai tas ir kūtrums? Pārāk liela paškritika? Neuzņēmība, neizlēmība? Nespēja objektīvi novērtēt savas stiprās pozīcijas? Vai bailes tādējādi izcelties uz citu fona? Bet kur paliek veselīgā, sportiskā kāre pēc atzinības un gandarījuma? Konkurss šo iespēju piedāvā. Tikai uzņēmējam pašam jāizlemj - piedalīties vai ne.