Kurzemes Vārds

18:45 Trešdiena, 13. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pirmā sleja

Vai veikali gaida konkurentus?

Par konkurenci un paņēmieniem, kā ar to cīnīties, sarakstīts ne mazums grāmatu, un pagājušajā gadsimtā pat, pieaugot konkurencei visā pasaulē, radās vesels ekonomikas novirziens, ko nodēvēja par mārketingu. Vienmēr ir bijis un droši vien arī būs tā, ka pašiem tirgus dalībniekiem konkurence radīs neērtības, tomēr tikpat nenoliedzams ir fakts, ka tieši konkurence veicina ikvienas nozares attīstību, jo liek konkurentiem kustināt smadzenes un bieži vien arī cenas, lai iepatiktos pircējam. Protams, ka tirgus pārsātinātība savukārt rada izdzīvošanas grūtības pašiem uzņēmējiem, taču parasti paši tirgus dalībnieki labi jūt, kur ir un kur nav peļņas iespējas, bet, ja arī nejūt, tad dzīve to atgādina.

Visas šīs teorētiskās atziņas tā pati dzīve liek atcerēties šobrīd, kad arvien tuvāk nāk brīdis, kad Liepājā varētu tikt sašūpots nosacītais monopols, kurš pieder lokālajam lielveikalu tīkliem, un sabiedrība polarizējas uzskatos, vai tas ir labi vai slikti, ka uz vēju pilsētu acis metuši norvēģu un lietuviešu pārtikas tirgotāji.

Un patiešām bez pārspīlējuma var apgalvot, ka, piemēram, tas pats "top!", radījis jaunus, augstākas kvalitātes standartus pārtikas preču tirdzniecībā un izveidojis sev raksturīgu modeli pārdošanas kultūrā, tomēr tajā pašā laikā grūti nosaukt pārtikas preču tirgu Liepājā par ideālu. Jo, pirmkārt, jau pieminētā lielākā veikalu ķēde savā tirdzniecībā pagaidām galvenokārt orientējas uz ļaudīm, sākot no vidusslāņa. Otrkārt, konkurence visiem lokālajiem tīkliem liktu pacelt arī tirgojamās preces standartus tajā kvalitātē, lai pircējiem nebūtu iemesla par tiem diskutēt, kā tas reizumis tomēr notiek tagad. Trešais un lielākais iespējamais pircēja ieguvums varētu būt tas, ka, atrodoties samērā netālu, šie veikali būtu spiesti konkurēt gan ar cenām, gan papildu atlaidēm un ērtībām patērētājiem.

Līdz ar to varam secināt, ka, atskaitot pārdevēju kreņķus par savu pozīciju un iekarotā tirgus daļas noturēšanu, pārējie liepājnieki varētu būt tikai ieguvēji, jo viņiem būtu dota iespēja izvēlēties, ar savu maku apliecināt patriotismu un atbalstīt vietējos uzņēmējus vai vairot svešzemju tirgotāju ienākumus.