Kurzemes Vārds

09:10 Pirmdiena, 14. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Drukās zeltā un sudrabā

Sarmīte Pelcmane

Akciju sabiedrība "Liepājas papīrs" tikko iegādājusies jaunu iekārtu, ar kuru varēs kvalitatīvi uzdrukāt zelta, sudraba krāsas, arī citas. Tāda iekārta, kāda tagad ir mūsu pilsētas uzņēmuma rīcībā, Latvijā ir vienīgā, tāpēc ir cerība piesaistīt lielos klientus, kas pagaidām galvenokārt drukājas Igaunijā.

Jaunā karstspiedes uznešanas iekārta "New Foil" pirkta Anglijā, tās piegādātājfirma "Reel to Reel" esot viena no vadošajām šāda veidu iekārtu ražotājām. Šobrīd iekārta jau atrodas "Liepājas papīra" poligrāfijas cehā un tiek gatavota pievienošanai. Šās nedēļas beigās plānots to iedarbināt un izmēģināt.

Kā pastāstīja uzņēmuma rīkotājdirektors Jānis Vilnītis, jauna zelta un sudraba spiedes mašīna bijusi nepieciešama, lai piedāvātu klientiem pēc iespējas kvalitatīvāku preci. Uzņēmuma mākslinieki kopā ar ražotājiem risina problēmu, kā uzlīmi padarīt atraktīvāku, mēģina izmantot zelta, sudraba papīru, caurspīdīgu papīru, bet ar to nepietiekot, lai iekarotu pozīcijas. Jo šajā gadījumā tiek izmantota zelta imitācija, krāsai pievienojot nelielas zelta daļiņas, lai iegūtu efektu, tuvu zeltam, bet tā tomēr neesot pilnība.

Nākamais solis: izmantojot zeltspiedi, drukāt uz papīra zelta uzrakstus un svītras, un tam esot pavisam cits efekts. Šādas etiķetes domātas luksusa precēm - parfimērijas, alkohola, cigarešu, saldumu ražotājiem, kuriem lielās konkurences dēļ pēc iespējas spilgtāk jāizceļ sava prece. Izmantojot apdrukā zeltu un sudrabu, uzlīmes cena stipri sadārdzinās, tāpēc skaidrs, ka, piemēram, maizes ražotāji šādu iepakojumu neizmantos. Bet "Liepājas papīra" lielākais klients - parfimērijas firma "Dzintars" - ar nepacietību gaidot iekārtas iedarbināšanu, jo iecerējis savai jaunajai kosmētikas līnijai "Jūrmala" izmantot "Liepājas papīra" ražoto iepakojumu. Tajā būs izmantota metalizēta zelta krāsa, kas simbolizē kosmētikas līnijā izmantotās jūras aļģes.

"Kurzemes Vārds" rakstīja, ka "Liepājas papīrs" jau iegādājies vienu zeltspiedes iekārtu, bet, kā paskaidroja rīkotājdirektors, kaut arī tā ir precīza un kvalitatīva, tomēr izrādījies, ka tās izmaksas ir par dārgu. Iekārta būs rentabla, tikai ražojot ļoti lielas tirāžas. Bet Latvijā ir pārāk maz ražotāju, kas var atļauties šādu pasūtījumu. "Mūsu tirgus īpatnība ir tāda, ka veidu ir daudz, bet tirāžas - zemas," situāciju raksturo J.Vilnītis. Taču jau esošā iekārta, protams, arī esot darba kārtībā un tiks izmantota, ja būs nepieciešamība drukāt vairāku miljonu eksemplāru lielu tirāžu. Šādi pasūtījumi tikai jāatrod. Latvijā gan tādi varētu būt tikai "Latvijas balzamam", "Rīgas šampanietim", kas līdz šim milzīgos sarežģītos pasūtījumus veikuši Igaunijā, bet vienkāršākos - "Jāņa sētā" Rīgā.

Sameklēt miljoniem eksemplāru lielu pasūtījumu visreālāk Krievijā. "Tās tirgū ir iespējas, bet tajā vispirms jātiek iekšā," saka J.Vilnītis. Tāpēc jau arī "Liepājas papīrs" gatavojas pārstāvniecības atklāšanai Kaļiņingradā. Šobrīd uzņēmums tur vēl strādā ar starpnieku, bet tuvākajā laikā pārstāvniecību plānots atklāt, un tad tā, pēc rīkotājdirektora informācijas, varētu būs pirmā Latvijas uzņēmuma pārstāvniecība šajā Krievijas pilsētā, vismaz no Liepājas noteikti. Kaut arī sākumā bija domāts atvērt pārstāvniecību Sanktpēterburgā, par labu Kaļiņingradai Liepājas uzņēmums izšķīries tāpēc, ka tur, tāpat kā Liepājā, ir brīvā ekonomiskā zona, turklāt attālumi ir visai tuvi. Galvenais "Liepājas papīra" mērķis, atverot šo pārstāvniecību, ir organizēt pasūtījumu izpildi tā, ka ražošanas sarežģītākais process notiek Liepājā, bet noslēgumu var veikt Kaļiņingradā, līdz ar to saņemot sertifikātu, ka prece ir Krievijas ražojums. Tādējādi būs iespējams ievērojami samazināt nodokļus, nebūs jāmaksā ievedmuita, un līdz ar to var pavērties plašais Krievijas tirgus.

Novembrī "Liepājas papīrs" iecerējis atgādāt vēl vienu jaunu iekārtu, bet pagaidām J.Vilnītis negribēja izpaust neko sīkāk, baidoties, ka konkurenti neaizsteidzas priekšā. Katrā ziņā uzņēmuma modernizācija turpinās. Bet pirmā no šogad iegādātajām bija firmas "Basf" iespiedformu izgatavošanas iekārta, kas izmaksājusi 60 000 Vācijas marku. Salīdzinājumā ar iespiedmašīnām, kādas uzņēmumam bija līdz šim un kurās izmantoja alumīnija formas, jaunā iekārta darbojas ar fotopolimēra formām. Jaunā iekārta viena veic darbus, ko līdz šim izpildīja trīs vecās mašīnas.

Pērn "Liepājas papīrs" sasniedza gandrīz 20 procentu lielu ražošanas apjomu pieaugumu, un peļņu šogad iegulda attīstībā. Arī šā gada astoņos mēnešos sasniegumi turpinās, jo vēl par 7,6 procentiem palielināts ražošanas apjoms. Lielāka ir arī produkcijas realizācija, ko veicinājusi uzņēmuma atvērtā vairumtirdzniecības bāze.