Kurzemes Vārds

16:33 Svētdiena, 17. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Cik ūdens iztecējis

Kirils Bobrovs

Intervija ar Metroloģijas centra filiāles direktoru Andri Ostnieku radās pēc viņa paša iniciatīvas. Viņš piezvanīja un sacīja, ka mūsu avīze nepareizi orientējot lasītājus sakarā ar dzīvokļu ūdens skaitītāju pārbaudēm. Mēs nezin kādēļ jau vairākkārt esot rakstījuši, ka Igaunijā šos skaitītājus neņemot nost un pārbaudes veicot uz vietas ar ūdens daudzuma kontrolmērījumiem. Bet ko lai dara, ja lasītājs grib izteikt savu viedokli? Ja žurnālists vēlas komentēt situāciju? Tādā veidā pie mums varētu rasties pat aizliegtie temati. Bet kas attiecas uz valdības noteikto kārtību, mēs nekad pret to neesam uzstājušies. Bet par to stāstīs direktors pats:

- Runājot par Igauniju, gribu sacīt, ka viss šajā pasaulē ir relatīvs. Ja paskatīsimies uz Āfrikas valstīm, tad daudz kas tur mums būs pilnīgi neizprotams. Es zinu, ka Igaunijā ūdens skaitītāju pārbaudes un remontu veic privātās struktūras, ir akreditētas laboratorijas, un tas nozīmē, ka tur spēkā pavisam citi noteikumi. Un iespējams, ka kāds veic pārbaudi, atvainojiet, ar spaiņa palīdzību, tādā veidā pārkāpjot jau minētos noteikumus. Esmu pārliecināts, ka šāda darba veicēji ir visai tālu no metroloģijas. Nemaz nerunājot par to, ka mērījumi jāveic trijos režīmos. Diemžēl mūsu patērētāji par daudz ko nesaņem izsmeļošu informāciju. Viņiem nav priekšstata par metrologu darbu, mēraparātu pārbaudes tehnoloģiju. Gribu atkārtot un uzsvērt pašu galveno: ūdens skaitītājus noņem pārbaudei saskaņā ar valdības apstiprināto sarakstu. Ja ūdens skaitītājam nav filtra, tad tā darbības laiks ir divi gadi, ja skaitītājs aprīkots ar filtru, tad - četri gadi. Tas būtu jāzina katram. Nesen firma "AT Meter", kas nodarbojas ar ūdens skaitītāju ierīkošanu, iegādājās jaunu, ražīgu iekārtu - stendu, uz kura strādā mūsu speciālists. Ar šī stenda palīdzību vienā dienā var pārbaudīt līdz 100 mēraparātiem. Ja skaitītāju nodod pārbaudei no rīta, tad nākamās dienas rītā tas būs gatavs. Bet ātrāk gan nekas neizdodas.

- Pie tādas kārtības cilvēki pamazām pierod. Taču daudziem rūp pavisam kas cits: kādēļ nama kopējā skaitītāja rādījumi nesaskan ar visu dzīvokļu ūdens skaitītāju rādījumu summu?

- Jūsu avīzē šajā sakarībā jau bija publicēti dažādi minējumi. Šī konkrētā jautājuma izpēte neietilpst mūsu pienākumos, bet, ja pie viena sarunu galda sanāktu domes, namu pārvalžu un sabiedrības "Liepājas ūdens" pārstāvji, es neatteiktos piedalīties šādā apspriedē. Šajā ziņā tiešām ir problēmas. Jo mēs cīnāmies ar sekām, netikuši skaidrībā ar iemesliem. Droši vien ir daudz faktoru, kas ietekmē skaitītāju rādījumu neatbilstību. Pirmām kārtām mājas kopējā un dzīvokļu ūdens skaitītāju rādījumus, iespējams, fiksē dažādās dienās. Bez tam, kā zināms, skaitītāju rādījumus noapaļo līdz veseliem kubikmetriem. Var gadīties, ka atsevišķi mājas īrnieki aizmirsuši pierakstīt rādījumus un, kad attapušies, nolemj nākamā reizē samaksāt uzreiz par diviem mēnešiem. Tāpat nevar garantēt, ka kāds nav atradis jaunu paņēmienu, kā zagt ūdeni, kā nelikumīgi pievienoties tīkliem. Bet paradokss slēpjas apstāklī, ka lielā skaitītāja kļūda vienmēr ir ar plusa zīmi - tas uzrāda lielāku ūdens patēriņu, nekā parāda visi pārējie skaitītāji kopā. Kaut gan loģiskāka būtu pārtēriņa un ekonomijas secīga maiņa.

- Bet vai lielos skaitītājus arī pārbauda? Vai tik te neslēpjas kāda viltība?

- Mēs apkalpojam ūdens skaitītājus, kas ierīkoti uz caurulēm ar diametru līdz 40 mm. Dzīvojamās mājās, manuprāt, lielākām caurulēm nav jābūt. Nevarētu būt nekādu šaubu par šo skaitītāju kvalitatīvu darbību. Bet sakarā ar to nomaiņas nepieciešamību gribu minēt šādu niansi: ja mēraparātu pārbauda uzreiz pēc tā noņemšanas, brāķa procents ir zemāks, nekā tad, ja to dara pēc kāda laika, jo skaitītāja detaļas apkalst un kļūst mazkustīgākas. Mēs veicam analītisko darbu, taču pagaidām ir priekšlaicīgi runāt par pārbaužu periodu saīsināšanas iespējām.

- Agrāk, ja es nemaldos, bija teikts, ka līdz 30 procentiem pārbaudei noņemto skaitītāju tiek izbrāķēti.

- Pat vairāk.

- Kādēļ? Jo mums taču apgalvo, ka Liepājas ūdens kļuvis tīrāks un tagad ir mazāk aizsērējuma iespēju.

- Ūdens tik tiešām ir labs. Tikai nelaime tā, ka ūdens kvalitātei neatbilst nedz maģistrālie, nedz namu iekšējie ūdensvada tīkli. Tos jau sen laiks nomainīt. Situāciju varētu salīdzināt ar labu automobili, kuru darbina ar nekam nederīgu benzīnu.

- Un tas ir viens no iemesliem, kādēļ iedzīvotāji neizprot problēmu.

- Diemžēl dažas lietas cilvēkiem ir ļoti grūti izskaidrot. Bieži vien viņi jauc garantijas laika jēdzienu ar skaitītāja pārbaužu periodu. Piemēram, pirms dažām dienām pie mums atnāca sieviete no Kārklu ielas 6, kuras skaitītāju izbrāķēja, un ar asarām acīs sacīja: "Bet es taču redzēju, ka tas griežas!" Un jau ir iemesls sūdzībai! Vairums klientu uzskata, ka mūsu pakalpojumi ir dārgi. Bet tā ir vienīgi sociālās sfēras problēma. Šodien neviens nevar atļauties par saviem pakalpojumiem ņemt mazāk, nekā tie īstenībā maksā, jo pašiem jāsedz visas izmaksas. Valsts šajā ziņā nemaz negrasās piešķirt kaut kādas dotācijas. Tiesa, tas nenozīmē, ka mēs nevarētu sadarboties ar pašvaldību. Daudz ko varētu vienkāršot.

- Jūs pieminējāt analītisko darbu.

- Tas tiek veikts. Arī mūsu centrā Rīgā. Pagaidām īpaši interesantu secinājumu nav. Ļoti gribētos ieviest skaidrību par jēdzienu "filtrs". Jo visparastāko metāla sietiņu, kas pasargā skaitītāju no gružu iekļūšanas tajā, arī sauc par filtru. Acīmredzot būs priekšlikums noteikt četru gadu ekspluatācijas termiņu arī skaitītājiem bez filtriem. Taču viss atkarīgs no skaitītāja precīzitātes garantijas. Neko nedrīkst darīt par sliktu precīzai uzskaitei. Pilnīgi skaidrs arī tas, ka ierindas patērētājam nav jāsedz nezināmu iemeslu dēļ radies ūdens pārtēriņš. Gaidāma arī siltuma skaitītāju pārbaude. Mums būs vajadzīga jauna pieredze.