Kurzemes Vārds

22:15 Piektdiena, 15. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Ar maršrutnieku no Liepājas uz Vaiņodi

Kirils Bobrovs

Saruna ar SIA "Ligro" izpilddirektoru AJUBU ATUJEVU notika drīz pēc tam, kad mūsu laikrakstā bija publicēta intervija ar firmas "Latvijas tūre" vadītāju Jāni Beļaku. Abi šie uzņēmumi veic pasažieru pārvadājumus ar mikroautobusu. Droši vien likumsakarīgi ir tas, ja radniecīgu uzņēmumu darbiniekus vai to vadītājus saista dati, kurus paziņojis konkurents. Starp citu, "Ligro" pastāv jau četrus gadus.

Ko var sacīt par apkalpošanas kvalitāti?

– Vai par to maz jārunā! Darba kvalitātes līmenis šajā nozarē man šķiet vienāds. Parēķiniet paši: autovadītāju kvalifikācija aptuveni vienāda, mašīnas pašreiz samērā jaunas ir visiem, pašvaldības prasības un līgumsaistības ir stingras. Pamēģini tās neizpildīt! Ar ko varētu palielīties, tiešām nesaprotu?

Starp citu, viens aspekts ir visai interesants. Piemēram, Pašvaldības policijas Kontroles dienests aptur autobusu, bet tajā uziet vienu lieku pasažieri. Tas jau nozīmē protokolu un naudassodu. Kad šādu gadījumu sakrājas daudz, par tiem ziņo pašvaldības orgāniem, bet tie – mums. No tiesiskā viedokļa šis pārkāpums nav nopietns. Bet ko gan par kvalitāti teiks pasažieris, kas katru dienu brauc uz darbu, bet šodien pēkšņi atstāts uz ceļa? Un, kā reaģēt man, ja šādi fakti apkopoti mēneša laikā, un, šķiet, pašvaldības Transporta komisijai arī ir pamatojums paziņot ka pārkāpumu daudz? Viss, kā redzat, ir relatīvs, un, protams, gribētu, lai minētā komisija daudzpusīgāk interesētos par situāciju un censtos palīdzēt.

Tādā vai citādā veidā visi, kas nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem, ir pelnījuši, lai ar viņiem iepazīstinātu klientus arī laikrakstā. Pastāstiet par savu uzņēmumu, maršrutiem.

– Mūsu sabiedrība "Ligro" apkalpo maršrutu Liepāja – Vaiņode. Līgumi, licences – viss ir kārtībā, saskaņots ar Satiksmes ministriju. Mums brauc pavisam jauns, komfortabls autobuss "Ford Transit" ar 16 vietām. Tiesa gan – tik daudz mums neatļāva, divus sēdekļus iznāca noņemt. Divas mašīnas ir rezervē. Jāpiebilst, ka mēs vadām arī individuālā uzņēmuma "Plinga" darbu. Tā īpašnieks miris, īpašumu mantojuši nepilngadīgi bērni. Viss ir noformēts, kā to prasa likumdošana, līgumu apstiprinājusi Bāriņtiesa. "Plinga" apkalpo maršrutu uz Priekuli, taču nevis pa īsāko ceļu, bet caur Bārtu, Kalētiem, Gramzdu un Purmsātiem. Tur kursē trīs mašīnas, 1999.gada ražojuma, un viena rezerves mašīna, kuras tiek nomātas. "Plingai" trīs mēnešu laikā jāsaņem trīs jaunas mašīnas līzingā. Nepieciešamā iemaksa jau izdarīta. Sabiedrība "Ligro" ietilpst Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijā. Mums ir visai pieredzējis jurists Vladimirs Arseņjevs. Viņš parasti brauc arī uz attiecīgajām tikšanās reizēm Rīgā.

Rajona maršrutiem droši vien ir sava specifika.

– Protams. Visus pastāvīgos pasažierus autovadītāji pazīst. Gadās, ka kādu iereibušo aizved pat līdz namdurvīm. Mēs parasti braucam pēc autobusiem. Tāds ir kustības grafiks. Ar Autobusu parku mums ir normālas attiecības. Pēc līguma iebraucam arī Stacijas laukumā. Starp citu, par katru šādu iebraucienu maksājam 30 santīmu Daudzi raduši startēt tieši no turienes. Tur Autobusu parks pat pārdod mums biļetes. Laikraksta lasītāji jau zina, cik daudz strīdu bija par galapieturām rajona maršrutniekiem. Tagad mūsu galapunkts ir dispečerdienests Ganību ielā. No turienes dodamies uz staciju un izbraucam no pilsētas pa Brīvības ielu. Pasažieri vēl joprojām turpina lūgt, lai atjauno tirgus maršrutu. Ziemā rodas problēmas ar ceļu attīrīšanu. Rajonā situācija daudz sliktāka nekā pilsētā.

Kas attiecas uz brauciena maksu, tad gribu atgādināt – brauciens līdz Vaiņodei pie mums maksā 80 santīmu, taču rīta reiss uz Liepāju pulksten 6.20 un atpakaļceļš vakarā 18.20, kas saistīti ar cilvēku braucienu uz darbu un no darba, – tikai 60 santīmu. Bērnu no bērnunama un represētos vedam pat bez maksas. Starp citu, pašreiz asociācijā apspriež jautājumu par iespējamām dotācijām tādiem maršrutiem, kāds ir mūsējais. Jo Autobusu parks saņem zināmus līdzekļus savām ne visai rentablām līnijām.

Bet vai satiksmes grafiks ir pieejams visiem?

– Tas ir galapieturās un maršruta pieturās, pie autovadītājiem. Turklāt pasažieru kontingents ir vairāk vai mazāk pastāvīgs, un cilvēki zina.

Vai sūdzības mēdz būt?

– Neaizmirstiet, ka apkalpošanas sfērā nekad nemēdz būt situācijas, kad visi ar visu ir apmierināti. Grūti, piemēram, izskaidrot pārtraukumus satiksmē sniega sanesumu dēļ. Cilvēki zina, ka nekas tāds nedrīkst būt. Pašreiz, manuprāt, nekādu problēmu nav. Bet kurš var garantēt, ka rīt kādam no pasažieriem kaut kas nepatiks? Daudzi jautājumi tiek risināti uz godīgas konkurences principiem. Tas nozīmē, ka cilvēks var izvēlēties, kādus pakalpojumus izmantot. Nelaime tāda, ka nevaram iemācīt pastāvīgi ņemt braukšanas talonu. Tas it kā novirza naudu garām kasei, bet ir arī pārkāpums, par ko var iznākt maksāt naudassodu. Taču pēc jebkuriem pārkāpumiem attiecīgi rīkojamies.