Kurzemes Vārds

18:56 Otrdiena, 22. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

AKTUĀLS VIEDOKLIS

Oļegs Stoļerovs projekta "Eurovelo" koordinators Latvijā

Ļoti zaļi cilvēki riteņbraucēji

Es domāju, kas varētu būt negatīvais velotūrismā un, zināt, nevaru neko izdomāt. Ja kādam vajadzīgs arguments, lai nebrauktu, tad var pateikt, ka, piemēram, atšķirībā no ūdenstūrisma, velosipēdisti nevar no divriteņa ielekt ūdenī, jābrauc, kamēr maršrutā būs kāda upe, ezers vai cita ūdens krātuve.

Pozitīvais? Primārais ir cilvēka izjūtas, kad viņš uzsēžas uz velosipēda. Vajag sākt ar desmit kilometriem dienā, tad 20, 30, 100. Tādējādi nekad netiek zaudēta tā labā sajūta, kas cilvēkam rodas, ja viņš nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm. Braucot ar divriteni, tiek nomākts stress, cilvēks izlādējas. Ja ir slikts garastāvoklis, nav paveicies darbā vai kā citādi, tad, pabraucot ar velosipēdu, vēlāk aizmirstas, kāpēc bija neapmierinātība. Tas ir galvenais faktors.

Otrkārt, tā ir zaļā vide – saskarsme ar sauli, ar vēju, ar dabu. Nekad, nevienā pilsētā neizjutīsi tās vietas pulsu, braucot ar moci vai automašīnu. Tā ir viena no unikālākām parādībām. Ar divriteni visur var ielīst iekšā, un nekad nebūs problēmas ar privātīpašniekiem, bet, ja arī būs, tad uz pusi mazākas nekā, braucot ar automašīnu. Visur var nokļūt, visu var redzēt, neatstājot pēdas un neko nesabojājot. Velotūristi savā būtībā ir dabas mīļotāji. Viņi ir individuālisti, viņiem patīk vieniem pasēdēt un baudīt dabu, patīk klusums. Viņi ir ļoti, ļoti zaļi noskaņoti cilvēki. Tāpēc vienīgais, kas ir jāizdomā – vajag mums vai nevajag zaļu vidi. Ja nevajag, tad velotūrismu var neattīstīt.

Nevar skaitļos precīzi izteikt, cik populāra Latvijā ir veloideja, jo neviens, līdz šim nav samaksājis, lai veiktu statistikas pētījumus šajā jautājumā. Situāciju atklāj fakts, ka pēdējos gados strauji pieaug divriteņu pircēju skaits. Pāris gados tas ir dubultojies. Pieaug arī piedāvāto braucamrīku un to rezerves daļu kvalitāte. Popularitāti raksturojoša iezīme ir arī tā, ka pieaudzis pieprasījums pēc velotūrisma organizatoriem. Daudzas firmas, domājot par atpūtas pasākumiem saviem darbiniekiem, pasūta speciālistiem izstrādāt maršrutus, kuri veicami ar divriteņiem.

Latvijā vienmēr ir bijušas aktuālas autovadītāju un riteņbraucēju savstarpējās attiecības. Salīdzinot situāciju, kāda ir pie mums, ar valstīm, kurās velobraukšana ir lielākā cieņā, varu apgalvot, ka stāvoklis raksturojams kā diena pret nakti. Kad es braucu pa ceļu un tuvojas smagās automašīnas, es nobraucu malā pat tad, kad ir izdalīta riteņbraucējiem domāta josla. Es negribu pierādīt savu taisnību, to, ka zinu noteikumus, man vienkārši gribas dzīvot.

Ar velosipēdu var braukt visi, var nokļūt visur un var gūt tikai pozitīvus iespaidus gan par notikumiem, gan ceļā sastaptajiem un iepazītajiem cilvēkiem. Pārvietojoties ar divriteni, nesalīdzināmi pilnvērtīgāk var izbaudīt braucienu un saprast, ko nozīmē ceļošana.