Kurzemes Vārds

06:22 Otrdiena, 20. augusts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Aktuāls viedoklis

Plus vēl emocionālā drošība

GUNĀRS PETRIS, valsts izglītības inspektors

Ir sākusies skolu pieņemšana jaunajam mācību gadam. Attiecīgo dienestu speciālisti vēro, vai skolu ēkas ir tādas, ka tajās var droši ielaist skolēnus un visu skolas personālu. Galvenais uzdevums, kas jāveic pieņemšanas komisijai, ir noteikt, vai viss ir pilnīgā kārtībā, vai bērni un pieaugušie varēs justies neapdraudēti, jo tās ir vietas, kurās uzturas daudz cilvēku un jārēķinās arī ar skolēnu vecuma īpatnībām, kas liek pētīt un iespraukties tur, kur pieaugušie pat neiedomātos. Tāpēc svarīgi, lai viss būtu kārtīgi piestiprināts, nostiprināts un nolīdzināts.

Bet es gribu pievērst uzmanību vēl vienam aspektam. Proti, skolēna emocionālajai drošībai. Te ļoti svarīga nozīme ir mācību iestādes mikroklimatam - attiecībām starp skolas administrāciju un starp pedagoģisko un tehnisko personālu, un galvenais - starp skolotājiem un skolēniem. Kā teicis ievērojamais pedagogs profesors Šalva Amonošvili: "Ja tu nevari pieņemt un mīlēt jebkuru bērnu, lai kāds viņš arī būtu izskatā un uzvedībā, tad tev skolā nav ko meklēt."

Uzskatu, ka bērnam skolā ir jābūt drošam, ka viņš var jebkuram darbiniekam, ne tikai skolotājam uzticēt savu bēdu, uzdot interesējošo jautājumu un saņemt atbildi. Vai arī saņemt palīdzību, ja tā nepieciešama. Protams, ka vajag, lai visas komunikācijas un pārējās sistēmas darbotos nevainojami, bet vēl labāk ir tad, ja skolā ir vietas, kur bērnam palikt. Piemēram, rotaļu stūrīši pašiem jaunākajiem skolēniem. Bet saprotu, ka šodien mācību iestādēm trūkst telpu, nepietiek pat vietas sporta nodarbībām. Tā ir pašvaldības rūpe, lai skolā bērniem nodrošinātu komfortablus apstākļus.

Vēl drošības garants ir nepieļaut, lai skolās varētu iekļūt nepiederošas personas. Par labāko es uzskatu Draudzīgā aicinājuma 5.vidusskolas modeli, kuras telpās var ieiet, izmantojot speciālas kartes. Bet vēl ne visās pilsētas skolās pie ieejas ir dežuranti, kuri aiztur ienācēju, sniedz viņam paskaidrojumu, kur meklēt vajadzīgo darbinieku. Vēl labāk būtu, ja skolās atrastu vietu telpai, kurā ievest ienācēju, kas meklē pedagogu vai direktoru, un tur parunāt par interesējošo jautājumu. Taču domāju, ka galvenais skolā ir savstarpējās attiecības.