Kurzemes Vārds

06:15 Pirmdiena, 22. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Osta saņem unikālu un ļoti mobilu celtni

Pēteris Jaunzems

Šonedēļ pie akciju sabiedrības "Liepājas osta LM" piestātnes pietauvojās kuģis no Vācijas, kura tilpnēs atradās gaidīts sūtījums – unikāls celtnis. Tā izkraušanu ar lielu rūpību, precīzi ievērojot līdzatbraukušo konsultantu norādījumus, veica trešdien no rīta. Darbus kopīgi ar izpilddirektoru Aleksandru Nazarovu vadīja ostas uzņēmuma tehniskais direktors Aivars Diķis.

"Kurzemes Vārdam" viņš pastāstīja, ka celtnis KMT130 uzbūvēts koncernā "Man" ietilpstošajā Gotvaldes rūpnīcā un tiek uzskatīts par vienu no šobrīd vismodernākajiem. Tā celtspēja ir 44 tonnas. Tomēr pie maksimāli izvirzītas strēles tas paceļot tikai 12,5 tonnas, kas, protams, ostas vajadzībām nav daudz. Toties ievērības cienīga ir mehānisma kabīne, kas ir radioficēta, apgādāta ar televīzijas kameru un gaisa kondicionēšanas iekārtu. Strādāt tādā esot īsts baudījums. "Taču darbojoties pie pults, vadītājam gluži kā radistam jāievēro arī liela precizitāte, jo komandas celtnis izpilda bez vilcināšanās un ātri," paskaidroja tehniskais direktors. Tas nozīmē, ka nemākulīga vai pavirša rīcība var beigties arī bēdīgi.

"Līdz šim pasaulē izgatavoti tikai pieci šāda tipa celtņi. Četri no tiem tiek ekspluatēti Grieķijas ostās, bet piektais kalpos Liepājā," teica Aivars Diķis. Tehniskais direktors piebilda, ka mūsu pilsētas speciālisti ilgi izvēlējās, kuru no celtņiem iegādāties, jo jauni un spēcīgi ostas celtņi nudien neesot lēti, un katra firma savu preci cenšoties celt debesīs. Viņš nevēlējās nosaukt samaksāto summu, taču teica, ka pēc ilgām sarunām esot izdevies noslēgt izdevīgāku pirkuma līgumu. Saskaņā ar to vācu speciālisti apņēmušies celtni atvest uz Liepāju, palīdzēt samontēt, kā arī apmācīt celtņa vadītājus.

Salīdzinājumā ar portālceltņiem, kādi jau darbojas Liepājas ostas firmās, jauniegādātais ir novietots uz riteņiem un ar spēcīgu dīzeļa dzinēju spēj līdzīgi automobilim patstāvīgi pārvietoties uz turieni, kur nepieciešams. Lai pārbrauktu no vienas vietas uz citu, vajag nepilnas desmit minūtes. Kravu pacelšanai izmanto hidrauliskos sūkņus. Aivars Diķis sacīja, ka jaunā celtņa ražīgai izmantošanai vajadzēšot pārkārtot kuģu iekraušanas un izkraušanas darbu tehnoloģisko shēmu. Celtni paredzēts ekspluatēt galvenokārt 44. un 45. piestātnē. Tas notikšot brīžos, kad stividoriem būs jāpalielina iekraušanas tempi. Tehniskais direktors bija pārliecināts, ka jau pēc pāris nedēļām varēs sākt celtņa izmēģināšanu.

Rezumējot notikušo, firmas padomes priekšsēdētājs Pēteris Iesalnieks "Kurzemes Vārdam" teica, ka celtņa iegāde ir tikai sākums apjomīgām investīcijām, ko nolemts ieguldīt ostas attīstībā.