Kurzemes Vārds

20:31 Ceturtdiena, 9. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Arī liepājniekiem uzlēkusi sava operas zvaigzne

Indra Imbovica

Tikko aizvadītajā sestdienā Latvijas Nacionālās operas izrādē – Dž.Verdi "Masku balle" – Amēlijas lomā debitēja liepājniece Marina Tropina. Tas ir viens no Operas pagājušās sezonas nogales greznākajiem iestudējumiem, kas vizuāli atmiņā paliek ar zelta krāsas pārbagātību. Bet jaunajā sezonā Operas publiku un Rīgas muzikālās sabiedrības eliti pārsteidza lielai daļai maz zināma dziedātāja no Liepājas.

Aizsteidzoties notikumiem, ir priekšā, jāteic: Marinai Tropinai tas bija triumfa brīdis, jo pēc katras ārijas un dueta atskanēja aplausi, beigās – ovācijas, bravo saucieni, bet galerijā atzinība tika izteikta, pat rībinot kājām. Visaugstākais novērtējums ir no tādas autoritātes kā vokālā pedagoģe, Mūzikas akadēmijas profesore Anita Garanča: "Latvijā reti parādās tāda līmeņa dramatiskais soprāns."

Marinas Tropinas vārds klasiskās mūzikas cienītājiem Liepājā nav svešs, tāpat kā nemaz tik sen, deviņdesmito gadu pirmajā pusē, galvaspilsētas klausītājiem, kad māksliniece kopš 1989.gada bija Rīgas Muzikālā teātra primadonna. Līdz operetes slēgšanai 1995.gadā Marina Tropina paspēja nodziedāt vairākas skaistas lomas – Kālmāna Māricu, skaisto Galateju, Doloresu Leofalla "Spāņu lakstīgalā" un citas. Pēc Muzikālā teātra pilnīgas likvidēšanas 1996.gadā dziedātāju tūlīt aicināja uz Nacionālo operu, kur diriģents Viesturs Gailis viņai piedāvāja brīnišķīgo Tatjanas lomu P.Čaikovska operā "Jevgeņijs Oņegins". Diemžēl Baltajā namā, tāpat kā visu Latvijas teātru saimniecībā, bija iestājusies krīze un sajukums, mainījās administratīvā un mākslinieciskā vadība, līdz ar to arī plāni.

Sadarbība nesanāca, un Marinu Tropinu atpakaļ uz Liepāju atveda vīrs. Marina toreiz atgriešanos izjuta nevis kā traģisku, kā varbūt dažs iedomājās, bet gan visnotaļ laimīgu notikumu. Viņai blakus bija mīļotais vīrietis, un bija patīkams pedagoģiskais darbs Mūzikas vidusskolas Vokālajā nodaļā, kurā viņa strādā līdz pat šim brīdim. Arī Marina Tropina pati ir beigusi šo mūsu skolu pie vokālās pedagoģes Allas Šulmanes, pēc tam absolvējusi Latvijas Valsts konservatoriju pie leģendārās Ludmilas Braunas. Patlaban dziedātāja ir Operas soliste – stažiere.

Bet kā pēc piecu gadu pārtraukuma Marina Tropina sadomāja atgriezties uz skatuves un, varētu teikt, pat vienā paņēmienā iekarot Nacionālo operu? "Kādu dienu man piezvanīja mana konservatorijas laika koncertmeistare Anna Roždestvenska un teica: drīz Operā būs "Masku balle", tev noteikti tajā jādzied, mums jāstrādā," stāsta soliste. "Satikāmies, sagatavojām Amēlijas partiju, tad viņa mani aizveda pie vokālās konsultantes profesores Anitas Garančas. Viņa ir Eiropas līmeņa pedagoģe, jau, nedaudz paklausoties, prot taktiski norādīt uz nepilnībām un, galvenais, pateikt, kā tās labot; respektē mākslinieku jūtīgumu. Pēc tam Operā mani noklausījās gan galvenais diriģents Gintars Rinkēvičs, gan viņa jaunais kolēģis Andris Nelsons un visa vadošā administrācija ar direktoru Andreju Žagaru priekšgalā.

Žagars mani jau bija dzirdējis, vēl klasē strādājot. Viņš ir ļoti temperamentīgs cilvēks, un es viņam acīm redzami iepatikos, sevišķi mana degsme. Vispār ar mani tā ir: kad esmu uz skatuves, manī rodas milzīgs azarts. Žagars ir sava darba fanātiķis, un, ja Opera tagad ir tik augstā līmenī, tas ir arī viņa nopelns," savu viedokli pauž Marina Tropina.

Uz jautājumu, vai viņa domā aiziet no skolas, no vokālā pedagoga darba, māksliniece atbild nekavējoties: "Pagaidām strādāšu, man patīk skolā, patīk pedagoga darbs, man ir piecas audzēknes. Mūsu direktore Zita Karlsone teica: tu iedvesmo un cel Liepājas un mūsu skolas prestižu. Man, protams, ir patīkams tāds kolēģu vērtējums un atbalsts. Jā, Rīgā mani uzņēma brīnišķīgi, publika aplaudēja pēc katra dziedājuma, galerijā ritmā dauzīja kājām. Mēs smējāmies – kas uzpircis publiku. Partneris Gustavo lomā manai Amēlijai bija bulgāru dziedātājs Emīls Ivanovs. Klausītāji pēc mūsu mīlas dueta ilgi aplaudēja un sauca bravo."

Ja jūs uzaicinātu darbā Operā, jūs pieņemtu šo piedāvājumu?

"Principā šis jautājums ir atklāts," neslēpj Marina Tropina, "jo Žagars patlaban ir Šveicē. Protams, tas ir ļoti vilinoši – atgriezties uz skatuves. Man ir izteikts piedāvājums dziedāt Aīdu. Vispār mani uzskata par Verdi un Pučīni dziedātāju."

"Masku balles" izrādes ar Marinu Tropinu Amēlijas lomā notiks arī trešdien, 25.septembrī, un piektdien, 11.oktobrī. Bet Liepājā 4.oktobrī kopā ar mūsu Simfonisko orķestri un diriģentu A.Viļumani. Marinai Tropinai ar Liepājas orķestri un tā māksliniecisko vadītāju Imantu Resni visus šos gadus ir bijusi laba sadarbība. "Kopā ar viņiem esmu bijusi viesturnejā Malaizijā, kur dziedāju Pētera Vaska speciāli braucienam sarakstītu vokālo ciklu – balādes angļu valodā. Imanta Rešņa vadībā man bija iespēja kopā ar Nacionālo simfonisko orķestri dziedāt Gustava Mālera 4.simfonijas koncertā Rīgā. Tāpat šajos gados uz Liepājas teātra skatuves Andreja Jansona, diriģenta no ASV, vadībā esmu dziedājusi Moneti viencēliena operās "Medijs", "Amāls un nakts viesi", ir bijuši arī vairāki citi koncerti un uzstāšanās. Tā kā bez dziedāšanas neesmu dzīvojusi," smaida Marina Tropina.