Kurzemes Vārds

00:37 Svētdiena, 31. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Ekonomika

Tosmarei veiksmīga otrā piedzimšana

Kirils Bobrovs

Braucot ar autobusu pa Pulvera ielu, kanāla pretējā pusē parasti var ievērot jaunus kuģus, kuru pirms dažām dienām tur, šķiet, vēl nebija...

Kāda tad ir Tosmares kuģu būvētavas šodiena? Kā sokas darbs? Ar tādiem vispārinātiem jautājumiem es devos uz tikšanos ar uzņēmuma direktora vietnieku ražošanas jautājumos Borisu Galkoviču. Taču šādas sarunas parasti sadalās vairākās konkrētās tēmās.

Vai ar speciālistiem esat nodrošināti? Jo, neraugoties uz pašreizējo bezdarbu, citos uzņēmumos to pietrūkst.

– Pašreiz pie mums strādā 316 cilvēku. Aptuveni puse no viņiem nodarbināta tieši ražošanā, piecos galvenajos cehos, bet puse – palīgpersonāls. Ja pirmie tieši pelna naudu, tad otrie viņiem palīdz to darīt. Palīdz mums arī apakšuzņēmēju firmas. Piemēram, trīs no tām specializējušās korpusu attīrīšanas un krāsošanas darbos, metāla nomaiņā. Tie galvenokārt ir liepājnieki, kaut gan reizēm uzaicinām arī rīdziniekus. Starp citu, Rīgā un Klaipēdā, kur mēs varētu rast mums nepieciešamā profila speciālistus, arī ir pienācīga noslogotība. Tādā kārtā apmācības noris nepārtraukti. Bet galvenā specialitāte mūsu uzņēmumā ir korpusu montētājs metinātājs. Pie mums ir milzīgi darbagaldi lielo detaļu, piemēram, vārpstu apstrādāšanai. Tur strādā cilvēki ar lielu stāžu. Kuru katru tur nevar norīkot, bet jaunatne, starp citu, nemaz negrib strādāt pie šādas iekārtas. Tā labprāt piedalās korpusu montēšanā. Maksa tur ir liela – acīmredzot tas piesaista. Mācekļiem mēs piešķiram zemākās kategorijas – lai prakses laikā kaut ko nopelna.

Bet kā ar attīstību kopumā, vai ir iespēja palielināt apjomus?

– Pirmais pusgads mums noslēdzies visai veiksmīgi. Veikts remonts 33 kuģiem. Salīdzinājumā ar pagājušo gadu tas ir ļoti labs rādītājs. Papildu pasūtījumus saņēmām, kad gada sākumā Somu jūras līcī radās sarežģīti ledus apstākļi – saņēmām kuģus ar deformētām dzenskrūvēm un korpusiem. Tādu bija seši, septiņi objekti, pārējie – normālais, ieplānotais remonts. Radās vairāki jauni pasūtītāji ar jaunu remonta specifiku. Piemēram, bituma tankkuģis "Stellmar", kas paredzēts šķidrā asfalta pārvadāšanai. Tas atrodas tā tvertnēs šķidrā, uzkarsētā veidā, temperatūru uztur īpaša cauruļu sistēma, kurās atrodas termālā eļļa. Šādas kravas ir ugunsnedrošas, sprādzienbīstamas. Vajadzēja attīrīt šīs tilpnes, nogriezt caurules, izliet eļļu, pēc tam visu atjaunot, nomainot ap 100 tonnu metāla konstrukciju. Projekts bija pusmiljona dolāru vērts. (Visa kuģniecības pasaule – gan fraktētāji, gan būvētāji, gan remontētāji uz eiro pagaidām nepāriet.) Bija pie mums kuģi no Grieķijas, no Kipras; patīkami, ka mūsu ģeogrāfijā iekļauta Krievija – Arhangeļska, Murmanska. Pašreiz dokā atrodas 162 metrus garais "Pugačovs". Galvenais, ka kuģu īpašnieki biežāk sākuši meklēt remonta bāzi ārpus savas valsts robežām un var atļauties ne tikai Tosmari, bet gan Vāciju, gan Holandi, tas nozīmē, ka ir maksātspējīgi. Līdz gada beigām mums jāapstrādā 60 līdz 65 kuģi. Tā būtu ieplānotā robeža.

Vai par savu otro piedzimšanu "Tosmarei" nav jāpateicas kuģu būvēšanai?

– Gan iesākumā, gan arī tagad tas bija otrais, paralēlais darba virziens. Pērn mēs nodevām divus korpusus. Tagad gatavojam vēl vienu. Zviedriem. Tas jau izvests no doka, atrodas ūdenī pie piestātnes. Turpinās pārrunas par jauniem pasūtījumiem. Tiem vajadzētu būt tādas pašas klases kuģiem – zvejas traleriem garumā līdz 50 metriem. Papildus minētai programmai mēs varam nodot vienu, divus šādus kuģus. Un tomēr mūs vairāk interesē lielie tankkuģi vai sauskravas kuģi. Tieši šādus pasūtījumus mēs arī meklējam, jo tam, ko mēs būvējām līdz šim, nebija nevienas taisnas loksnes, tās visas vajadzēja izvelmēt. Tādēļ garos korpusus mēs varētu būvēt ātrāk un strādāt daudz ražīgāk.

Vēlos pavaicāt, kā sokas ar jauno iekārtu ekspluatēšanu?

– Pērn nopirkām jaunu celtni. Tagad trīs celtņu kopējā kravnesība dokā sasniegusi 70 tonnas. Tas nozīmē, ka cehā vai laukumā līdzās dokam mēs varam montēt daudz lielākus blokus. Citiem vārdiem sakot, tam, kas tagad tiek nogādāts dokā, ir augstāka gatavības pakāpe. Galīgā montāža aizņem mazāk laika. Tas jau pārbaudīts. Vēl divi celtņi nepieciešami piestātnēs. Grūtāk ir ar darbgaldiem. Precīzi jauni darbgaldi vārpstu vai dzenskrūvju apstrādāšanai ir daudz dārgāki par celtņiem, tiem vajadzīga liela nauda. Mums ir ļoti labas gāzgriešanas iekārtas. Taču visaktuālākā pašlaik ir lielā velmēšanas iekārta. Lai varētu liekt astoņus milimetrus biezu loksni un lai velmes garums būtu ne mazāks par 8 metriem. Lai varētu liekt arī daudz biezākas loksnes. Šādas klases velmēšanas iekārta maksā aptuveni 250 tūkstošus eiro. Tādēļ ir iecere pagatavot to pašiem. Projekts pasūtīts Horvātijā. Tas tūdaļ izvirzīs kuģu būvētavu ļoti stiprās pozīcijās, un mēs būsim vienīgie šādas iekārtas īpašnieki Baltijā.

Patīkami dzirdēt, ka viens no vecākajiem pilsētas uzņēmumiem attīstās, uzņem apgriezienus.

– Starp citu, attīstība sastāv ne tikai no intensīvā darba un iekārtas nomaiņas, bet atkarīga arī no jaunām tehnoloģijām. Pastāvīgi tiek izmēģināts kaut kas jauns. Pašreiz, piemēram, no Zviedrijas ieradās zvejnieku kuģis – "Klekertons". Tas nav liels, 30 metru garumā. Mēs to ievietosim dokā, pārgriezīsim uz pusi, atbīdīsim abas puses, bet vidū ievietosim 7 metrus garu ieliktni. Pēc tam viss rūpīgi jāsavieno un jāsametina. Jāatjauno arī izolācija (visi šādu kuģu borti noklāti ar īpašām putām), jānotīra, jāmetalizē. Tas viss jāizdara pusotra mēneša laikā. Kuģa īpašniekam tas ir izdevīgi. Pašreiz zveja beigusies, traleris šā vai tā stāvētu dīkā. Bet, kad tagad tas dosies zvejā, varēs uzņemt divreiz lielāku kravu... Šāds darbs uzņēmumā vēl nebija veikts, tā ir liela atbildība, pašdisciplīnas izjūta. Es gaidu šos doku darbus ar lielu interesi. Atnāciet, lai varētu nofotografēt.

Gribas novēlēt jums panākumus.

– Mēs esam sapratuši, ka tam nemaz tik daudz arī nevajag. Tas nozīmē paātrināt apgriezienus, meklēt jaunus sakarus, pilnveidot mārketingu spēcīgas konkurences apstākļos. Pie mums taču nāk ne jau tādēļ, ka esam lētāki. Protams, arī cena ir svarīga. Taču galvenais – kvalitāte un termiņu ievērošana. Bez tā nav vērts ķerties pie darba.