Kurzemes Vārds

18:34 Trešdiena, 11. decembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Sports

Vai Liepājā atdzimst riteņbraukšana?

Edgars Džiguns

Lai gan Liepāja ne tuvu vairs nevar lepoties ar tādu slavu riteņbraucēju aprindās, kāda tā bija agrākos laikos, tomēr ledus ir sakustējies, un riteņbraukšana mūsu pilsētā cēlusies no drupām un attīstās ne tikai ielās, bet arī sportiskajā līmenī.

Proti, jau divus gadus darbojas Liepājas Riteņbraukšanas klubs, kas rīko gan regulāras sacīkstes riteņbraukšanā, gan treniņus profesionāla trenera vadībā.

Verners Pīlēns, Liepājas Riteņbraukšanas kluba prezidents:

– Šobrīd riteņbraukšana Liepājā balstās uz entuziasmu. Riteņbraukšanas treneris Kārlis Kandēvics paņēma nelielo zēnu grupiņu un sāka trenēt. Pēc kāda laika sākām rīkot mačus. Tādā veidā darbojamies jau divus gadus. Šobrīd jau ir izkristalizējusies stabila dalībnieku grupa, kas regulāri piedalās sacensību posmos un cīnās par galveno balvu – velosipēdu. Visa problēma kā vienmēr slēpjas finansēs. Ja būtu vairāk naudas, sacensības varētu rīkot biežāk, tādējādi piesaistot aizvien vairāk dalībnieku, un cilvēki būtu informēti un redzētu, ka Liepājā pastāv riteņbraukšana. Ja, piemēram, Rīgā dažādās sacensībās reizēm ir pat līdz 1000 dalībnieku, tad mums vēl šobrīd nākas knapināties, regulāri piedalās kādi 20 cilvēki, ja atbrauc sportisti no citām pilsētām, tad nedaudz vairāk. Dalībnieku skaitu ietekmē arī tas, ka katru nedēļas nogali Latvijā notiek vairākas sacensības. Daudzi izvēlas tādas, kurās ir vairāk riteņbraucēju un lielāka konkurence.

Kārlis Kandēvics, riteņbraukšanas treneris:

– Šobrīd trenējas ap desmit cilvēku. Jāatzīst, ka viņi diezgan bieži mainās, jo vienam nozog divriteni, otram tas saplīst, bet, lai nopirktu jaunu velosipēdu vai salabotu esošo, ir jāmaksā diezgan daudz naudas, kuras jauniešu vecākiem ne vienmēr ir. Tas pats attiecas uz riteņbraukšanas sporta tērpu, kurpēm un citām nepieciešamām lietām – viss ir jāpērk pašiem, jo, kā jau tika minēts, riteņbraukšana Liepājā šobrīd balstās uz fanātismu. Ja runājam par pašiem treniņiem, tie notiek dažādās vietās, atkarībā no tā, kādām sacensībām mēs gatavojamies. Sarežģītāk ir braukt pa šosejām, jo bez pavadošā transporta, kas atkal prasa izdevumus, braukt nevar. Trenējamies Grobiņas stadionā, Bernātos, Pulverkalnos un citās vietās.

Kur pazuda riteņbraukšanas sports?

Kā pastāstīja Verners Pīlēns, piemēram, sešdesmitajos gados, kad viņš pats aktīvi nodarbojies ar riteņbraukšanu, Liepājā bija četras sporta skolas, kurās bija gan kungu, gan dāmu grupas, kas nodarbojās ar minēto sporta veidu. "Tika rīkoti dažādi mači mūsu pilsētā, kuros katru reizi piedalījās vismaz 100 dalībnieku, piedalījāmies arī sacensībās citviet – gan Latvijā, gan dažādās vietās bijušajā Padomju savienībā. Tas viss bija valsts uzturēts. Tika nodrošināti gan velosipēdi, gan rezerves daļas, gan treniņapstākļi. Un bija arī rezultāti – vienā gadā Liepājā izauga pat seši sporta meistari," pastāstīja Verners Pīlēns. Arī šobrīd nekas nav mainījies – notiek sacensības gan Latvijā, gan citās zemēs. "Nav nekādu problēmu, sacensības notiek, jo riteņbraukšana ir populāra visur, izņemot Liepāju," ar nožēlu pauž Verners Pīlēns.

Riteņbraukšana kā sporta veids Liepājā savulaik izzudusi pakāpeniski. "Lēnām un pamazām arvien samazināja finansējumu, tad mainījās pilsētas sporta nozares priekšnieki, beigās jau attieksme pret riteņbraukšanu kļuva smieklīga, un tā lēnām nomira dabīgā nāvē," atceras Kārlis Kandēvics.

Jauns un talantīgs

Par šobrīd vienu no talantīgākajiem un perspektīvākajiem riteņbraucējiem Liepājas Riteņbraukšanas klubs nosaucis 14 gadus veco Kristapu Zuzānu, kurš guvis vērā ņemamus panākumus dažādās valsts mēroga sacensībās. Interesi par viņu šobrīd izrādījis Kuldīgas Riteņbraukšanas klubs, kur viņam būtu iespējas nopietnāk trenēties un gūt panākumus. "Nekas cits nešķita interesants, tad padomāju, ka ar divriteni braucu normāli, un sāku trenēties," pastāstīja Kristaps Zuzāns. Lai gan Kristaps vēl ir gados jauns, tomēr savā riteņbraucēja karjerā jau piedzīvojis samērā smagu traumu, pēc kuras viņam diezgan ilgi nācās ārstēties. "Īstenībā pēc tam vēl vairāk gribējās sēsties uz velosipēda un braukt, bail nebija nemaz. Šobrīd vairāk specializējos braukšanā pa šoseju. Kaut kā sāku braukt un iepatikās, liekas, ka arī normāli veicas. Trenējos gan trenera vadībā, gan individuāli."

"Riteņbraukšana ir dārgs sporta veids un prasa ievērojamus materiālus ieguldījumus, taču pats esmu trenējies un braucu vēl šobrīd, tāpēc es to saprotu un cenšos dēlam palīdzēt, lai virzītu uz priekšu," vecāku pozīciju izskaidroja jaunā sportista tēvs Viesturs Zuzāns. Sportista tēvs arī pauda cerību, ka neatkārtosies traumas, kas liegtu piedalīties vairākās jau šobrīd ieplānotās sacensībās.

Ja rodas interese

Kā apgalvoja Liepājas Riteņbraukšanas kluba prezidents Verners Pīlēns un treneris Kārlis Kandēvics, lai gan riteņbraukšana ir padārgs prieks, tomēr iesākumam pietiks ar pašu vienkāršāko velosipēdu. Tāpēc visi interesenti, kas vēlas nodarboties ar šo sporta veidu un nest Liepājas vārdu riteņbraukšanas pasaulē, aicināti vērsties Liepājas Riteņbraukšanas klubā (tel. 3429989, 9242802) vai sekot līdzi reklāmai un piedalīties sacensībās.