Kurzemes Vārds

18:36 Ceturtdiena, 9. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Trīs atbildīga darba mēneši līdz mūža sapņa piepildījumam

Ints Grasis

Fantastiskas un neticamas lietas mēdz notikt ne tikai tālās zemēs, bet tepat pie mums. Kādā lauku mājā – Tauriņos – pirms Kalnišķiem Nīcas pagasta pusē mūža atvasaru vada Kārlis Bēts un viņa kundze Olga. Lopiņus viņi netur, abi atjauno savu lauku māju un sakārto vidi, Olga iekopj puķu dobes, bet Kārlis ar šo nedēļu sparīgi ķeras klāt ļoti atbildīgam darbam. Trīs mēnešu laikā viņš paša rokām plāno samontēt mazu divvietīgu lidaparātu, lai pēc tam paceltos spārnos. Uzreiz jāpiebilst, ka neko tādu savā mūžā Kārlis nav darījis, bet viņa mūžs jau sasniedzis cienījamu – 76 gadu vecumu.

"Šis man būs pirmais šāda veida darbs. Tepat šķūnītī likšu kopā. Amatieru lidmašīnas detaļas, kas saņemtas pirms divām nedēļām ar avioreisu, ražojis ASV uzņēmums "Sonex", uz maniem pleciem ir 51 procents darba, lai lidaparātu dabūtu gatavu. Korpuss ir no alumīnija, lai var atstāt zem klajas debess arī sliktos un lietainos laika apstākļos," uzreiz pēc "Kurzemes Vārda" pārstāvju ierašanās savu stāstījumu sāka Kārlis Bēts.

Lasītājiem jāpaskaidro, ka nav tā, ka Kārlis Bēts, kas dzīves lielāko daļu ir pavadījis ASV, nekad nav lidojis, pilota licence Kanādā iegūta jau tālajā 1956.gadā. "Esmu lidojis izpriecu braucienos, bet vairāk ir bijusi darīšana ar planieriem," sacīja Kārlis, kurš savulaik vairākus gadus nodarbojies arī ar planierismu. "Doma, ka es varētu sastellēt pats savu lidmašīnu, ar kuru pēc tam lidot, vijas cauri visam mūžam."

Lai ievingrinātos un, tā teikt, dabūtu īsto ķērienu, Kārlis sākšot ar vienkāršāko daļu – likšot kopā lidmašīnas korpusu. Instrukcijās un dokumentos viss ir labi uzzīmēts un parādīts, kā darāms. Vēl gan neesot sagādāti visi nepieciešamie instrumenti, un Latvijā tos sadabūt būšot grūti, tādēļ jāpasūta Amerikā.

Par pašu lidaparātu. "Ar to varēs pletēt pat ar 300 kilometriem stundā, bet ne ātrāk kā 317 km/h. Ir varianti ar trim riteņiem un ar diviem. Es kā labs sportists paņēmu ar diviem riteņiem, pietiks," skaidro Kārlis. Lidmašīnas garums būs 5,5 metri, bet spārnu platums – 6,7 metri. Lidaparāta svaram jābūt 258 kilogramiem. Gaisā varēs pacelties divi cilvēki, un citādāk nemaz nebūtu jēgas ķerties klāt, ja nevarētu izvizināt kundzi Olgu.

Lidmašīna būs aprīkota ar slavenās vabolītes "VW Bettle" četru cilindru 80 zirgspēku motoru, kas īpaši pārveidots aviācijas vajadzībām, lai būtu izturīgāks. Arī pats dzinējs ir jāsaliek pašam. Tas būs ļoti atbildīgs darbs, jo lidmašīna planē diezgan švaki. Motora samontēšanai kā palīgs kalpos arī skaidrojošs videomateriāls.

Kārlis Bēts ir dzimis Bunkā un Rucavā gājis skolā. Kara laikā leģionāra gaitas viņu aizvedušas uz Vāciju, no turienes uz Angliju, tad uz Kanādu, kur nodzīvoti 10 gadi. Pēc tam dzīves ceļš aizvedis uz ASV. Tur nodzīvoti 40 gadi. Kārlis visu mūžu bijis tuvu aviācijai, jo strādājis elektronikas jomā ASV aviācijas uzņēmumos. Iznācis arī strādāt Eiropā – Francijā, Vācijā. Savulaik Kārlis Bēts ir mācījies Kanādā, ASV, Meksikā. Pārvalda spāņu, vācu, angļu, latviešu valodas.

Kopš 1994.gada Kārlis dzīvo Latvijā. Ar kundzi Olgu, kas pati sevi dēvē par liepājnieci un kalnišķnieci, viņš iepazinās 1992.gada 18.novembrī Liepājas Latviešu biedrības namā. Olga Kalnišķos piedzimusi un augusi līdz 10 gadu vecumam, kad kopā ar vecākiem viņu izsūtīja uz Sibīriju. "Pēc atgriešanās paliku Liepājā, bet šeit atrodas mantotā māja. Tā mēs tagad abi šeit čubināmies," pstāstīja Olga.

Runājot par Kārļa šā brīža aizraušanos, Olga sacīja, ka tas esot bijis viņa mūža sapnis, kopš abi ir pazīstami. "Es viņam teicu, nu tad vienreiz kaut ko arī dari. Daudzi viņu centās no tā atrunāt – sak, kāpēc, tev jau daudz gadu, bet es teicu, Kārli, neņem taču to vērā, ja tevi tas interesē, tad kāpēc ne," dzīvesdrauga aktivitātes skaidro Olga.

Lidmašīnas montāžas darbs pēc priekšrakstiem paveicams 600 darba stundās, un Kārlis Bēts domā, ka to varētu izdarīt trīs mēnešos. Motāžas procesā šis tas vēl ir jāpiegriež, jāpiepasē, jāizurbj caurumi, jāpieliec.

Protams, šāds sapnis nemaksā lēti. Ir dažādi varianti, kā lidmašīnu izgatavot. Vislētāk un darbietilpīgāk ir nopirkt tikai dokumentāciju un pašam visu darīt no nulles – gādāt materiālus, motoru, propelleru un visu pārējo. Dārgāks un mazāk darbu prasošs ir Kārļa Bēta izvēlētais variants, kad jānodarbojas galvenokārt tikai ar montāžu. Detaļas Kārlis iegādājies aptuveni par 12 tūkstošiem ASV dolāru, bet, ja pieskaita klāt motora, propellera cenu, kopā sanākšot kādi 18 tūkstoši. Turklāt šī vēl skaitoties lēta lidmašīna.

Daudz darba stundas aizņems alumīnija detaļu kniedēšana. Pavisam lidaparātam būs nepieciešamas 12 tūkstoši kniežu. Ar roku spēku vien to diez vai izdosies paveikt, tādēļ palīgā būs jāņem instruments, kas atvieglos roku darbu, kniedējot ar saspiesta gaisa palīdzību.

"Parasti jau dara tā, ka to kniedēšanu uztic kundzei," puspajokam saka Kārlis, bet Olga tikmēr smejas, ka viņš esot piesolījis viņai likt kopā motoru, kas, protams, nenotikšot.

Runājot par drošības pasākumiem un prasībām, nenotiek jau tā, kā būvējot dārza traktoru, kad tā ir tikai un vienīgi tava paša darīšana. Kārlis Bēts Latvijas Aviācijas departamentā ir rādījis lidmašīnas skices, izklāstījis savu pieredzi un prasmi. Ar inspektoru vēl būs jātiekas, lai vienotos par inspekciju grafiku Kārļa Bēta darbnīcā lidmašīnas tapšanas procesā.

"Inspektoram man būs jārāda īpaša dienasgrāmata, kurā es fiksēšu katru dienu, cik stundas strādāju, ko padarīju, un jāveic arī fotouzņēmumi. Pārbaudes nāks par labu man pašam. Pēc pirmiem parauglidojumiem manai lidmašīnai piešķirs numuru. Tā būs eksperimentāla lidmašīna, un, ja kāds vēlēsies man lidot līdzi, viņam būs jāparaksta dokuments, ka viņš labi apzinās, ka es pats to lidmašīnu esmu būvējis," stāsta Kārlis Bēts.

Amatierlidaparātiem drošības apsvērumu dēļ nebūt neļaujot visās lidostās nosēsties, un, piemēram, Rīgā tas diez vai būs iespējams. Liepājā gan gaisa kuģu satiksme nav intensīva. "Sākumā to lidošanu organizēšu Cīravā vai Liepājā, pēc tam, kad būs aprasts ar lidmašīnu, jau izmantošu paša pļavu," savus lidošanas plānus izklāsta Kārlis Bēts.