Kurzemes Vārds

12:48 Pirmdiena, 23. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pusfabrikāts sāk vērsties lidaparātā

Ints Grasis

Tas, ka "Kurzemes Vārds" tik ilgi nav rakstījis par 77 gadus veco Kārli Bētu, kas Nīcas pagasta "Tauriņos" pie Kalnišķiem pagājušā gada augustā sāka pašrocīgi būvēt divvietīgu lidaparātu, nenozīmē, ka viņš ar to jau ir aizlidojis tālu prom un tāpēc žurnālistiem vairs nav sasniedzams. Viņš ir turpat, tajā pašā šķūnītī un joprojām neatlaidīgi un spītīgi lēnām tuvojas sava mūža sapņa piepildījumam – ar paša uzbūvēto lidaparātu pacelties gaisā. Nu, protams, arī veiksmīgi nolaisties. Un tā vismaz tūkstoš reižu...

10 mēneši – lidaparāts pusē

Jā, Kārlis Bēts sākotnēji bija apņēmības pilns divvietīgo ASV firmā "Sonex" ražoto amatieru lidmašīnu uzbūvēt trīs mēnešos. Man, kas no šīs štelles neko daudz nesaprot, tas nelikās tik aizdomīgi kā vienam otram speciālistam, kas pēc tam redakcijai izteica šaubas, vai tik veikli tas izdošoties, ņemot vērā vēl arī to, ka Kārlis šādu darbu veic pirmo reizi mūžā.

Trīs mēnešu vietā pagājuši desmit, bet lidaparāta gatavība, kā uzskata Kārlis, varētu būt pusē. Lidmašīnas būvi aizkavējuši dažādi apstākļi – gan pieredzes trūkums, gan veselības likstas – tad Kārlis neveiksmīgi salauza kāju, tad viņam uzklupa gripa, gan ne visai piemērotie darba apstākļi šaurajā šķūnelī, gan darba gaitā atklājies dažādu detaļu trūkums.

"Kad pietrūkst daļas, jāzvana, jāraksta uz ASV, kamēr detaļas atsūta... Varbūt viņi ar nodomu sākumā neatsūta visu uzreiz – ja klients nezvana un neko neprasa, tad viņi zina, ka censonis laikam neko nedara," puspajokam sacīja Kārlis, nenogurstoši turpinot aparāta alumīnija korpusa daļu kniedēšanas procesu. Starp citu, pavisam jāsakniedē 12 tūkstoši kniežu. To sirmais vīrs veic ar ierīci, kas kniedē ar saspiesta gaisa palīdzību. Kopumā darbs prasa lielu pacietību, gribasspēku, lai pārvarētu šaubas un neskaidrības, ticību, ka iesākto izdosies paveikt līdz galam.

Paralēli lidmašīnas korpusa būvei palēnām notiek priekšdarbi, lai samontētu "Volkswagen" sauszemes vabolītes četru cilindru motoru, kas pārveidots aviācijas vajadzībām. Arī tas ir jādara pašam, turklāt ar lielu rūpību un precizitāti.

Bunkā dzimušais un Rucavā skolā gājušais Kārlis 40 gadus ASV strādājis aviācijas uzņēmumos, ir elektronikas un planierisma speciālists. Tādēļ tomēr nevar teikt, ka ar gaisa kuģiem viņam nav bijusi pilnīgi nekāda darīšana.

Mums viesojoties "Tauriņos" pirms desmit mēnešiem, tā saucamā lidmašīnas pusfabrikāta daļas bija sakrautas šķūnītī un lidaparāta izskatu varēja iztēloties, pētot skices un rasējumus. Tagad alumīnija detaļas jau veido mazas lidmašīnas kontūras. Ja vēl lidmašīnai pielaiko astes daļu, ko mēs trijatā arī izdarījām, tad šaubu nav – top alumīnija lidmašīna, nevis revolucionāras tehnoloģijas bobsleja kamanas.

Kāpēc ne Lejaskurzemes lidlauks?

"Kad man bija dzimšanas diena, teicu, lai dāvina dzīvas rozes. Mājas priekšā tās sastādīju. Žēl, ka rozītes apsala, nez vai dzīvos," pastāstīja Olga. Dārzā šis tas atrodams arī no ēdamām lietām – zemenes, avenes, sīpoli, burkāni, salāti, lociņi, gurķīši, zirņi, nedaudz kartupeļu, dillītes. Kamēr Kārlis dienas pavada šķūnī, kundze Olga Dreiblathena vairāk darbojas pa dārzu un māju.

Kopš pēdējās viesošanās reizes daudz kas ir mainījies: pabeigta dzīvojamās mājas veranda, apkārt iekopts dārzs, dīķis, sastādītas puķes, sakopta pagraba ēka. Mājas priekšā būs arī baseiniņš un strūklaciņa. Tāpat Olgas un Kārļa plānos ir atjaunot pirtiņu, virs pagraba izveidot viesu namiņu (starp citu, ja ciemos ierodas Olgas septiņi mazbērni, izguldināt visus ir grūti), vecajā cūkkūtiņā iekārtot bāriņu draugiem lidotājiem, jo, kā nekā plašā pļava "Tauriņos" ir pietiekami laba, lai šeit izveidotos lidotāju amatieru tāds kā nolaišanās un pacelšanās centrs, ko varētu nosaukt visai lepni – par Lejaskurzemes lidlauku.

Bez Olgas Dreiblathenas mazbērniem, tāpat bērniem un pārējiem radiem, kaimiņiem, citu interesentu, ja runājam tieši par lidaparāta būvēšanu, neesot ciemā bijis daudz. Šāda aizraušanās galu galā arī maksā lielu naudu. Kārļa Bēta būvētā pusfabrikāta cena ir kādi 18 tūkstoši ASV dolāru un varbūt arī vairāk. Vienīgi kaimiņpuika visai bieži atnāk ciemos, lai palūkotos, kā onkulim veicas. Kopīgi arī nofotografējušies ar propelleru rokās.

Viens otru balsta

"Nav jau tā, ka es nodarbojos tikai ar labiekārtošanas darbiem. Arī es palīdzu to lidmašīnu būvēt. Viņš viens pats to nevar dabūt gatavu. Bieži sauc talkā. Palīdzu šo to pieturēt," sacīja saimniece. Olga atklāti nošausminājās par to milzīgo darba apjomu, kas jāpaveic Kārlim. "Ārprāts! Ir vēl smalkumi – jāizurbj, rūpīgi jāiztīra, jāsastiprina, atkal jāņem ārā! Ļoti garlaicīgi. Es vispār apbrīnoju viņa pacietību."

Taču nav tā, ka visa dzīve "Tauriņos" tiek pakārtota lidaparāta montēšanai. Olga aktīvi darbojas Nīcas pagasta pensionāru kopā "Ziedēt arī atvasarā", dziedot un dejojot. Abu dzīvesdraugu starpā esot bijusi nopietna saruna, jo, Olgas vārdiem sakot, vīri jau parasti nemīl, ka kundze nav, tā teikt, pie mājas. "Viņš mani atbalstīja, jo nebūs taču nopietni, ja es mēģinājumus apmeklēšu pa retam," vaļsirdīgi teica Olga Dreiblathena. Ko Kārlis? Viņš dzied un dej savā darbnīcā ar štrumentiem rokās.

Visbeidzot, ja kādam lasītājam, raizējoties par savu drošību, būtu bail no "Tauriņu" lidlauka ar divvietīgo lidaparātu pacelties gaisā, un, kā izteicās pats Kārlis, – pletēt pat ar 300 kilometriem stundā lielu ātrumu, var teikt, ka tik vienkārši jau tās lietas tomēr nenotiek. Kārlis Latvijas Aviācijas departamentā ir uzstājies, demonstrējot lidmašīnas skices, izklāstījis savu pieredzi un prasmi. Inspektors no Rīgas jau reizi viesojās. Pēc Kārļa sacītā, galvenokārt viņš esot brīnījies. "Grūti jau ir īsā laikā pārbaudīt – tad viņam rūpīgi jāpēta grāmata un katra detaļa – vai kniede sēž pareizi, vai nav kaut kas galīgi greizi?" sacīja Kārlis. Nākošajā reizē inspektors ņems līdzi vēl kādu speciālistu. Tikmēr Kārlis Bēts rūpīgi uzņem un krāj fotogrāfijas no lidaparāta tapšanas procesa gan atskaitēm, gan paša arhīvam.