Kurzemes Vārds

05:55 Ceturtdiena, 27. jūnijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Apvienosies lielveikalu milži

Lietuviešu "VP Market" pretī stāsies skandināvu veikalu tīkla "Rimi" un "Kesko Food" kopuzņēmums

Viktors Ulberts

Firmas "Kesko Food" un "ICA Baltic AB", kas plāno apvienot savus veikalus, apgalvo, ka pircēji no tā būšot ieguvēji. Viņu konkurenti – "VP Market" arī sola, ka tirgus pozīciju maiņas dēļ viņu klienti necietīšot. "Kurzemes Vārds" centās noskaidrot, kāpēc šīm firmām ir tik pozitīvs skatījums uz gaidāmo procesu, kā arī uzklausīja ekspertus, kuru prognozes gan nav tik rožainas.

Somijas "Kesko Food LTD", kam pieder "Citymarket" un "Supernetto" veikalu tīkli, parakstījis vienošanos par kopuzņēmuma izveidi Baltijas valstu mazumtirdzniecības tirgū ar Zviedrijas "ICA Baltic AB", kam pieder "Rimi" veikalu tīkls, informē "RIMI Latvia" sabiedrisko attiecību departamenta vadītāja Inta Krasovska. Abi uzņēmumi Baltijas valstīs viens otru papildināšot, jo, piemēram, "Kesko Food" esot spēcīgākas pozīcijas Igaunijā, savukārt "ICA" ir lielāka nozīme mazumtirdzniecībā Latvijā.

Koncepcija ar trīs kategoriju veikaliem

Liepājas situācijā tas nozīmē, ka trīs mazumtirdzniecības milži – "Maxima", "Rimi" un "Citymarket", kas līdz šim konkurēja savā starpā un kas patērētājiem bija ļoti izdevīgi, nu karos divās frontēs – lietuviešu "VP Market" ar "Maxima" un "T Market" tīklu pret "Rimi" un "Kesko Food" piederošajiem "Citymarket" un "Supernetto". Tādējādi lielveikalu biznesā paliek mazāk spēlētāju un samazinās konkurence. Vai tādā gadījumā zaudētājos nepaliks patērētāji? I. Krasovska to noliedz, jo tieši otrādi – daudzveidīgākas un plašākas produktu izvēles dēļ pircēji būšot tikai ieguvēji. Katrai patērētāju grupai tikšot piemērota sava koncepcija: lielveikali, kur klients iepērkas vidēji divas trīs reizes nedēļā un galvenokārt izvēlas svaigus produktus; hipermārketi, kur reizi nedēļā brauc iepirkties visa ģimene un pie reizes tas pārvēršas par izklaides pasākumu; zemo cenu veikali, kas paredzēti, lai pircēji ietaupītu. "Varbūt Latvijas situācijā šķiet, ka šajos veikalos iepērkas cilvēki ar nelieliem ienākumiem, taču nākotnē, es domāju, ka ieviesīsies arī pasaules prakse, kad zemo cenu veikalā iepērkas arī turīgi ļaudis. Galu galā ietaupīt taču vēlas visi," norādīja I. Krasovska.

Apvienojoties "Rimi" un "Kesko Food", Liepājā tuvākajā laikā tiks pārstāvētas visas šīs kategorijas – lielveikali "Citymarket" un "Rimi" jau ir, arī zemo cenu veikals "Supernetto" jau darbojas, savukārt hipermārkets tikšot uzcelts līdz gada beigām.

Lietuvieši nebaidās no skandināvu tandēma

"Par iemesliem, kāpēc šāda apvienošanās paredzēta, lai runā tie, kas to dara, taču skaidrs ir viens – tik radikāli lēmumi tiek pieņemti ne jau labas dzīves dēļ," "Kurzemes Vārdam" pauda konkurentu – "VP Market" – preses sekretārs Ivars Andiņš. "Uzskatām, ka šis apvienošanās process ne tikai neiedragās mūsu pozīcijas tirgū, bet, iespējams, pat pastiprinās." I. Andiņš sola, ka vismaz "Maxima" un "T Market" veikalos konkurences apstākļu maiņas dēļ pircēji zaudētājos nepalikšot. "Mums tagad būs viens liels konkurents un mums būs jādara viss, lai noturētu patērētāju. Attiecībā uz skandināvu kopuzņēmumu gan nevar zināt, vai patērētāji nepaliks zaudētājos. Loģistika tam visticamāk būs viena, tātad arī preču klāsts vienāds. Bet līdz šim tas "Rimi" un "Citymarket" atšķīrās," norādīja I. Andiņš.

Abas puses "Kurzemes Vārdam" apliecināja, ka vismaz cenu politikas ziņā izmaiņu nebūšot. I. Krasovska uzsvēra, ka lielveikalu un veikalu tīklu biznesā tiek prognozēta konkurences palielināšanās, jo gaidāma arī citu koncernu parādīšanās tirgū. Arī I. Andiņš atzina, ka jaunu spēlētāju parādīšanās ir tikai laika jautājums. Iespējams, tas tik drīz nenotiks Liepājā, taču nākotnē – pilnīgi iespējams.

Vēl nezina, vai mainīs zīmolu

"Rimi Latvia" pārstāve I. Krasovska "Kurzemes Vārdam" vēl nevarēja pateikt, vai visi "Kesko Food" un "Rimi" veikali nākamgad strādās ar kādu no tagadējiem zīmoliem, vai arī izstrādās pilnīgi jaunu. Tas kļūšot zināms pēc tam, kad pilnībā tiks pabeigts kopuzņēmuma izveidošanas process. Pašlaik tiek gaidīts Konkurences padomes apstiprinājums, ko varētu saņemt līdz šā gada beigām, iespējams, pat mazliet ātrāk.

Zināms arī, ka "T Market" veikaliem Lietuvā jau nomainīts zīmols. Tagad tas ir "Saulute", kas latviski nozīmē "Saulīte" – logo ir saglabāta sarkanā krāsa, tikai "T" burta vietā nu ir dzeltenas krāsas saulīte. "VP Market" preses sekretārs I. Andiņš apgalvoja, ka Latvijā gan "T Market" zīmols mainīts netikšot, jo te šī preču zīme esot pietiekami stipra.

Pircējiem izdevīgs būtu cenu karš

"Jebkura uzņēmumu apvienošanās patērētājiem nav izdevīga. Tirgus tiek aizvien vairāk monopolizēts," briestošo situāciju lielveikalu biznesā "Kurzemes Vārdam" komentēja ekonomikas eksperts, kurš nevēlējās, lai min viņa vārdu. Liepājas situācijā varētu paveikties vienīgi tāpēc, ka divu vaļu konkurence tomēr paliek. Un, ja tie uzsāk cenu karu, tad patērētājs varētu arī iegūt. Taču lielākie ieguvēji varētu būt tie patērētāji, kuriem nav svarīga preces cena, bet gan serviss un kvalitāte. Oligopola tirgū, tas ir, kad uz vienlīdzīgiem nosacījumiem savā starpā konkurē lieli uzņēmumi, šīs patērētāju grupas intereses netiek aizskartas.

Savukārt Liepājas Tirgotāju asociācijas priekšsēdis Valdis Rašmanis uzsvēra, ka apvienojoties katrs uzņēmums kļūst spēcīgāks un elastīgāks. Tam ir gan savi pozitīvie, gan negatīvie aspekti. "No vienas puses, pircējiem būs zināms preču klāsts un tās izvietojums, nevajadzēs pirms tam veikt ekskursiju pa veikala telpām. Viena zīmola lielveikaliem parasti katra preču grupa atrodas noteiktā vietā. No otras puses – pircējiem varētu rasties iespaids, ka veidojas kāds liels monstrs, monopolists. Taču ne vienmēr no tā vajag baidīties. Lielfirmu veikaliem vienmēr ir labāka preču apgāde. Un diez vai cenas tiks ietekmētas. To vienmēr nosaka pieprasījums. Pieļauju, ka precēm, ko pērk visvairāk, cena varētu pieaugt, savukārt mazāk pieprasītajām – samazināties," prognozēja V. Rašmanis.