Kurzemes Vārds

12:15 Trešdiena, 13. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pirmā sleja

Prātīgāk brauksi, tālāk tiksi?

Šis jautājums Latvijas platuma grādos ir bez vismazākās joka pieskaņas, jo mūsu valsts stabili turas vadošās līderpozīcijās Eiropā satiksmes negadījumu ziņā. Un ir tikai loģiski, ja sabiedrībā nerimst satraukums par satiksmi uz ceļiem, bet amatpersonas, kuru pārraudzībā ir drošība, kaļ arvien jaunus un jaunus plānus, kā samazināt braucēju un gājēju risku.

Ik autobraucējam un, jādomā, arī kājāmgājējam ir zināms, ka no 1.jūlija spēkā stājusies jauna pārkāpumu mērīšanas sistēma, kas paredz soda punktu piespriešanu neuzmanīgākajiem, vieglprātīgākajiem un paviršākajiem autobraucējiem. Nepilnas nedēļas laikā, protams, grūti izvērtēt visus plusus un mīnusus, ko dod šis modelis, tomēr šķiet, ka tā efektivitāte ilgtermiņā vispirms būs atkarīga no tā, kā vispirms ceļu kārtību sargājošās struktūras un tikai tad šoferi vai kājāmgājēji spēs tam piemēroties. Jo vislabākajiem nodomiem var izrādīties bruģēts ceļš uz elli, ja jaunizveidotā kārtība tiks interpretēta dažādi, bet aizdomas par tādu iespējamību diemžēl nav sabiedrības iedomu burbulis, bet gan iepriekš gūtās dzīves un braukšanas pieredzes rezultāts.

Tāpat ne mazāk būtiski sabiedrībai būtu novērtēt, ka paši policisti patiešām ieinteresēti sodīt savus grēkāžus, ja tie uzdrošinājušies pie stūres sēdēt alkohola reibumā, jo nav jau nekāds noslēpums: līdz šim iegājies, ka funkcionē savējo piesegšanas sistēma un stingrība rādīta vienīgi tad, ja galīgi nav kur sprukt. Atbrīvošana par šāda veida pārkāpumu no dienesta pienākumiem, kā to nupat deklarējušas amatpersonas, šķiet vienkāršam cilvēkam loģiska un saprotama, bet vai tiešām dominēs viens likums, viena taisnība visiem?

Visbeidzot par preses diskusiju objektu satiksmes sakarībā kļuvuši mūspuses bijušo un esošo ministru ierosinājumi palielināt braukšanas ātrumu uz ceļiem, kur tas iespējams. Doma, lai arī ķecerīga, cilvēciski šķiet saprotama, jo arī, piemēram, man nav bieži gadījies sastapt indivīdus, kas no Liepājas uz Rīgu un atpakaļ konsekventi brauc ne ātrāk par 90 km/h. Tomēr skaidrs, ka, lai rosinājums kļūtu par likumu, vispirms ir jāsāk ar šoseju sakārtošanu atbilstoši standartiem. Loģisks līdz ar to ir secinājums, ka nedrošība un biežie negadījumi zināmā mērā ir arī valsts nabadzības sekas. Bet tieši tāpēc vieglprātība pie stūres ir dumja greznība, kuru mūspusē nedrīkst atļauties.

Edgars Lūsēns