Kurzemes Vārds

20:02 Otrdiena, 19. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pakāpieni

Skolotāja, kas sliktas atzīmes neliek

Lāsma Ģibiete

Laikā, kad visās mācību iestādēs notiek izlaidumi, ZANE PAVĪTOLA atrodas starp diviem nozīmīgiem savas dzīves notikumiem. Viņa kā absolvente nupat aizvērusi Pedagoģijas akadēmijas durvis un pavisam drīz gatavojas iebraukt laulības ostā. Jaunietei pēc augstskolas beigšanas nebūs problēmu arī ar darbavietu, jo viņa jau tagad strādā divās profesijās, kam ar iegūto specialitāti vistiešākais sakars. Jau trešo gadu Zane strādā skolā par psiholoģijas skolotāju un sociālo pedagoģi.

Brālim pa pēdām it visās jomās

Zane, tāpat kā viņas brālis Matīss, Pedagoģijas akadēmijā dažādās studiju programmās studējusi vairākus gadus, kamēr atradusi to nozari, kurai gribētu veltīt visu dzīvi. Zane pirms četriem gadiem iestājās atklātajā studiju programmā "Psiholoģijas skolotājs vidusskolā", bet līdz tam savus spēkus izmēģināja gan akadēmijas teātra kursā, gan sociālajos pedagogos, gan arī pirmsskolas pedagogos.

"Turpinu sava brāļa tradīcijas, arī viņš akadēmijā studēja tik ilgi, līdz visiem pasniedzējiem bija galīgi apnicis. Izmēģināju spēkus vairākās jomās, līdz nonācu pie psiholoģijas, kas būtībā mani interesē jau no bērnības. Jau samērā agri sāku pētīt un domās analizēt cilvēku savstarpējās attiecības, viņu uzvedību. Varbūt tas ir tikai loģiski, ka manas studijas LPA noslēdzās tieši ar bakalaura grāda iegūšanu psiholoģijā," stāsta Zane.

"Izprast šo zinātņu nozari ir tas pats, kas lasīt cilvēku no otras puses. Sarunu partneris tev stāsta vienu, bet tai pašā laikā viņa žesti, mīmika, intonācija, balss tembrs, kustības pauž pilnīgi ko citu." Jautāta, vai šis piemērs norāda uz to, ka Zanei pēc studiju beigšanas neviens vairs nevar samelot, viņa pasmejas un teic, ka nevarot vis, ja vien cilvēks nav profesionāls melis. Tieši šīs prasmes lieliski palīdz sociālās pedagoģes darbā ar riska bērniem. Dažkārt panākt, lai mazais uzticētos un stāstītu patiesību, ir grūti, bet ne neiespējami.

Brālim pa pēdām Zane nolēmusi sekot arī pavisam citā lietā. "Tā kā Matīss šogad gatavojas precēties, tad arī šajā jomā esmu nolēmusi viņam sekot. Šā vasara man būs piesātināta – nupat pārdzīvots augstskolas izlaidums, tagad jāpošas kāzām. Mums kursā bija divi puiši, un ar vienu no tiem nolēmu apprecēties. Man gandrīz vai publiski jāatvainojas pārējām kursabiedrenēm, ka nocēlu viņām bezmaz vienīgo grupas biedru," smejas Zane.

Dažkārt stāsta pat anekdoti, ka lietainā laikā divi psihologi, izejot kopā uz ielas, viens otram jautā: "Vai nevēlies par to parunāt!" Zane uzskata, ka tik traki gan nebūšot un iegūtās zināšanas viņiem kopdzīvē nāks tikai pa labu. "Psiholoģija nevis traucē, bet gan palīdz saskarsmē. Ņemot vērā, ka mans nākamais vīrs ir ļoti impulsīvs cilvēks, zināšanas viņam liek padomāt un laikā piebremzēt. Tagad Nauri esmu iepinusi pat vienā psihoterapeitu grupā, taču vēl nav zināms, cik minūtes viņš tur izturēs!"

Psihologam grūti būt skolotājam

Papildus studijām Zane jau divus mācību gadus nostrādājusi 8.vidusskolā par psiholoģijas skolotāju. Darbu ar mācībām varējusi apvienot tādēļ, ka mācību iestādes direktore Jevgēnija Mickēviča ir ļoti saprotošs un pretimnākošs cilvēks. "Brīžam sanāca tā, ka vairākas reizes dienā vajadzēja būt gan skolā, gan akadēmijā, tad vēl jāpaspēj aizskriet uz mājām pabarot suni. Tādēļ vakaros jūtos šausmīgi noskrējusies," stāsta jaunā skolotāja.

Zane strādā gan ar latviešu, gan krievu bērniem, tādēļ pašai darbs šķiet vēl jo interesantāks. "Abu tautību bērniem mentalitāte atšķiras par 180 grādiem. Tas, kas spēj aizraut latviešu bērnus, krievus absolūti neinteresē. Ja klasē stāstu par cilvēka iekšējām izjūtām, mīlestību, latviešu bērni to uzņem ļoti normāli un ar sapratni, bet krievu grupa sprauslā un smejas. Dažkārt, pārrunājot kādu tematu, tā aizraujamies, ka ieejam pat azartā." Tādēļ skolotāja vienu tematu gatavo divas reizes. Turklāt nākas atsvaidzināt arī krievu valodas zināšanas, jo ne visu stundā runāto krievu grupas bērni latviešu valodā saprot. "Principā stundām jānotiek latviski, bet 10.klasē bija gadījums, kad bērni latviski saprata vāji, tad vienu teikumu atkārtoju abās valodās."

Zane atzīstas, ka ne jau visu viņa uzreiz prot pateikt krieviski, tādēļ nopietni nākas nodarbībām gatavoties. Cita krievu klasīte jauno skolotāju savukārt vēlējās pārbaudīt – pirmajās stundās izaicinoši izturējās, pat kāpa uz galdiem, bet drīz attieksme mainījās. "Skolēniem ir ļoti svarīgi, lai pret viņiem izturas kā pret pieaugušiem cilvēkiem. Mācību gada otrajā pusē tieši šie bērni man teica: mīļā skolotājiņa!" Tagad ar šo klasi attiecības izveidojušās pavisam labas, viņi Zani šad tad apciemo un viņu uzrunā uz tu.

Jāpiebilst, ka ne viss skolotājai padodas tik viegli. Vislielākās problēmas sagādājot tieši vērtējuma noteikšana, taču neviens vispārizglītojošās skolas pedagogs šo procesu nevar ignorēt. "Psiholoģija vērtēšanai īsti nepakļaujas. Psihologs nekad nevērtē, bet gan analizē cilvēka rīcību, taču skolotājam vērtējums jādod obligāti. Laikam pēc dabas neesmu skolotāja, jo man šis process sagādā grūtības." Iespējams, pedagoģe Zane skolēniem patīk arī tā iemesla dēļ, ka parasti viņas izliktās atzīmes ir ļoti labas. "Netīksminos par savu varu, tādēļ sliktas atzīmes nelieku. Manās stundās ir tā: ja skolēns ir noguris, viņš vispārējās aktivitātēs var arī nepiedalīties. Taču parasti gan tā nenotiek!"

Vizītkarte:
ZANE PAVĪTOLA

Strādā 8.vidusskolā par sociālo pedagoģi un psiholoģijas skolotāju.
Beigusi Liepājas Pedagoģijas akadēmijas studiju programmu "Psiholoģijas skolotājs vidusskolā".
Aktīvi nodarbojas ar sportu, studiju laikā spēlējusi volejbolu LPA izlases komandā.
Īpaši tuvs sirdij ir jāšanas sports, zirga mugurā pirmoreiz sēdējusi jau trīs gadu vecumā.
Brīvajā laikā glezno zirgus un raksta dzeju.