Kurzemes Vārds

02:20 Pirmdiena, 23. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Konflikts

Vai autoskolas konkurences cīņā iesaista smago artilēriju – kursantu zināšanas?

Andrejs Rjabcevs

Divu Rīgas autoskolu filiāļu – "Autoprieka" un "Fortūnas" – ienākšana Liepājā ir radījusi lomu un līderu pārgrupēšanos topošo vadītāju mācīšanas jomā. Abas filiāles liepājniekus spēj piesaistīt ar elastīgu cenu politiku, piedāvātajām atlaidēm un dažādiem citiem labumiem, savukārt Liepājā līdz šim jau pastāvējušās autoskolas prettriecienu dod ar pieredzes bagātiem praktiskās braukšanas instruktoriem, kā arī jau gadu gaitā izstrādātu reputāciju un klientu loku.

Parasti gan ir tā, ka patērētājs sīvas konkurences apstākļos ir tikai ieguvējs, jo uzņēmumiem ir jādomā par klientam maksimāli izdevīgu piedāvājumu, bet pēdējā laikā "Kurzemes Vārds" saņēmis ne vienu vien sūdzību, ka autoskolu un Ceļu satiksmes drošības direkcijas savstarpēji nesakārtoto attiecību dēļ cietēji izrādās tieši kursanti, kuri tā arī nespēj tikt pie autovadītāja apliecības.

Vieniem grēkus piedod, citiem – ne

Kāds skolas "Autoprieks" klients stāstīja, ka tieši pašlaik viņš cīnoties par iespēju iegūt autovadītāja apliecību, taču to stipri apgrūtinot tas, ka skolai kā jaunpienācējai Liepājas autobraukšanas mācību nišā vēl ir diezgan negludas attiecības ar Ceļu satiksmes drošības direkciju. Un līdz ar to eksāmenu pieņēmēji apzināti izgāžot kursantus eksāmenā, lai pazeminātu skolas audzēkņu sekmju reitingu (pēc kura, starp citu, pieņemts vērtēt arī skolas instruktoru un pasniedzēju profesionalitāti). "Citādāk es nespēju izskaidrot to, kāpēc eksāmena pieņēmējs pārbaudījuma laikā visus pārkāpumus ieraksta vispirms vienkāršā baltā lapā un tikai pēc tam protokolā. Es to izprotu tikai tā, ka šādā veidā instruktors pēc eksāmena var pavilkt kursantu, lai tas tiktu līdz tiesībām, bet var arī nogremdēt, kā tas nereti gadās tieši ar "Autoprieka" kursantiem," pauda sašutušais topošais autobraucējs, kurš, baidoties no tālākām represijām, savu vārdu nevēlējās atklāt.

Liepājnieks Igors Krasiļņiks arī pauda nožēlu, ka "Autoprieka" instruktori netiekot galā ar saviem pienākumiem, līdz ar to kursanti paliek nepilnvērtīgi sagatavoti. Igora sieva jau pusgadu mācoties šajā skolā, jau četras reizes centusies nokārtot eksāmenus CSDD, taču visas trīs reizes beigušās ar pamatīgu stresu un soda punktiem eksaminatora protokolā, kuru dēļ līdz apliecībai viņa tā arī vēl nav tikusi. Skolas eksāmeni jau nokārtoti, visas atļaujas saņemtas, taču, nonākot līdz valsts eksāmenam, sieviete ātri vien izkrītot uz dažādām nelielām kļūdiņām, kuras citas autoskolas audzēknim varbūt nemaz nebūtu ņemtas vērā.

Kursanti ir pārliecināti, ka autoskolas un CSDD attiecībās tieši viņi ir pamesti zem tanka. Daudzu Liepājas autoskolu praktiskās braukšanas instruktori esot izveidojuši arī neformālas attiecības ar CSDD eksaminatoriem, tāpēc dažkārt tie pieverot acis uz kļūdiņām vai arī atrod saspringtajā eksāmenu grafikā brīvāku brītiņu, lai pieņemtu kādu no sava kursa atpalikušu braukt gribētāju. ""Autoprieks" ir jauna skola, tāpēc pret mums izvirzītas stingrākas prasības," ir pārliecināta kāda autoskolas audzēkne. Uz to norādot kaut vai fakts, ka pašlaik tieši "Autopriekam" un "Fortūnai" ir viens no viszemākajiem reitingiem starp līdzīgām mācību iestādēm Liepājā. Šis koeficients veidojas no attiecības starp autoskolas kursantiem, kas liek eksāmenu CSDD, un tiem audzēkņiem, kas pirmajā reizē nokārto pārbaudi.

Ne noliedz, ne apstiprina

Autoskolas "Autoprieks" direktors Aleksejs Kondrtiško, komentējot situāciju, "Kurzemes Vārdam" nenoliedza, ka skolas ienākšana Liepājā tiešām ir bijusi sarežģīta un ne visiem tā patikusi. Galu galā firmas mārketinga politika ar ievērojamajām cenu atlaidēm esot pārvilinājusi no jau pastāvošajām skolām kursantus, līdz ar to "Autoprieks" kopā ar līdzīgo skolu "Fortūna" iekļuvuši tādā kā melnajā sarakstā. "Gan citas autoskolas, gan arī CSDD mūs uztvēra diezgan rezervēti un piesardzīgi. Pašlaik attiecības sāk stabilizēties, taču vēl joprojām jūtam, ka dažkārt kursantiem ir jāsaskaras ar eksaminatoru sevišķi izteiktu tiekšanos pēc ideāla, jo soda punktos tiek ierakstīta katra nianse, kas pamanīta braukšanas laikā. Savukārt, zinu no savas pieredzes, ka pret citu skolu audzēkņu nebūtiskajām kļūdām eksaminatori mēdz arī pievērt acis," skaidroja A.Kondrtiško. Sīkāk par nesaskaņām starp CSDD un viņa vadīto skolu direktors nevēlējās runāt, norādot vienīgi to, ka labprāt vēlētos draudzīgākas un sapratnes pilnas attiecības.

Kas attiecas uz Igora Krasiļņika minēto gadījumu ar sievas problēmām, kārtojot eksāmenus, "Autoprieka" direktors plašos paskaidrojumos neieslīgst: "Kursantiem dažkārt tiešām gadās, ka viņi brauc labi, taču, iesēžoties eksaminatora automašīnā, viņi sāk uztraukties un pieļauj dažādas muļķīgas kļūdas. Tieši tas pats ir arī šajā gadījumā."

Vai pa