Kurzemes Vārds

03:11 Sestdiena, 24. augusts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Aktuāls viedoklis

Aviācijas pakalpojumi kļūs pieejamāki

Aldis Mūrnieks, Liepājas lidostas direktors

Jau divas tā saucamās zemo cenu aviokompānijas – "Ryanair" un EasyJet" – paziņojušas par lidojumu uzsākšanu no Rīgas lidostas. No patērētāju viedokļa raugoties, par to noteikti ir jāpriecājas. Paveras iespēja lidot plašākiem sabiedrības slāņiem. Piemēram, daudzi taču var atļauties aizlidot uz Frankfurti par 40 latiem. Cita lieta, vai, samazinot lidostas nodevas, Rīgas lidosta saņems nepieciešamos līdzekļus attīstībai. Jo lidostas nodokļi faktiski ir vienīgais finanšu avots tās infrastruktūras attīstībai. Tāpat ļoti iespējams, ka dažas aviokompānijas būs spiestas aiziet no Rīgas, jo nespēs konkurēt ar zemo cenu kompānijām. Vēl jāņem vēra, ka, procentuāli nepiepildot lidmašīnu ar vēlamo pasažieru skaitu, lētās aviokompānijas var mierīgi paziņot, ka šis reiss netiks pildīts. Tomēr citas aviokompānijas veiks regulāro reisu, kaut ar mazāku cilvēku skaitu, proti, tām paliks tirgus daļa, kurā cilvēki vēlas garantētu lidojumu, kaut arī tas maksā dārgāk.

Arī pats aviopārvadājumu tirgus tiek padarīts patērētājam pievilcīgāks. Kompānija "AirBaltic", šķiet, paredzēja lēto aviokompāniju ienākšanu un jau pirms pāris mēnešiem krasi mainīja cenu politiku. Būtībā tā pēc pakalpojumu klāsta neatšķiras no lētajām aviokompānijām, tikai "AirBaltic" lido garantēti. Cita lieta, kas tās bija par biļešu cenām iepriekš – trīs, četri simti latu, kur tagad lidojums maksā 100 latu. Acīmredzot tika gūta hiperpeļņa.

Kad lētās aviokompānijas sāka interesēties par Latvijas tirgu, aizsūtījām tām Liepājas lidostas piedāvājumus. Taču tās pieklājīgi atteica. Skaidrs, ka šeit šīs kompānijas nevarēs piekraut pilnu boingu, lai reiss būtu rentabls. Bez tam "Ryanair" bija privileģētā stāvoklī, jo faktiski visas Baltijas lidostas tai sūtīja savus piedāvājumus, un kompānijai bija, no kā izvēlēties. Un saņēma gardāko kumosu – Rīgas lidostu, kur, visticamāk, bizness arī izdosies. Jo parasti lētās aviokompānijas lido uz mazajām lidostām, kas atrodas tālāk no paša galamērķa. Bet te tās ir iekļuvušas pašā galvaspilsētā.

Savā ziņā tas ir kaitējis Liepājai, jo uz nezināmu laiku atlikti iecerētie iekšzemes regulārie reisi uz Rīgu, ko plānoja veikt kompānija "AirBaltic". Tagad tai ir cita, nopietnāka rūpe – jāsaglabā savas pozīcijas un jānoturas jaunajos tirgus apstākļos.