Kurzemes Vārds

07:15 Sestdiena, 24. augusts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Sarakste ar lasītājiem

Ceļā uz taisnīgumu

Kirils Bobrovs

Jautājumi, kurus lasītāji skar savās vēstulēs vai pa telefonu, joprojām koncentrējas galvenokārt ap dažādiem komunāliem un sadzīves tematiem. Iemesls droši vien ir tas, ka šajā sfērā gandrīz nekas nemainās. Varētu šķist, ka dažas problēmas jau iztirzātas diezgan sīki, ar komentāriem un praktiskiem padomiem. Bet paiet dažas dienas, un atkal kāds ņem rokā pildspalvu un raksta savu kārtējo kāpēc?.

Piemēram, par ūdens patēriņa apjomiem. Piemēram, A.Siliņš, 2.grupas invalīds, pastāstīja, ka dzīvo privātmājā, izlieto pa vienam kubikmetram karstā un aukstā ūdens mēnesī, bet saimnieks pieprasa maksāt par veseliem septiņpadsmit! Kāpēc? Tādēļ vēlreiz jāatkārto un jānomierina: Latvijā noteikts patērējamā ūdens maksimums vienam cilvēkam – desmit kubikmetru mēnesī. Protams, ja dzīvoklī ierīkotais skaitītājs neuzrāda vairāk. Tāda ir Ministru kabineta nostādne.

Vēstules autors uzdod vēl vienu smieklīgu jautājumu: kādēļ par karstā ūdens sildīšanu mums jāmaksā saimniekam, ja norēķinu grāmatiņas izsniedzis "Liepājas siltums"? Šajā gadījumā, kā man šķiet, vainīgs ir nevis saimnieks, bet gan paši maksātāji – mazliet vairāk būtu jāinteresējas par apkārt notiekošo. Ja nu tagad "Liepājas siltums" vēstules autoru pieskaitīs ļaunprātīgiem parādniekiem? Tas būs daudz sāpīgāk, taču taisnīgi. Bet vispār pie mums visu regulē līgumattiecības, vienīgi par to mēs bieži vien aizmirstam.

Vēl viens no sen apnikušiem tematiem – "Nav naudas!", un ar to ir domāts līdzekļu trūkums remontdarbiem. Iespējams, nekad nebūs vajadzīgā naudas daudzuma, taču retorika šajā aspektā dažreiz ir diezgan pamatota. Piemēram, ko lai iesāk ar vecas, avārijas stāvoklī nonākušas mājas uzturēšanu, ja ar īres maksām nepieciešamajiem remontdarbiem nekad nepietiks, bet izmantot labākā situācijā atrodošās mājas līdzekļus nav atļauts.

Prokudoviča kungs no Lāčplēša ielas 25 pastāstīja par savu māju. No ielas puses tā noklāta ar ruberoīdu, sienas neelpo, telpas ir pastāvīgi mitras. Nodega šķūnīši, pagalmā izveidojās bedre, to kaut kā aizbēra ar akmeņiem, līdz tualetei tikt nav iespējams, pagalmam vajadzīgs uzbērums līdz ietves līmenim. Ar visu to nevienu nepārsteigsi, taču Prokudoviča uzdotais jautājums attiecas uz citu lietu: kādēļ jāpaaugstina īres maksa līdz labiekārtotu dzīvokļu līmenim? Tik tiešām, kā lai paskaidro. Šajā sakarībā iedzīvotāji pat esot aizgājuši uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju. Protams, veltīgi.

Ļoti sīki par savu dzīvi un sadzīvi izklāstīja J.Lukažis no Ūdens ielas 8. Tur ir divstāvu 12 dzīvokļu māja. Tajā notika neliela pārbūve. Lejā ir neiedomājami mitra palīgtelpa. Pavasarī kaut ko uzsākt bijis pārāk agri, rudenī – par vēlu, bet vasara jau garām. Esot rakstījuši sūdzības un saņēmuši atbildes. No tām izriet, ka jau 2001.gadā tur viss ir izdarīts. Izdarīts, bet ne pārbaudīts. Tieši tādēļ nāk jaunas sūdzības. Un ļoti, ļoti gribas, lai par to uzrakstītu avīzē. Varbūt tas tik tiešām sniegs kādu atvieglojumu?

A.Manastirnijs no Cenkones ielas 55 pērn oktobrī "Vecliepāju" informēja, ka viņa dzīvoklī ir auksts dvieļu žāvētājs, un lūdza vannasistabu neiekļaut apkurināmajā platībā. Viņš saņēma pamatotu atbildi, ka remontdarbus varot veikt, tikai izmantojot mājas rīcībā esošos līdzekļus. Viņam ieteica vērsties pie mājas uzraudzes Matrozes kundzes. Viņš tā arī izdarīja, atsaucoties uz līgumu, un norādīja, ka situācija neatbilst šā dokumenta punktiem par mājas apsaimniekošanu. Manastirnija kungs sacīja, ka Matroze neko neesot atbildējusi, un tad viņš nolēmis vērsties pie domes izpilddirektora. Viņu pāradresēja pie "Vecliepājas" Apsaimniekošanas nodaļas vadītāja A.Kaupas, kas uzrakstīja, ka jautājums jāsaskaņo ar mājas vecāko R.Dobeli. Tad izpilddirektors N.Niedols apsolīja, ka stāvvadu nomainīs par īres maksājumu līdzekļiem. Bet pēc tam sūdzību autoram it kā esot pateikts, ka nekas netiks darīts tādēļ, ka mājā izveidota sava kopīgas apsaimniekošanas biedrība. Taču uz redakciju atnākušais mājas iemītnieks sacīja, ka dzirdot par to pirmo reizi. Lai arī šajā lietā ir subjektīvi faktori, lai ir kas pārspīlēts, bet tieši dokumenti uz veidlapām ar parakstiem un numuriem ir kā neapstrīdama liecība vismaz par vienu – birokrātiju.

Tagad pavisam cits temats. Kāds anonīms autors, parakstījies ar iniciāļiem B.T.P., pastāstīja, ka firmas vadītāji krāpj darbiniekus – vilto darba līgumus, nepareizi maksā algu, neprecīzi veic darba laika uzskaiti, tur strādājot nekompetenti speciālisti, neesot noslēgts kolektīvais līgums, ir dažādi darba likumdošanas pārkāpumi. Un tas viss notiekot uzņēmumā "Baltic Timber Product", un anonīmais autors, kā izrādās, izvēlējies tieši šos iniciāļus. Ja jautājums nebūtu tik nopietns un neskartu daudzus citus uzņēmumus, šo vēstuli varētu vispār neminēt. Taču visa nelaime ir tā, ka šādi cīnītāji ar netaisnību paši izvairās no likumīgām metodēm. Gluži vienkārši viss jāsauc īstajos vārdos, arī sevi, un ir jāvēršas pēc palīdzības Valsts darba inspekcijas Reģionālajā nodaļā. Bet tādā gadījumā, kā apgalvo šie cilvēki, būs sliktāk, viņus padzīšot no darba, nesamaksājot algu. Tik tiešām, risks ir liels, var saprast šādu viedokli. Bet atļaujiet, B.T.P. kungs, jums pavaicāt, ko tad jūs gaidāt no "Kurzemes Vārda"? Arī mēs, tāpat kā jūsu darba devējs, varam sacīt, ka viss uzrakstītais ir tīrie meli. Anonīmi pie taisnības netiksi.