Kurzemes Vārds

03:48 Svētdiena, 23. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Mūzika kā Augstā dziesma

Indra Imbovica, Aija Engelmane

Aizvadītās nedēļas nogalē Liepājā skanēja daudz labas mūzikas. Kā par Starptautiskā ērģeļmūzikas festivāla koncertiem Sv.Trīsvienības baznīcā vai tikšanos ar Raimondu Paulu un Liepājas Simfonisko orķestri klasiskās mūzikas ar džeza piesitienu koncertos Liepājas teātrī izteicās viens otrs tālāks un tuvāks mūsu pilsētas ciemiņš, "tā bija mūzika kā Augstā dziesma". Tie bija koncerti, kas sniedza vairāku skaņdarbu ne tikai baudījuma prieku, bet arī pirmatskaņojumu brīnuma atklāsmi.

Klasiskā mūzika ar džeza piesitienu

Aizvadītās nedēļas nogalē vismaz divas dienas liepājnieki tika nostādīti dilemmas priekšā: ko klausīties – ērģeļmūziku vai Raimondu Paulu? Daudzi pamanījās apmeklēt gan vienus, gan otrus koncertus un bija ieguvēji. Tie, kas ar zināmām aizdomām izturas pret simfonisko mūziku, bet Raimonda Paula vārds tomēr skubināja, nevīlās, jo bija liecinieki kaut kam pirmreizīgam, kas līdzīgi cēlmetālam nopelnījis augtas raudzes zīmogu.

Uzņēmuma "Aile grupa" 10 gadu jubileja bija tā, kas iniciēja domu par jauna mūzikas diska izdošanu. Pirms dažiem gadiem kompaktdiska "Latviešu klasikas dārgumi" Liepājas Simfoniskā orķestra un mākslinieciskā vadītāja un galvenā diriģenta Imanta Rešņa izpildījumā izdošanu savas darbības desmitgadē finansēja akciju sabiedrība "UPB". "Aile grupa" ietilpst "UPB" sastāvā un šo tradīciju turpina, proti, ar savu finansējumu otram mūzikas diskam vēlējās šādā veidā stimulēt Liepājas mūzikas aktivitātes, sniegt netiešu atbalstu Liepājas Simfoniskajam orķestrim, jo šāds disks ir arī labs reprezentācijas materiāls. "Aile" aktīvi piedalījās arī koncertu organizēšanā Liepājas teātrī, par ko jāpateicas Valdim Moram un Robertam Zīrakam, un pirmajā koncertā katram apmeklētājam dāvināja pa jaunajam diskam "Crossroads"/"Krustceles".

Koncertā skanēja ne tikai albumā ietvertās klasikas aranžējumi džeza noskaņās, bet arī maestro Raimonda Paula populāru dziesmu melodijas džeza ritmos. Atpazīstot melodiju, klausītāji katrreiz to uzņēma ar aplausiem. Džeza pieskaņu skaņdarbiem īstenoja trio muzicēšana, ko paveica Latvijā un Eiropā pazīstamais sitaminstrumentālists Māris Briežkalns, ievērojamais igauņu kontrabasits Toivo Unts un, protams, pats Raimonds Pauls.

Liepājā notika šī kopējā darba pirmatskaņojums dzīvā mūzikā, publikai. Ir diski, kurus dzīvā mūzikā publikai nevar atskaņot, jo tiek izmantota dažāda elektronika. Tā ir šī projekta priekšrocība.

Runājot par jauno kompaktdisku, šoreiz īpaši jāatzīmē diriģenta Jēkaba Ozoliņa devums tā tapšanā, jo bez viņa veiksmīgajiem aranžējumiem tā vienkārši nebūtu. Maestro Pauls, kurš ar uzslavām nemētājas, Jēkaba Ozoliņa darbu raksturoja īsi: "Viņam izdevies tas, kas retam aranžētājam. Mums ir izveidojusies laba sadarbība. Arī Liepājas Simfoniskais orķestris ir labi pastrādājis. Ar šo disku mēs varam reprezentēties jebkurā valstī."

Arī Māris Briežkalns neslēpa gandarījumu par paveikto: "Eiropā un pasaulē ir bijuši daudzi mēģinājumi aranžēt klasisko mūziku, arī džeza ritmos, bet pa lielākai daļai tie ir bijuši vairāk vai mazāk neveiksmīgi. Neviens nevar būt labāks par ģēniju, bet šie komponisti visi ir ģēniji. Jēkabam tas izdevies smalki, neuzbāzīgi, perfekti. Mēs visi pie ieraksta strādājām ar lielu prieku un atdevi."

Savu sajūsmu neslēpj igauņu mūziķis Toivo Unts, kurš pats, būdams gan klasiskās, gan džeza mūzikas atskaņotājs, piedalījies vairākos līdzīgos projektos, ar līdzīgu ideju. "Šo projektu uzskatu par pašu veiksmīgāko, kādu jebkad esmu dzirdējis vai pats piedalījies," atzīst Unts. "Jau saņemot pirmo materiālu, sapratu, ka tas ir kaut kas vienreizējs, tā ir acīmredzama veiksme. Šeit ir respektēti autori, viens mūzikas stils neatgrūž otru. Tā ir lielākā veiksme, smalka mūzika. Esmu gatavs šo disku un koncertu prezentēt Igaunijā, jo Raimonds Pauls Igaunijā tā pa īstam nav koncertējis."

Bet kādā veidā tika izvēlēti klasiskie skaņdarbi, uz ko virzīta diska ideja, stāsta pats skaņdarbu aranžētājs Jēkabs Ozoliņš: "Ideja bija izvēlēties klasiķu skaistākās klaviermūzikas miniatūras. Tur man daudz palīdzēja Mūzikas vidusskolas klavierskolotāja Daiga Hiršsone. Viņa man ieteica J.F.Ramo "Tambourin", G.F.Hendeļa "Passacaglia", V.A.Mocarta "Sonata", F.Lista ""Nocturne", F.Šūberta "Impromtus" u.c., Raimonds Pauls pats izvēlējās S.Rahmaņinova "Andante Cantabile", D.Skarlates "Sonāti", Dž.Geršvina ""Rhapsody In Blue". Gribu pateikt, ka ne visus skaņdarbus es viens pats aranžēju. Skarlati "Sonāti" aranžēja Pauls, bet divos skaņdarbos – Šopēna "Noktirnē" un Šūberta "Ekspromtus" ar savām muzikālajām idejām orķestra pavadījumā piedalījās Jānis Kaijaks. Bija tādi skaņdarbi, kurus atmetām, jo tie kaut kādā veidā nepadevās šādam aranžējumam.

Otra ideja bija nevis šo klasiku pārveidot par džeza skaņdarbiem, bet dot tiem džeza piesitienu, ko lieliski paveica Briežkalns un Unts. Savukārt Simfoniskais orķestris spēlēja savā klasiskajā stilā, nemainot autora uzrakstītās notis, bet mainot tikai izpildījuma manieri. Mūzika ir kā valoda, kur vienu un to pašu vārdu vari pateikt daudzās intonācijās. Izpildītāji neaiziet prom no autora, kā tas notiek džeza mūzikā, kad atskaņotājs improvizējot nereti aiziet tālu no autora. Tas pārvēršas par divu komponistu darbu. Parasti tādi darbi skan samocīti. Tā ir ārkārtīgi bīstama lieta, bet šajā projektā nekas netiek mainīts. Arī mēs nevarējām nedomāt, ko par to teiks citi, bet Raimonds Pauls sev raksturīgi teica: lai saka, ko gribēdami, tas ir mans piesitiens. Tā arī nolēmām: lai paliek komponista notis, tikai maina manieri. Instrumentācijas ir diskā dzirdamas. Kā izdevies, tas jāvērtē klausītājiem."