Kurzemes Vārds

20:36 Otrdiena, 14. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Drošības dienas arī rūdītajiem autobraucējiem

Andrejs Rjabcevs

Pilsētas un rajona izglītības iestādēs norisinās akcija "Drošības dienas skolās", kuras laikā policijas darbinieki dodas gan pie mazāko klašu audzēkņiem, gan arī pie vidusskolēniem, lai ar viņiem pārrunātu dažādus jautājumus par policijas darbu, par bērnu un jauniešu drošību. Liela uzmanība tiek vērsta tieši uz satiksmes drošību, gājēju tiesībām un pienākumiem, ielas šķērsošanas kārtību un citiem jautājumiem, kas neapšaubāmi ir vēl viens solis, lai samazinātu avāriju un to upuru skaitu. Tomēr bez īpašas ažiotāžas un reklāmas kampaņām jau visu septembri audzinoši pasākumi notiek ne tikai skolās bērniem, bet arī ielās – pieredzējušiem autobraucējiem.

Domāju, reti kurš satiksmes dalībnieks nebūs pamanījis, ka visu septembra pirmo pusi pie skolām un gājēju pārejām diendienā dežurēja Ceļu policijas inspektori, vērīgi sekojot tam, lai vadītāji ievērotu satiksmes noteikumus un palaistu gājējus pāri pārejai. Tiesa, pirmajās dienās veidojās nelieli sastrēgumi, piemēram, K.Ūliha ielā pie Centra sākumskolas un Speciālās internātskolas vai Kūrmājas prospektā pie E.Melngaiļa Liepājas Mūzikas vidusskolas un 1.vidusskolas. Autovadītāji sākotnēji bija pat nedaudz samulsuši, redzot kārtības uzraugus pie katras skolas, un no nevēlēšanās saskarties ar administratīvo protokolu sastādītājiem, centās atsaukt atmiņā visas satiksmes noteikumu prasības, lai tikai neizdarītu kaut ko aizliegtu, palaistu visus gājējus, neapdzītu citus braucējus, apliktu drošības jostu vai vēl ko tamlīdzīgu.

Protams, daudziem pa garajiem vasaras mēnešiem izkrīt no galvas visas gudrības par gājēju priekšroku uz pārejām, par uzmanīšanos, ja ceļa malā redzami bērni, un citām drošības prasībām. Tomēr lielākajai daļai pietiek tikai ieraudzīt spilgti zaļā vestē tērpto inspektoru pie gājēju pārejas, lai pat tie, kas ikdienā ieraduši pa pilsētas ielām steigties ar paātrinātu ātrumu vai ignorēt gājēju pārejas, piebremzētu savu lidojumu un kaut mazliet vairāk ievērotu arī citus satiksmes dalībniekus, arī gājējus. Kuram gan gribas skaidroties ar inspektoru, kāpēc nav palaists gājējs, kāpēc pārsniegts atļautais braukšanas ātrums vai kāpēc ir izdarīts cits noteikumu pārkāpums.

Turklāt šogad visā Latvijā nostāja pret agresīvajiem braucējiem (pie kuriem tiek pieskaitīti arī gājēju pāreju ignorētāji) ir visnotaļ barga. Mirkļa nevērība pie stūres un nepamanīts gājējs pie gājēju pārejas braucējam izmaksā krietni dārgāk, nekā avārijas izraisīšana. Jaunajā Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikts, ka par distances neievērošanu, kādēļ notikusi sadursme, vainīgo autobraucēju var sodīt tikai ar desmit latu naudassodu, savukārt gājēja nepalaišana no autovadītāja maciņa izvilinās līdz 50 latiem, turklāt vēl bonusā pienākas soda punkti.

Šādas dežūras katru gadu pie pilsētas skolām, šķiet, dod zināmus rezultātus. Ne velti mūsu pilsētas viesi ir pat pārsteigti, ka starp gājējiem un autovadītājiem ir tāda tolerance, un salīdzinājumā ar citām pilsētām pie mums gājēji lielākoties cenšas neskriet pāri ielai, kur pagadās, savukārt autobraucēji dod iespēju mazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem ielu šķērsot pa speciālu pāreju.

Tomēr aizvien lielākais satiksmes negadījumu skaits norāda ne tikai uz to, ka palielinās satiksmes dalībnieku skaits un ielas kļūst pārblīvētas, bet arī to, ka gan vadītāji, gan arī gājēji jāturpina tādā pašā veidā audzināt arī turpmāk. Un ne tikai attiecībā uz gājēju pārejām, jo sāpīgo punktu mums ir pietiekami – gan regulārās sadursmes Ganību ielā, gan krustojumu šķērsošana pie dzeltenās gaismas, gan arī citi satiksmes drošības destabilizācijas gadījumi. Un pieredze ar autovadītāju un gājēju audzināšanu tikai kārtējo reizi norāda: jo vairāk pilsētas ielās ikdienā redzēsim inspektorus, jo vērīgāki un uzmanīgāki būs satiksmes dalībnieki. Kas gan vēl vairāk var disciplinēt autovadītāju, kā aizmugurē braucoša Ceļu policijas ekipāža vai inspektori pie katras gājēju pārejas vai cita sāpīgā punkta?