Kurzemes Vārds

09:52 Trešdiena, 8. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Bargs soģis ne vienmēr ir labs audzinātājs
Ints Grasis

Lai arī darbojas plaši atzīts princips, ka pārkāpējus daudz vairāk disciplinē pārkāpumu veiksmīga atklāšana un soda nenovēršamība, nevis soda bardzība, Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē atkal ir ierosināts soda sankcijas padarīt vēl drakoniskākas. Pirms gada daļa amatpersonu, arī juristu un citu speciālistu vērsās pret soda apmēru palielināšanu satiksmē. Tad tika iedzīvināta pārkāpumu punktu uzskaites sistēma, kas veiksmīgi jau darbojas.
Taču tagad nolemts atkal ķerties pie visvienkāršākās metodes - Administratīvo pārkāpumu kodeksa ailītēs iepretim konkrētajiem pārkāpumiem ierakstīt lielākus skaitļus, kas mērāmi latos. Bet pats jocīgākais pēdējo paziņojumu virknē ir iekšlietu ministra Ērika Jēkabsona skaidrojums, ka ierosinājumu mērķis ir "divreiz samazināt uz autoceļiem bojā gājušo skaitu, kam nepieciešams divreiz palielināt sodus".
Interesanti, pēc kādas metodes ministrs izrēķinājis, ka divreiz mazāk ies bojā cilvēku, ja divreiz palielinās soda sankcijas. Šādu absurdu nespēs pierādīt neviens ekonomiskās statistikas analītiķis. Soda bardzība nevar būt galvenais ierocis cīņā ar noziedzību, šajā gadījumā satiksmes noteikumu pārkāpējiem, bet ir galvenokārt šoferu ģimeņu ienākumu pazemināšanas (protams, ka iedarbīgs līdzeklis) un valsts budžeta papildināšanas līdzeklis. Turklāt vēl lielāki sodi radīs labvēlīgāku augsni vadītāju un inspektoru kopīgas valodas atrašanai, tā teikt, ārstējot vienu slimību, var attīstīties citas.
Ceļu policija par dažādiem administratīvajiem pārkāpumiem pagājušajā gadā piemērojusi administratīvos sodus gandrīz septiņu miljonu latu apmērā. Tomēr no pārkāpējiem iekasēta aptuveni puse šīs summas - 3,7 miljoni latu, kas tomēr ir par 620 319 latiem vairāk nekā gadu iepriekš. Droši vien budžeta ieņēmumi šajā sektorā turpinās palielināties.
Varbūt jums, lasītāji, radies priekšstats, ka es aizstāvu noteikumu pārkāpējus, kas ir pelnījuši bargus sodus. Nē. Ir dažāda veida pārkāpumi un tos ir jāklasificē kā noziedzīgus un smagus, vidēji smagus, mazus, nenozīmīgus vai vēl kā sīkāk.
Smagākie un bīstamākie, protams, ir sēšanās pie stūres alkohola reibumā. Runājot par šiem pārkāpumiem, viedokļu nav īpaši daudz. Dominējošais, ka par to jāsaņem bargs sods, uz laiku jāšķiras no autovadītāja tiesībām un atkārtota pārkāpuma gadījumā jāiestājas kriminālatbildībai. Šajos gadījumos, naudas soda palielinājums, piemēram, no 150 līdz cietajiem 300 latiem par mazajām promilēm neko neizsaka - gan 200, gan 300 latu ir liela nauda. Daudz vairāk apspriešanas vērts ir ministra ierosinājums sodīt iereibušu vadītāju blakussēdētājus. Manuprāt, šis ierosinājums ir tik sarežģīts, lai to realizētu dzīvē, ka pie tā būtu ilgu laiku jāstrādā nopietnai juristu komandai.
Par atļautā ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 kilometriem stundā ārpus apdzīvotām vietām paredzēts noteikt sodu 20 latu apjomā, bet pilsētās - 40 latu. Patlaban par šādu pārkāpumu jāmaksā attiecīgi 10 un 20 latu sods. Dubultot paredzēts arī pārējos sodus par ātruma pārsniegšanu.
Ikviens, kas kādreiz sēdējis pie auto stūres, apzinās, ka, piemēram, pilsētā pietiekami dinamiskas un saraustītas transporta kustības apstākļos spidometra rādījuma uzgriešanās līdz 61 km/h atļauto 50 km/h vietā var notikt dažādu apstākļu un to sakritību dēļ. Tātad bargu sodu varēs saņemt arī apzinīgs autovadītājs, kas pieļāvis neuzmanību, nevienu satiksmes dalībnieku neapdraudot. Pilsētā no šādas situācijas daudz nespēj paglābt arī kruīzkontrole, ja ar tādu ir aprīkots vadītāja spēkrats.
Ja palielinās naudas sodus par visiem pārkāpumiem (šajā gadījumā gan par nelielu, gan par būtisku ātruma pārsniegšanu), pārkāpumu smaguma faktors atkal netiks ņemts vērā. Sodus maksās gan gadījuma pārkāpēji, gan ļaunprātīgie. Un smaidīdami, ja soda bargums viņus neinteresē.