Kurzemes Vārds

18:38 Piektdiena, 24. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Maršruta taksometros biļetes būs dārgākas. Kāpēc?

Daiga Borska

Jau esam informējuši, ka no 1.maija Liepājā paaugstināsies biļetes cena maršruta taksometros. Līdzšinējo 20 santīmu vietā būs jāmaksā 30 santīmu. Liela daļa pasažieru, kas ikdienā izmanto maršruta taksometru pakalpojumus, ir satraukti par cenas celšanos un, protams, neapmierināti. Pārvadātāji savukārt saka, ka šāds solis bija jāsper un pat vēl agrāk, jo cita varianta vienkārši vairs nav. Pēdējoreiz maksa par braucienu maršruta taksometrā mainījās 1999.gadā, kad no 15 santīmiem tā tika pacelta līdz 20. Situāciju "Kurzemes Vārds" lūdza komentēt pārvadātāju pārstāvi, SIA "Dantes" direktoru Gunāru Franci.

Liepājā ir seši taksometru maršruti, kurus apkalpo sešas firmas – akciju sabiedrība "Liepājas Autobusu parks" un SIA "Centrdomnaremont", "Kings", "Dantes", "Liepājas tūre" un "Ass auto". Tās visas paziņojušas, ka no 1.maija brauciens maršruta taksometrā līdzšinējo 20 santīmu vietā maksās 30 santīmu. Kādēļ?

– Tādēļ, ka visas izmaksas kopš 1999.gada cēlušās ievērojami, it sevišķi cena par degvielu, kas sadārdzina virkni citu izmaksu. Turklāt degvielas cenu kāpums mūsu valstī ir neprognozējams. Vai kāds var pateikt, cik tā maksās pēc pusgada, gada? Biļetes cenas paaugstinājums par 10 santīmiem var šķist ievērojams, bet tāda ir šī brīža realitāte, lai firmas, kas nodarbojas ar maršruta taksometru pakalpojumu sniegšanu, varētu ne tikai turpināt strādāt, bet arī domāt par jaunu automašīnu iegādi, kā tas paredzēts līgumā ar Pilsētas domi. Tagad firmām noteikts, ka automašīnas, kas pārvadā pasažierus, nedrīkst būt vecākas par 13 gadiem, bet to vidējam vecumam jābūt 10 gadu. Tāpat no naudas, kas tiek iegūta par biļetēm, tiek maksātas algas, nodokļi valstij un tā tālāk.

Jāpiebilst, ka tie 20 santīmi par braucienu, ko saņemam šodien, vairs nav tie, kas pirms sešiem gadiem. Inflācijas rezultātā šī nauda tagad jau pārvērtusies par 17 santīmiem, ja ne vēl mazāku summu. Veikti aprēķini, ka pie tagadējām svārstīgajām degvielas cenām, biļetes cenai maršruta taksobusā vajadzētu būt 37 santīmiem.

Kāds iemesls tam, ka pārvadātāji paziņoja par biļešu cenu celšanu, bet neiesniedza par to ziņas regulatorā?

– Ir atšķirības starp uzņēmumiem, kas pārvadā pasažierus un par to saņem dotācijas no valsts, piemēram, Liepājas Autobusu parks par autobusu pārvadājumiem un atsevišķām iedzīvotāju kategorijām, un starp firmām, kas šīs dotācijas nesaņem. Piecas Liepājas firmas, kas nodarbojas ar pasažieru pārvadājumiem maršruta taksometros, nesaņem dotācijas no valsts speciālā budžeta, tādēļ mēs paši esam tiesīgi noteikt biļetes cenu un jaunie tarifi nav jāiesniedz regulatorā apstiprināšanai.

Tiem, kas ikdienā izmanto maršruta taksometru pakalpojumus, gaidāmais cenu paaugstinājums šķiet visai ievērojams, īpaši situācijā, kad, kā uzskata liela daļa pasažieru, "maršrutnieki jau tā pelna lielu naudu".

– Jā, zinu, ka šāds viedoklis pastāv, bet tās pēc būtības ir runas bez seguma un reālas situācijas pārzināšanas. Godīgi sakot, man negribas taisnoties un tas pat nebūtu vajadzīgs, jo pasažieru pārvadāšana ir uzņēmējdarbības nozare, kurā uzņēmējs iegulda un, tāpat kā jebkurš cits uzņēmējs, vēlas saņemt ienākumus no sava darba. Ja izdevumu daļa pārsniedz ienākumu daļu, tad situācija nav normāla. Jebkuram pakalpojumam ir sava cena.

Vai tad kāds mums kā pircējiem paziņo, ka tad un tad būs dārgāks piens, maize vai siers? Tas notiek, un tu kā pircējs vienkārši tiec nostādīts fakta priekšā. Tāpat, – vai intereses dēļ kāds parēķinājis, cik viņam viena diena izmaksā kā smēķētājam, pērkot cigaretes, un cik tanī pašā dienā naudas tiek tērēts sabiedriskajam transportam? Maršruta taksobusiem pastāv arī alternatīva – autobusi, tramvajs.

Liepāja ir vienīgā pilsēta valstī, kurā joprojām tiek prasīta tik zema maksa par sabiedriskā transporta biļetēm. Lielā mērā šo situāciju noteica Pilsētas domes politika, bet visam ir savas robežas. Jau tā esam dzirdējuši izteicienus no citām firmām, ka dempingojam pārvadājumu cenas.

Kādu redzat situāciju Liepājā sabiedriskā transporta jomā tagad un nākotnē?

– Tas nav tikai mans kā savas firmas pārstāvja viedoklis – mūsu pilsētā pietrūkst skaidras transporta attīstības koncepcijas. Domāju, ka ar domes Sabiedriskā transporta komisijas aktivitātēm vien par maz. Liepāja ir tā retā Latvijas pilsēta, kuras domē nav speciālas transporta nodaļas jeb departamenta. Varbūt pirms trim gadiem tādu tiešām vēl nevajadzēja, bet tagad situācija ievērojami mainījusies. Kaut vai saistībā ar transporta plūsmas intensitātes pieaugumu. Ja 4.maršrutam, ko ar saviem maršruta taksometriem apkalpo SIA "Dantes", grafiks ir 30 minūtes, kuru laikā jāveic attālums starp divām gala pieturām M.Ķempes ielā un pie Centrālās slimnīcas, tad aizvien grūtāk to īstenot. Tādēļ, ka ielās veidojas aizvien vairāk sastrēgumu, kas apēd laiku un degvielu. Manuprāt, trūkst pārskatāmas koncepcijas, kā pilsēta šajā ziņā dzīvos turpmāk.

Cena par maršruta taksometra biļeti paaugstināsies. Vai prognozējat, ka tas var ietekmēt pasažieru skaitu?

– Domāju, ka izmaiņas būs un braucēju skaits samazināsies. Varu atklāt, ka runa par biļešu cenu paaugstinājumu bija plānota jau agrāk, bet atlikām to uz maiju. Zināmā mērā tieši tādēļ, ka daļa mūsu pasažieru ir skolēni. Tuvojas vasaras brīvlaiks, kad skolēni mūsu pakalpojumus izmanto mazāk, un līdz ar to ģimenēm laikus būs iespējams rēķināties ar biļešu cenu paaugstinājumu.