Kurzemes Vārds

16:24 Pirmdiena, 30. marts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Kā radās kļūdas

Kirils Bobrovs

Runa ir par kļūdām namu pārvalžu atsūtītajos apsaimniekošanas rēķinos, kuros iekļauta arī samaksa par iepriekšējā mēnesī saņemto apkuri un karsto ūdeni. Bija pārāk daudz iesniegumu par to. It kā nekas īpašs nav noticis – kļūdu var pieļaut jebkurš. Un tomēr nebūtu pareizi noklusēt procesu, kurā iesaistīti simtiem cilvēku.

Tagad atskatīsimies uz notikušo. Redakcijā, protams, centāmies, kā vien spējām, atgaiņāties no apmeklētājiem, kuri provocēja mūs iesaistīties pavisam vienkāršu aritmētisko uzdevumu risināšanā, ar kuriem namu pārvaldēs nebija tikuši galā, pat pielietojot elektronisko tehniku. Tas nebūtu izraisījis nekādus protestus, ja nebūtu bijis tik vienkārši. Bet pēc tam atklājās kļūdu cēlonis. Un tas attiecas galvenokārt uz karsto ūdeni.

Namu pārvaldēs radās šaubas, vai tik tiešām var ticēt no "Liepājas siltuma" iepriekš saņemtajai datu bāzei un skaitļiem, kurus katru mēnesi iedzīvotāji ieraksta maksājumu paziņojumu pasaknīšos. Tur vēlējās saņemt pēc iespējas precīzākus datus. Tādēļ namu pārvaldes norīkoja kontrolierus ar bloknotiem un zīmuļiem apstaigāt dzīvokļus. Tik tiešām, šur tur šo to izdevās atklāt. Bet, ja kāds mājokļa īpašnieks agrāk rakstīja viņam izdevīgākus rādījumus, tad šādi cilvēki sūdzēties uz manu pārvaldi, kā zināms, neies, visdrīzāk tie lūgs piedošanu. Galvenās domstarpības radās tieši pašu kontrolieru darbības dēļ. Tas kļuva redzams uzreiz, papētot dažus uz redakciju atnestos rēķinus.

Vienas dienas laikā nekādi nav iespējams apstaigāt visu dzīvojamo fondu. To nevar arī divu un trīs dienu laikā. Diemžēl būtu vajadzīgas nedēļas. Atsevišķos gadījumos kontrolieris ieradās nākamajā dienā pēc iepriekšējo rēķinu samaksas, citos gadījumos – dažas dienas pirms to saņemšanas. Jāatzīst, ka mēs, iedzīvotāji, neesam tik disciplinēti, lai ūdens skaitītāju rādījumus pierakstītu vienā un tajā pašā mēneša dienā un stingri noteiktā datumā dotos uz banku maksāt. Tādā veidā maksājumu paziņojumos sāka rakstīt ne tos skaitļus, ar kuriem operēja iedzīvotāji.

Arī šo rindu autoram bija radušās domstarpības. Skaitītāju rādījumi vienmēr tiek pierakstīti pirmajā datumā, bet kontrolieris ieradās mēneša vidū un iepriekšējos rādījumus paaugstināja – iznāca, ka jau esmu samaksājis par ūdeni, kura daudzumu fiksēšu tikai jaunajā gadā. Tātad rēķinu rakstītāji rīkojušies sev par ļaunu, es viņiem aiznesu mazāk naudas. Taču nekādas traģēdijas te nav – nākamajā reizē būs jāsamaksā vairāk, jo skaitītājs jebkurā gadījumā uzrādīs patieso daudzumu. Sliktāk bija tiem, kam atkārtoti ierakstīja jau samaksāto daudzumu. Bet vēl sliktāk, ka to visu namu pārvaldēs nespēja izskaidrot sašutušajiem apmeklētājiem, dažus pat raidīja uz "Liepājas siltumu" pēc maksājumu izdrukām par visu gadu, lika rakstīt iesniegumus. Bet tāda rakstīšana ir visīstākā nejēdzība. Jo saskaņā ar patērētāju tiesību aizsardzības likumu tas jādara nevis cietējam, bet gan tam, kas nav pareizi saskaitījis.

Ir arī citas jaunas problēmas. Iedzīvotāji rēķinus par novembri bija saņēmuši nevis 5. vai 6. datumā, bet gan 12., 13. dienā, tātad ar nedēļas novēlojumu. Tāpēc samazinājās samaksai atvēlētais laikposms. Jānorēķinās no 13. līdz 20. datumam – vienas nedēļas laikā! Nekā līdzīga vēl nav bijis! Un tas notiek ar sodanaudas draudiem. Kas vainīgs? Un kā būs nākamajā reizē?

Ir gadījumi, kad daži "Liepājas siltumam" vasarā bija samaksājuši vairāk, vēloties atvieglot sev dzīvi ziemas mēnešos. Toreizējais direktors Teodors Maļauko mūsu avīzē paziņoja, ka pārmaksāto naudu atdos atpakaļ. Tagad uz īres maksas paziņojumiem atkārtoti rakstīts: atlikums tiks pārskaitīts namu pārvaldei attiecīgajam dzīvoklim. Bet dažus tas nepārliecina. Nāk uz redakciju un pauž sašutumu.

Bet pats nelāgākais ir tas, ka namu pārvaldes tagad uzņēmušās pārāk augstas saistības. Tur nespēj, piemēram, atbildēt uz jautājumu, kāpēc dzīvokļos ir tik karsti – 25 grādi. Tātad mēs turpinām maksāt par mūziku, kuru pat negrasījāmies pasūtīt. Un šādu jautājumu, uz kuriem "Liepājas siltuma" vietā jāatbild tieši tām, vēl būs daudz. Un jātaisnojas būs ar vienīgo drošo apgalvojumu – trūkst naudas.