Kurzemes Vārds

07:51 Trešdiena, 8. aprīlis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Aktuāls viedoklis

Paveras ceļš uz universitāti
Oskars Zīds,
Liepājas Pedagoģijas akadēmijas rektors

Saeimā trešajā lasījumā pieņemtajos grozījumos "Augstskolu likumā" noteikts, ka, lai augstskola pretendētu uz universitātes statusu, tajā turpmāk jābūt vismaz pusei pastāvīgā darbā strādājošu mācībspēku ar doktora grādu. Tas ir tas, par ko mēs kopā ar Pilsētas domi cīnījāmies, un šāds uzstādījums paver vienādas attīstības iespējas visām augstskolām.

Jo, gatavojot grozījumus, bija uzrādītas prasības dažāda tipa augstākajām mācību iestādēm. Lai būtu augstskola – divdesmit procentiem no strādājošajiem mācībspēkiem jābūt ar doktora grādu, akadēmijai prasība bija trīsdesmit procentu. Toties universitātei bija noteikti nevis procenti, bet cilvēku skaits – tieši simt doktoru. Tātad tas nozīmēja, ka uz universitātes statusu var pretendēt tikai jau esošās universitātes. Tas noteikti bremzēja reģionālo augstskolu attīstību, jo mums, piemēram, šāds kritērijs bija neizpildāms kaut vai tāpēc vien, ka Liepājas Pedagoģijas akadēmijā pastāvīgā darbā strādā 92 pasniedzēji. Arī studentu skaitam tad vajadzētu būs krietni lielākam. Un tas, ka bija likta barjera universitātes veidošanai, ir pretstatā valsts deklarētajai reģionu attīstības stratēģijai un nacionālajam attīstības plānam.

Kāda nozīme ir tam, ka augstskola spēj būt universitāte? Atbilde ir – kaut vai finansējuma saņemšanā, kas ļautu attīstīties tālāk, pievēršot uzmanību arī zinātnes veicināšanai. Jo 2005.gadā universitātes saņēma gandrīz 8 miljonus latu attīstībai, tāpat ir vairāki Eiropas fondi, kuriem līdzekļi paredzēti tieši universitātei.

Pašlaik mūsu akadēmijā strādājošajiem mācībspēkiem tikai nedaudz pietrūkst līdz tādai situācijai, ka pusei no viņiem ir doktora grāds. Tā kā mūsu mācībspēki izstrādā darbus, tad šādu barjeru sasniegt nav problēmu, tā ir tuva perspektīva, tāpat kā tas, ka mēs veidojam un izstrādājam jaunas programmas arī doktorantūrai. Pieņemtie grozījumi "Augstskolu likumā" paver attīstības iespējas mums kā augstskolai un līdz ar to arī pilsētai un visam reģionam.