Kurzemes Vārds

14:58 Pirmdiena, 25. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Pilsētvide

Reklāmas akcenti pie pilsētas godasvārka
Sarmīte Pelcmane

Pilsētas vizuālajā tēlā nozīmīgs akcents neapšaubāmi ir dažnedažādās reklāmas, kas vērojamas ielās, laukumos, pie māju fasādēm – izkārtnes, informatīvas plāksnes, mobili statīvi ar reklāmas materiāliem, arī afišu stabi, brandmūru gleznojumi utt. "Kurzemes Vārds" devās izbraukumā pa pilsētu, vērtējot, kādas ir spilgtākās izpausmes šejienes reklāmas laukā.

Centrs zaigo, nomales – tumsā

Ar vizuālo reklāmu šķiet tāpat kā ar rotaslietām – bezgaumīga, uzkrītoša piespraude var sabojāt eleganta tērpa kopējo ansambli, turpretī gaumīgs, patīkams akcents – atsvaidzinās pat pelēku, neizteiksmīgu veidolu.
Šobrīd, kamēr pilsēta vēl nav izrāvusies no agrā pavasara pelēcības, koki nav salapojuši, puķes nezied, jo spilgti uz šā fona izceļas reklāmas. Pat vairāk – šie materiāli patlaban ir gluži vai vienīgie, ar ko iespējams krāšņot pilsētu. Protams, jāatzīmē arī veiksmes, kas savulaik izdevās pilsētas galvenajai māksliniecei – jaukie vides dizaina objekti – taurenis, gliemeži u.c, kas turpina dzīvot līdzi gadalaikiem un priecēt ļaudis, vasarās uzziedot puķu mozaīkā, ziemās vēršot apkārtni gaišāku ar īpašu izgaismojumu. Patīkamu noskaņu rada arī tumšo gadalaiku vakaros izgaismotais Rožu laukums, lampiņām apvītie koki pilsētas centrā un izgaismotie dievnami.
Gan ziemu, gan vasaru gaismas reklāmās zaigo Lielā iela, šur tur pa krāsainam gaismas staram manāms arī pārējo mikrorajonu centros, pie veikaliem un kafejnīcām, taču pilsētas nomales lielākoties grimst tumsā.

Kārtību regulē noteikumi

Runājot par reklāmām, kas redzamas dienasgaismā, laikraksts apskatīja pilsētu no viena gala līdz otram un konstatēja lielākoties pozitīvas izpausmes. Kamēr Liepāju vēl nav izraibinājuši politisko partiju priekšvēlēšanu kampaņas materiāli, reklāmas ir vizuāli pievilcīgas, nav uzbāzīgas, tomēr pamanāmas. Acīm redzami, ka noteikumus diktē Saistošie noteikumi par reklāmu, izkārtņu, sludinājumu un citu vizuālās informācijas materiālu izvietošanas nodevām Liepājas pilsētā, kas papildināti 2002.gadā un paredz gan reklāmu saskaņošanas kārtību, gan apmaksas sistēmu, kā arī Liepājas pilsētas administratīvās atbildības noteikumi, kur noteikti sodi par nekoptiem vai patvaļīgi izvietotiem reklāmas materiāliem.
Liepājas pilsētas administratīvās atbildības saistošie noteikumi, piemēram, par patvaļīgu reklāmas, reklāmnesēju, izkārtņu vai sludinājumu izvietošanu paredz naudassodu līdz 25 latiem. Ja patvaļa veikta atkārtoti gada laikā, uzliek naudassodu līdz 50 latiem. Par reklāmas materiālu uzstādīšanu neatbilstoši saskaņotajam projektam uzliek naudassodu līdz 10 latiem. Tāpat arī 10 latu sods – par reklāmas, reklāmnesēju vai izkārtņu neuzturēšanu pienācīgā vizuālā kārtībā utt.
Bet grozījumi, kas 2002.gadā izdarīti Saistošajos noteikumos par reklāmu, izkārtņu, sludinājumu un citu vizuālās informācijas materiālu izvietošanas nodevām Liepājas pilsētā, paredz speciālu formulu, pēc kuras aprēķina samaksu par pilsētā izvietoto reklāmu, summa tiek aprēķināta, ņemot vērā reklāmas nesēja laukumu, eksponēšanas laiku, tematiku un atkarībā no pilsētas zonas piemērojamo koeficientu. Visdārgāk reklāma izmaksā ekskluzīvajā zonā – ap Rožu laukumu, Lielajā ielā, gar tirdzniecības kanālu un tuvējā centra apkārtnē.

Ir vēl kur pilnveidoties

Pateicoties striktajiem noteikumiem vai arī tam, ka firmas, kas sevi reklamē, pašas ir ieinteresētas, lai reklāmas materiāls tās tēlu spodrina, nevis grauj, un ja vēl par to ir samaksāta krietna naudas summa, pilsētā izvietotās reklāmas ir vizuāli pievilcīgas un uzkoptas. Visvairāk reklāmu ir vietās, kur pulcējas daudz cilvēku – centrā, pie lielveikaliem, sabiedriskā transporta pieturās u.c.. Pilsētā kursējošos tramvajus reklāmas dara tikai krāsainākus, tāpat pieturu nojumes, labi izskatās arī no trijām pusēm ielās skatāmie reklāmas stendi, kur parādās sveicieni svētkos vai firmu reklāmas, vienotā stilā ieturēti statīvi, ko veikalnieki izvieto pie savu firmu ieejas, informējot par jaunām precēm un atlaidēm.
Toties bēdīgi izskatās reklāmas stendi, kuri stāv tukši vai uz kuriem vērojamas iepriekšējo reklāmas plakātu driskas. Visnepatīkamāk, ka tieši tādi pustukši, noplukuši, nodriskāti stendi Brīvības ielas sākumā rindām vien sagaida iebraucējus Liepājā no Rīgas puses. Industriālā ainava, kas paveras pilsētas sākumā, jau tāpat nav nekāda pievilcīgā, tāpēc skumīgi, ka Liepājas viesiem un tūristiem pirmo iespaidu jo drūmāku dara šie nekoptie vizuālie elementi. Ja pilsētai nav iespējams pārdot reklāmas laukumus šajos stendos, tad droši vien lietderīgāk būtu tos vispār novākt vai arī uz tiem izvietot dažādu informāciju par pilsētu, kas noderētu tūristiem – kartes, norādes, kaut vai vilinošas fotoainavas. Daži šādi tukši stendi bez praktiska pielietojuma redzami arī pilsētas centrā.
Vēl vienā otrā vietā Liepājā skatu bojā sen aizmirsti brandmūru gleznojumi, tie ne tikai izbalējuši un nolobījušies, bet arī sniedz greizu, novecojušu informāciju. Spilgts piemērs – brandmūris Jūras ielā, kur joprojām dižojas noplukusi Latvijas pasta reklāma ar sen neeksistējošu Liepājas pasta indeksu – 229700.
Lai arī Liepājā vizuālās reklāmas laukā situācija izskatās samērā sakārtota, tomēr ir vēl vietas, kam vajadzētu pievērst uzmanību un aktīvāk iedarbināt noteikumos paredzētos sodus, bet, kur nesimpātiskais akcents attiecas uz pašu pašvaldību, atbildīgajiem dienestiem palauzīt galvu un izdomāt labāko risinājumu, lai nelielie nesmukumi nebojātu pilsētas kopējo tēlu.