Kurzemes Vārds

15:00 Piektdiena, 5. jūnijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Avarējušais tankeris nogādāts kuģu būvētavā

Ita Cērmane

Ar Gruzijas karogu peldošo tankeri "Anna", kas trešdien ieskrēja vēsturiskā O.Kalpaka tilta ziemeļu balstā un būtiski to sadragāja, pavadošais locis bija alkohola reibumā. "Annas" kapteinis gan bija skaidrā prātā. Uzsākta izmeklēšana, kurā iesaistījusies arī Jūras administrācija, savukārt avarējušais tankeris nogādāts kuģu būvētavā "Tosmare".

Jau trešdien vēlu vakarā "Kurzemes Vārds" saņēma informāciju, ka mūsu ostas locis, kura pienākums bija palīdzēt tankkuģim izbraukt no kanāla, bijis alkohola reibumā. Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes preses sekretāre Jolanta Knīse ceturtdien no rīta apstiprināja, ka iepriekšējā vakarā visiem kuģa "Anna" apkalpes locekļiem, kā arī mūsu ostas locim un velkoņu apkalpes locekļiem veikta pārbaude par iespējamo alkohola klātbūtni organismā. Uz kuģa atradās 21 apkalpes loceklis, nevienam pēc pārbaudes veikšanas alkohola klātbūtne organismā netika konstatēta. Arī kuģa kapteinis nebija reibumā. Alkohola reibumā bija mūsu ostas locis – viņa izelpā konstatētas 0,89 promiles, bet viena pavadošā kuģa jeb velkoņa apkalpes locekļa izelpā konstatēja 0,42 promiles.

Policija uzsākusi kriminālprocesu par noziedzīgu nodarījumu pret satiksmes drošību. Izmeklēšanas gaitā, piesaistot speciālistus un veicot ekspertīzes, izvērtēs negadījuma apstākļus un iesaistīto vainas pakāpi. Policija lūdz atsaukties negadījuma lieciniekus, kas redzēja tankkuģa kustību līdz sadursmes brīdim un sadursmi. Lieciniekus lūdz zvanīt pa tālruņiem 3404602, 3404540 vai vērsties policijā.

Arī Latvijas Jūras administrācija strādā, lai noskaidrotu avārijas iemeslus. Pagaidām nekādas versijas netiek paustas – pēc kuģa nogādāšanas piestātnē jāveic stūres un citu iekārtu analīze.

Tiltā ieskrējušo tankkuģi vispirms atbrīvoja no saliektajām metāla konstrukcijām. Ceturtdien ap pusdienas laiku tankeri ar velkoņu palīdzību aiztransportēja uz kuģu būvētavu "Tosmare". Tas notika raiti, jo kuģi veiksmīgi izdevās novilkt no sēkļa. "Kuģi bez problēmām pietauvoja 19.piestātnē," "Kurzemes Vārdam" apstiprināja ostas kapteinis Eduards Raits. "Kaitējums nav nodarīts ne cilvēkiem, ne videi – ne piliens eļļas neizpilēja." E.Raits uzskata, ka avārijas iemesls visticamāk bijis bojājums kuģa stūres iekārtā, nevis loča reibums. Par kuģi atbild kapteinis, kurš pēc E.Raita teiktā ir pieredzējis jūrnieks. Ja kapteinis nebūtu apmierināts ar loča darbu, viņš varēja pieprasīt citu loci. Savukārt attiecībā uz loča reibumu darba laikā ostas pārvalde uzsākusi dienesta izmeklēšanu.

Pēc negadījuma bija slēgta kuģu kustība pa Karostas kanālu. Pirms atvērt kuģu ceļu, bija jāizpēta kanāla gultne, lai pārliecinātos, ka dibenā nav tilta atlūzu, kas varētu traucēt kuģu satiksmi. Pēc dubultas pārbaudes, kad katru soli kanāla dibenā pārbaudīja ūdenslīdēji un kanāla dibenu ar eholotu pārbaudīja Hidrogrāfijas kuģis "Kristiāns Dāls", kļuva zināms, ka kuģošana nav bīstama, ceturtdien pulksten 16 kanāls tika atvērts kuģu satiksmei.

Izrādās, trešdien notikusī avārija nav pirmais gadījums, kad kuģis ieskrien O.Kalpaka tiltā. Kā zina stāstīt Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspektors Liepājā Gunārs Silakaktiņš, O.Kalpaka tiltā pirmo reizi tankkuģis ieskrējis 1927.gadā. Tas bijis Norvēģijas kuģis "Norde" ar petrolejas kravu. G.Silakaktiņš arī norāda, ka kuģa "Anna" nodarītais ir liela katastrofa Latvijas industriālo pieminekļu grupai, jo tilts ir izcils 19.gadsimta beigu un 20.gadsimta sākuma tehnikas piemineklis. Turklāt tieši šovasar tiltam aprit 100 gadi. Tilta projektēšana sākta 1903.gadā, bet ekspluatācijā tas tika nodots 1906.gada 19.augustā.