Kurzemes Vārds

09:32 Trešdiena, 27. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Mākslas vidusskolas pedagogi sašutuši par direktores rīcību

Indra Imbovica

Kārtējais direktoru skandāls – tā secina kultūras darbinieki un piebilst, ka tas nepārsteidz, jo kultūras iestāžu vadītāju akūts trūkums jūtams visā Latvijā. Šo situāciju sarežģī arī fakts, ka jaunieceltie direktori, kuri parasti līdz tam šādus pienākumus nav pildījuši, nereti netiek uz karstām pēdām pietiekami sagatavoti un ievadīti darbā, kā arī turpmāk ne paši, ne atbildīgās amatpersonas maz uzmanības pievērš tālākizglītībai un kvalifikācijas pilnīgošanai.

Neapmierinātība ar direktores Smaidas Rubezes rīcību un attieksmi pret kolēģiem Mākslas vidusskolas kolektīvā briest jo dienas smagāka, gaisotne spriedzes pilna. Skolotāji pēc palīdzības vērsušies gan pie Liepājas Arodbiedrību centra priekšsēdētāja Jāņa Neimaņa, gan pie Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības Liepājas nodaļas priekšsēdētājas Irēnas Opšteines, gan pie juristiem, gan kopēju vēstuli rakstījuši Pilsētas domes priekšsēdētāja pirmajai vietniecei Silvai Goldei.

Vēl nesen rakstījām par Mākslas vidusskolas direktores, talantīgas mākslinieces Smaidas Rubezes iecerēm, ieviestajām jaunajām izglītības programmām, gatavošanos skolas 80.jubilejai, lielajām krāšņajām izstādēm un citām aktivitātēm, kas iepriecina. Taču diemžēl ne tik labi, ja neteiktu – greizi, jaunajai direktorei iet ar savu administratīvo pienākumu veikšanu. Direktors vispirms ir iestādes vadītājs, administrators, kolektīva veidotājs un tikai pēc tam mākslinieks – tas ir ierakstīts jebkurā iestādes vadītāja normatīvajā dokumentā.

Samazina darba slodzes

Vēl nebija beidzies mācību gads, kad Liepājas Mākslas vidusskolas pedagogus pārsteidza direktores Smaidas Rubezes rīcība. Proti, daļai skolotāju tika noņemtas piemaksas, kas ir pretrunā ar likumdošanu un izglītības darba normatīvajiem noteikumiem, jo tie neļauj mācību gada vidū mainīt lēmumus. Direktorei tika aizrādīts, un viņai vajadzēja savu rīkojumu atcelt.

Skolotājiem tiekot uzlikti vai noņemti dažādi pienākumi, vai arī pārmests, ka kaut kas netiek izdarīts, un tomēr viņi neesot iepazīstināti ar amatu aprakstiem, pienākumiem un tiesībām, kādiem ir jābūt, pie tam atbilstoši Eiropas Savienības normatīviem. Nevienā likumdošanā par darba došanu un ņemšanu nav atcelti attiecīgie panti, kas nosaka – nedrīkst pasliktināt darba ņēmēja darba apstākļus un atalgojumu bez konkrēta pamatojuma un iemesla.

Nesen, pēdējā pedagoģiskās padomes sēdē, īsi pirms izlaiduma svētkiem, Smaida Rubeze pēkšņi skolotājiem paziņojusi, ka lielākajai daļai no viņiem jaunajā mācību gadā tiks samazinātas darba slodzes, liekot tūlīt parakstīt diskriminējošus jaunos darba līgumus. Kolektīvs bija šokā. Tāpat, izrādās, direktore vienpersoniski izlēmusi arī daļēji reorganizēt Bērnu mākslas skolas struktūru, proti, vadītāja amats, kāds noteikts Kultūras ministrijas pārvaldījumā esošajās mācību iestādēs, vairs nebūs, tā vietā skoliņas darbu pārvaldīs vidusskolas mācību daļa. Apjukusi ir Bērnu mākslas skolas līdzšinējā vadītāja Ginta Stavrovska, kam tagad ir it kā noteikta nepilna skolotājas darba slodze. It kā tāpēc, ka viņa, tāpat kā daudzi citi, nav iepazīstināta ar savu pienākumu aprakstu, bet ir gatava runāt, plānot, veidot izglītības programmu, strādāt, skoliņas audzēkņu skaits pēdējos gados strauji pieaug.

Pēc 13 gadu darba skolā neizpratnē ir franču valodas skolotāja Indra Fukse. "Man līdz pensijai atlikuši nepilni pieci gadi, un tagad pēkšņi direktores kundze paziņo, ka man ievērojami samazinās slodzi, bet franču valodu ceturtajā kursā pārtrauks mācīt. Ko lai es saku tiem audzēkņiem, kuri visus šos gadus mācījās valodu un vēlas arī saņemt attiecīgu sertifikātu," sarūgtināta stāsta skolotāja. "Mēs bijām no tām nedaudzajām šāda profila skolām, kas franču valodā kārtoja centralizēto eksāmenu. Liepājas Mākslas vidusskolā franču valoda jau mācīta kopš 30.gadiem. Šodien, kad valodu prasme atkal ir tik aktuāla, neprāts to ignorēt. Es jau, protams, bez darba nepalikšu, jo man ir vairāki starptautiski sertifikāti, man ir lekcijas Pedagoģijas akadēmijā, bet es mīlu šo skolu. Man būtu sāpīgi to pamest, jo galu galā es savulaik atradu kontaktus un iespējas, lai mūsu skola uzsāktu sadarbības projektus ar dažādām Francijas institūcijām, arī vēstniecību. Tagad Latvijā esam vienīgā mācību iestāde, kas ir Eiropas Liceju parlamenta oficiālā locekle. Mums ir audzēkņu apmaiņas programmas ar attiecīgām mācību iestādēm Francijā, turpinās Socrates, Leonardo da Vinci un citu Eiropas Savienības projektu īstenošana, ko nemaz nevar tā vienkārši pārtraukt. Es negribu sūdzēties, bet es vēlos saprast, ko direktore iecerējusi, jo es personiski konkrētus priekšlikumus vēl neesmu saņēmusi," nosvērti stāsta Indra Fukse.

Tas ir tikai neliels pēdējo mēnešu notikumu uzskaitījums Mākslas vidusskolā, kas daļā pedagogu radījis paniku, citos sašutumu, uzskatot, ka direktore rīkojas nepamatoti un represīvām metodēm, līdz ar to šajā mācību iestādē nepārprotami valda spriedzes pilna gaisotne. Diemžēl, bet vienlaikus tas ir saprotams, ka lielākā daļa pedagogu, kuri paši ir emocionāli viegli ievainojami mākslinieki, atklāti par skolā notiekošo runāt neuzdrošinās un lūdz viņu vārdus neminēt.

Speciālisti apstiprina pārkāpumus

Grupa skolas pedagogu pēc palīdzības un jauno darba līgumu skaidrojuma bija vērsušies pie Liepājas Arodbiedrību centra priekšsēdētāja Jāņa Neimaņa. "Man pat grūti komentēt šos, tā saucamos, dokumentus, kas no Rubezes kundzes puses tiek saukti par darba līgumiem," stāsta Jānis Neimanis. "Izdarītās izmaiņas līdzšinējos darba līgumos ir absolūti pretlikumīgas un bez jebkāda pamatojuma. Direktore ir izmantojusi savu cilvēku nezināšanu un izdarījusi rupju psiholoģisku spiedienu. Tāpat ir jājautā – kas devis atļauju veikt reorganizāciju izglītības iestādes darba struktūrā? Neatstāj sajūta, ka Smaida Rubeze pati nepārzina izglītības iestādes administratīvos un normatīvos aktus. Man ir žēl to skolotāju, kuri šos līgumus parakstīja, lai gan viņiem pēc likuma ir tiesības vispirms rūpīgi ar tiem iepazīties."

Kā Kultūras ministrijas pakļautības izglītības iestādei Mākslas vidusskolai kopā ar Bērnu mākslas skolu ir vienāda struktūra un normatīvie akti ar E.Melngaiļa Mūzikas vidusskolu. Melngailieši bija vieni no pirmajiem, kas visu dokumentāciju sagatavoja atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajām prasībām, un pēc viņu parauga šo sarežģīto un ietilpīgo darbu paveikt mācījās arī citi. Smaidai Rubezei ne reizi vien ir ieteikts pēc padoma un pieredzes vērsties pie Mūzikas skolas direktores Zitas Karlsones.

"Vienu otru padomu Smaida Rubeze man ir prasījusi un esmu labprāt savā pieredzē ar viņu dalījusies. Mēs esam pārrunājušas arī vienu otru ieceri kopīgai sadarbībai. Domāju, ka katram skolas vadītājam pašam skaidri jāapzinās atbildība un rīcības sekas. Varu tikai piebilst, ka izglītības iestādes un mācību darba normatīvie akti ir nopietni un daudz, lai tos apgūtu ir nepieciešams laiks un pacietība, bet bez to pārzināšanas skolu vadīt ir grūti," ir pārliecināta Zita Karlsone.

Vēloties noskaidrot situāciju, nesen Pilsētas domes priekšsēdētāja pirmā vietniece Silva Golde kopā ar Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības Liepājas nodaļas priekšsēdētāju Irēnu Opšteini skolas direktori Smaidu Rubezi aicināja uz nopietnu sarunu, kas ilga vairākas stundas.

"Man ir ļoti žēl, ka šis notikums ir izgājis ārpus skolas," atzīst Silva Golde. "Jā, mums bija nopietna saruna ar Smaidu Rubezi. Diemžēl ir noticis tā, ka tai vietā, lai veidotu komandu, direktore ir nostādījusi kolektīvu pret sevi. Ar represīvām metodēm saliedēt komandu nevar. Tādēļ direktorei steigā pieņemtie rīkojumi ir jāatceļ. Mēs vienojāmies par to, ka tiks uzlabota darba kvalitāte, piestrādāts pie pedagogu kolektīva veidošanas, stundu slodzēm un darba tarifikācijas. Gribu atzīmēt, ka Mākslas vidusskolā pārmaiņas ir vajadzīgas, direktore tās ir enerģiski uzsākusi, viņai ir ļoti labas iestrādes vairākās izglītības programmās, viņa ir izanalizējusi līdzšinējās un viņai ir skaidrs priekšstats par jaunajām mācību programmām turpmākajos gados. Vājā vieta ir tā, ka Smaida Rubeze nav apguvusi skolas direktora administratīvos pienākumus. Tomēr es domāju, ka šajā skolā viss nokārtosies. Darba ir daudz, bet Mākslas vidusskolai ir jāatgūst savu iepriekšējo spožumu un slavu," savu viedokli formulē Silva Golde.

"Man tiešām grūti saprast, kā ar represīvām metodēm var uzlabot darbu kolektīvā," domīgi saka pieredzējusī arodbiedrības vadītāja Irēna Opšteine. "Pieņemot lēmumu par kādas darba slodzes samazināšanu, aizrādījumiem vai tamlīdzīgi, ir jābūt konkrētam un noteiktam pamatojumam. Pretējā gadījumā viss var beigties ar tiesu darbiem. Liekot steigā parakstīt neizstrādātu darba līgumu, samazinot darba slodzes – tas stimulē cilvēkus vērsties pēc palīdzības. Tā nav direktora cienīga rīcība. Vadītājam ir jāmeklē veidi, kā saliedēt kolektīvu, jāmotivē un jāiedvesmo kopīgām pārmaiņām. Katrā ziņā pēdējie direktores rīkojumi ir jāatceļ, jāpilnveido skolas iekšējās kārtības noteikumi, amatu apraksti utt.," ir pārliecināta Irēna Opšteine. "Tomēr ir jādomā par jauno direktoru tālākizglītību. Zinu, cik daudz un regulāri mācās vispārizglītojošo skolu vadītāji, cik daudz šajos gados pati esmu mācījusies. Tas ir nebeidzams process."

Pa šo laiku ir pienākusi jauna informācija no Mākslas vidusskolas pedagogiem. Proti, direktore Smaida Rubeze izsaucot pie sevis skolotājus un ar atpakaļejošu datumu liekot parakstīt dažādu pārkāpumu aktus. Te nu grūti vēl kaut ko piebilst. Šķiet, ka pat pie visskaistākajiem nodomiem un labākās gribas direktorei Smaidai Rubezei vajadzēs ļoti daudz pūļu, lai iekarotu kolēģu uzticību.

Bet ko par šo situāciju domā pati direktore Smaida Rubeze? "Mani tas pārsteidz. Priekšā ir viss jūlija mēnesis un mēs saspringti strādājam pie stundu slodžu skaitīšanas un sadalīšanas. Ir jāņem vērā, ka ar nākamo gadu nāk klāt jauna izglītības programma, ir jāņem vērā arī uzņemto audzēkņu skaits un daudz kas cits. Tas nozīmē, ka vienam otram skolotājam slodze pat augs! Es tomēr nesaprotu, jo mums nepārtraukti cita pēc citas notiek sapulces un arī atsevišķas sarunas ar skolotājiem. Man ļoti žēl, ja tas tiek uztverts ar aizdomām. Skolā pārmaiņām jānotiek, jo tā, kā iepriekš, strādāt nevar. Esmu pārliecināta, ka tuvākajā laikā viss tiks sakārtots un kolektīvs ar pieņemtajiem lēmumiem iepazīstināts," uzskata Smaida Rubeze.