Kurzemes Vārds

08:33 Trešdiena, 27. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Cilvēks nedēļas centrā

Kapteinis uz ostas komandtiltiņa
Pēteris Jaunzems

Izraudzīties "Kurzemes Vārda" nedēļas cilvēku šoreiz spieda negadījums, kas pirms dažām dienām notika Karostas kanālā. Ar Gruzijas karogu peldošā tankkuģa "Anna" grūti izskaidrojamā ietriekšanās Kalpaka tilta balstā satraukusi ne tikai liepājnieku, bet daudzu Latvijas iedzīvotāju prātus. Kā tas varēja notikt? Vai tad pat kuģu satiksme ir kļuvusi nedroša un vairs nevaram uz to paļauties? Atbildes uz šo un desmitiem citu ar nepatīkamo avāriju saistītu jautājumu tagad nākas sniegt Liepājas ostas kapteinim Eduardam Raitam. Tāpēc, ka tāds nu galu galā ir šī cilvēka amats. Tikko kaut kas atgadās ostā, atbildība vispirms gulstas uz tās kapteini, kura galvenais pienākums ir nosacīt kuģu kustību akvatorijā.
Vai viņš apzinās savu atbildību? Domāju, ka par simts un desmit procentiem. Tomēr ārēji to nevienam neizrāda. Sakož zobus un izskatās mierīgs. Eduards Raits vienmēr ir imponējis ar savu savaldīgumu. Neesmu dzirdējis viņu paaugstinot balsi. Nedz attiecībās ar padotajiem, nedz citos gadījumos. Pat tajās reizēs, kad apspriežamais temats neatstāj vienaldzīgu, viņš ievēro taktu un toleranci.
Arī, runājot par Karostas kanālā notikušo, Eduards Raits ne par sprīdi neatkāpjas no saviem principiem. "Paldies Dievam, ka cilvēki palikuši dzīvi un nav noplūdusi degviela. Tas ir galvenais," viņš teica intervētājiem tūlīt pēc avārijas kanālā, lai gan labāk par visiem citiem saprata, ka atgadījums tik un tā ir ārkārtējs, lai neteiktu vairāk. Nekas tāds līdz šim mūsu ostā vēl nebija pieredzēts.
Kaut gan 15 gados, ko aizvadījis uz ostas kapteiņa komandtiltiņa, Eduardam Raitam nācies piedzīvot ne vienu vien nelaimi. Visiem vēl spilgtā atmiņā traģiskais notikums, kad mola akmeņiem stiprā vētrā uztriecās zvejas kuģis "Sniegs". Glābšanas pasākumi nedeva pozitīvu rezultātu – toreiz bojā aizgāja visa tralera apkalpe. Kādā citā reizē netālu no ostas Dienvidu vārtiem sēklim uzskrēja un nogrima dāņu zvejas kuģītis. Izrādījās, ka tā kapteinis, jūrnieku valodā runājot, tā pavairāk bija paņēmis uz krūts. Daļa no kuģīša atliekām arī tagad redzama virs ūdens. Ir pat gadījies tā, ka kuģis, vēja triekts, saduras ar tiltu. Šāds notikums pirms vairākiem gadiem risinājās Tirdzniecības kanālā, taču tā sekas nekādi nevar salīdzināt ar šonedēļ pieredzētajām, kad daļa no dzelzs tilta ir vārda vistiešākajā nozīmē sadragāta.
Nav jābūt gaišreģim, lai apgalvotu, ka visādu kreņķu tagad būs vairāk nekā saprašanas. Policija uzsākusi notikušā izmeklēšanu. Paralēli ar šo uzdevumu nodarbojas Jūras administrācijas avāriju izmeklēšanas nodaļas darbinieki. Paredzēts veikt dokumentācijas, kuģa stūres iekārtu, jūrnieku un arī paša ostas kapteiņa rīcības pārbaudi. Kā tas varēja notikt? Jau izskanējusi versija, ka locis, atzīmējot savu jubileju, bija lietojis alkoholiskus dzērienus. Tomēr, pat noklausoties visus šos uzskaitījumus, Eduards Raits ir palicis rāms un nesatricināms. "Ja noskaidrosies, ka locis nav bijis savu uzdevumu augstumos, mēs, protams, tiksim ar viņu galā. Uzskatu, ka briesmīgākais, kas varēja notikt, ir jau aiz muguras," viņš lakoniski secināja, vakar lietišķi izrīkojot avārijas seku likvidēšanas darbus.
Pats ostas kapteinis domā, ka tankkuģa sadursmi ar tiltu varēja izraisīt tehniska rakstura bojājumi. Iespējams, kāds bojājums stūres ierīcēs. Ja arī pieņemot, kas maz ticams, ka locis nav bijis spējīgs pildīt savus pienākumus, pat tādā gadījumā "Annas" kapteinim bija jāspēj novadīt kuģi pa kanāla vidu. "Locis tikai informē un dod padomus. Par visu uz kuģa ir atbildīgs tā kapteinis. Arī lēmumus pieņem tikai viņš," cieti sacīja Eduards Raits un pastāstīja, ka ostas kapteiņa darbs zināmā mērā esot pielīdzināms balansēšanai uz šauras laipas jautājumā par to, atļaut vai neatļaut kuģiem ienākt ostā un atstāt to. Atrast ieganstu, lai atteiktu, pie labas gribas varētu gandrīz vienmēr. Mūsu osta ne tuvu nav ideāla kuģu satiksmei.
"Zināt, ja kuģi nekustētos un nemaz neienāktu ostā, man būtu vieglāka dzīve," viņš iesmejas. Taču ostas kapteiņa misiju Eduards Raits saprotot nevis kā darbošanās aizliegšanu, bet gan kā uzdevumu to maksimāli nodrošināt un sekmēt, lai vietējie uzņēmēji varētu strādāt, pelnītu un attīstītu savu biznesu. Tas svarīgi jo vairāk tāpēc, ka Liepājas osta atrodas blīvas konkurences ielenkumā. Tiklīdz kaut kas kuģu īpašniekiem nav pa prātam, viņi draud stividoriem, ka atradīs kādu kaimiņostu uz ziemeļiem vai dienvidiem no Liepājas, kur tiem netikšot izvirzītas tik stingras un iegrožojošas prasības. Piemēri šim apgalvojumam nav tālu jāmeklē. Viena otra kompānija tādējādi jau pazaudējusi savus partnerus.
"Tās nepilnības, kas raksturīgas mūsu ostai, mēs labi zinām un kapteiņdienestā cenšamies kompensēt ar profesionālu darbu. Pie mums strādā kvalificēti cilvēki, kas prot izvērtēt riska faktoru un saskaņo to ar ostas iespējām strādāt," arī pēc Karostas kanālā notikušās avārijas Eduards Raits savā postenī neplēš sev matus no galvas, bet saglabā vēsu prātu. "Zināt," viņš teica, "pat vilcienam, kas brauc pa sliedēm, gadās novirzīties no tām, bet tāpēc jau nav jāceļ brēka, bet gan jānodrošina, lai tādas lietas neatkārtojas."