Kurzemes Vārds

11:48 Pirmdiena, 16. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pilsētas centrs – aizvien grūtāk izbraucams

Daiga Borska
Ita Cērmane

Kopš pirmdienas, kad satiksmei slēdza Jūras ielu Radio un F.Brīvzemnieka ielas posmā, pilsētas centrā ievērojami palielinājies automašīnu skaits un grūtāk pārvietoties kā autobraucējiem, tā kājāmgājējiem. "Rok visās malās un tagad nav kur kāju spert!" neapmierināti sarunājās divas kundzītes, kuras saprata, ka gājēju pāreju Rožu laukuma ziemeļu daļā kādu laiku vēl nevarēs izmantot. Jā, šī vasara, salīdzinot ar iepriekšējām, ir neierasta, jo ielas tiek remontētas ļoti intensīvi un jārēķinās ar pārvietošanās grūtībām. "Kurzemes Vārds" meklēja atbildes uz jautājumiem, kas tiek darīts autobraucēju un gājēju labā, lai mazinātu sastrēgumus, un kad dzīve iegriezīsies ierastajās sliedēs.

Būs riņķveida krustojums

Kā "Kurzemes Vārds" uzzināja Komunālajā pārvaldē, pašreizējiem automašīnu sastrēgumiem pilsētas centra ielās ir trīs iemesli. Viens – šogad sāktā Liepājas ielu rekonstrukcijas programma, kuras ietvaros šogad darbi notiek 26 objektos. Otrs – Rožu laukuma rekonstrukcija, trešais, darbi Jūras ielā. Proti, lai izbūvētu riņķveida krustojumu, kas uzlabos satiksmi topošās Liepājas koncertzāles apkārtnē, uz remontdarbu laiku slēgta Jūras iela.

Kā informēja domes sabiedrisko attiecību speciālists Edgars Lākutis, pašvaldība veikusi vairākas izmaiņas transporta kustības optimizācijai. Kamēr Jūras ielā būs remonts, autobraucēji varēs veikt kreiso pagriezienu, no Tramvajtilta braucot virzienā uz centru, kas līdz šim nebija atļauts. Savukārt, braucot pa Lielo ielu, autovadītāji varēs veikt pagriezienu arī uz Pasta ielu. Domes izpilddirektors Edgars Rāts: "Ja šīs izmaiņas pilsētas transporta plūsmā neatrisinās Lielās ielas noslogojumu remontdarbu laikā, tad izskatīsim jautājumu par stāvēšanas un apstāšanās kārtību pilsētas centrā. Aicinu visus autovadītājus izturēties ar sapratni un iecietību ielu remontdarbu laikā. Sakārtojot pilsētas centru, ieguvēji būs visi liepājnieki." Viņš piebilda, ka īpaši spraigs solās būt augusta mēnesis, jo dažādās pilsētas vietās uzsāks, kā arī turpinās jau iesāktos ielu remontdarbus.

Kā novēroja "Kurzemes Vārds", līdz ar Jūras ielas slēgšanu automašīnu sastrēgumi visizteiktāk veidojās Lielā ielā un Graudu ielā. No F.Brīvzemnieka ielas veikt kreiso pagriezienu uz Graudu ielu praktiski nav iespējams, jo jādod ceļš pa galveno ielu braucošajiem.

Koncertzāles projekts – jau šodien

Lai arī koncertzāles celtniecība vēl nav sākta, var jau apgalvot, ka "viss notiek". Neskaitot pašvaldības doto naudu, ar valdības atbalstu šogad ir saņemts 1 miljons latu liels finansējums koncertzāles vajadzībām un tuvējo ielu rekonstrukcijai. Darbi notiks divās kārtās. Šobrīd Radio un Jūras ielā notiek apakšzemes inženierkomunikāciju – ūdensvads, kanalizācija, sakari u.c. – pārlikšana. Tas nepieciešams, lai esošās komunikācijas netraucētu koncertzāles celtniecību. Blakus esošās ielas arī sakārtos, lai tās būtu izbraucamas un varētu novietot automašīnas. Pie pašas koncertzāles būšot stāvvieta apmēram piecdesmit automašīnām. Jūras ielā izbūvēs autobusa pieturvietas. Kā pastāstīja Komunālās pārvaldes projektu vadītājs Reinis Sudmalis, paredzēts arī pret jaunu nomainīt veco luksoforu Jūras un K.Zāles laukuma krustojumā. Visus darbus, ja iecerēto neaizkavēs nelabvēlīgi laika apstākļi, Jūras ielā plānots pabeigt līdz 20.oktobrim.

Šoferiem jābūt korektiem

Kas organizē un veido apbraucamo ceļu shēmas remonta laikā? Komunālās pārvaldes ceļu nozares vadītājs Ēriks Niedols skaidroja, ka tas ir ceļu būvnieku ziņā un viņi savu variantu var izmantot tikai pēc saskaņošanas domē un citās atbildīgās institūcijās. Slēgt vai neslēgt satiksmei pilnībā kādu ielu, tās posmu ir pašvaldības ziņā.

Vairāki vieglo automašīnu šoferi "Kurzemes Vārdam" pauda neapmierinātību, ka tagad jau tā sarežģīto situāciju Liepājas ielās vēl grūtāku dara smagās automašīnas, kas, meklējot īsāko ceļu, brauc pa centru, kavējot citu transportu. Ē.Niedols: "Braucot pa Brīvības ielu, smagajam transportam jānogriežas uz Jauno ostmalu, un tad apbraucamais ceļš ved pa Zirņu ielu. Šoferiem vienkārši jāievēro ceļa zīmes." Komunālās pārvaldes ceļu būves tehniķis Kaspars Ķinēns: "Liepājas ielas vēsturiski ir šauras un nav iespējams ielu remonta laikā uzbūvēt ērtu apbraucamo ceļu. Autovadītājiem jāmācās būt tolerantiem un cienīt citam citu, piemēram, dodot ceļu. Citu iespēju nav."

Uz jautājumu, kad sastrēgumi un neērtības Liepājas ielās vairs nebūs ikdiena, Komunālās pārvaldes ceļu būves speciālisti atbildēja: "Rudenī, oktobra beigās." Nākamgad ielas remontēs mazāk, tikai vienpadsmit dažādos objektos. Bet liepājnieki taču grib iet un braukt pa līdzenām, gludām ielām un trotuāriem? Vai tomēr labāk patīk sūkstīties, ka neviens neko nedara?

Šogad ielu remontam paredzētas investīcijas 3,9 miljonu latu apmērā. Šis finansējums ir lielākais kopš Latvijas neatkarības atgūšanas, kas tiks ieguldīts Liepājas ielu seguma un satiksmes drošības uzlabošanā.
2006.gadā plānotie ielu remontdarbi ir plašākas darbu programmas pirmais posms. Darbi turpināsies arī 2007. un 2008.gadā.
Trīs gadu laikā pilsētas ielās paredzēts ieguldīt 9,3 miljonus latu un sakārtot vairāk nekā 50 objektu: ielas, ielu posmus, krustojumus, pārejas, gājēju un velosipēdistu celiņus.

CSDD Liepājas rajona nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste atzīst: "Mani pārsteidz fakts, ka daudzi liepājnieki brauc pēc ieraduma un nepievērš uzmanību ceļa zīmēm. Es aicinātu lielāku uzmanību pievērst zīmēm, jo tā sauktais ķieģelis – zīme "Iebraukt aizliegts!" ir nopietna. Par tās neievērošanu draud gan naudas sods 40 latu apmērā, gan pārkāpuma uzskaites punkti."
Savukārt zīmju izvietotājiem viņš atgādina bēdīgo pieredzi pavasarī, kad neatbilstoši likumiem bija izvietotas zīmes Brīvības ielā laikā, kad bija slēgta Zemnieku iela: "Ceļa zīmes jāuztver nopietni – tās nav vienkārši dekori ielas malā. Tās regulē satiksmi, un katrs transporta līdzeklis ir ar bīstamības pakāpi."
Tik liela transporta plūsma, kāda ir patlaban, pilsētas centrā nav paredzēta, atzīst A.Jekste: "Graudu un Lielā iela šobrīd ir pārslogotas. Iepriekš tika skatīts jautājums mācību maršrutos neiekļaut šīs ielas, lai atslogotu satiksmi centrā. Neskatoties uz to, ka arī Ganību iela vienā posmā ir slēgta, pareizāk būtu bijis novirzīt satiksmi pa šo ielu, jo tur ir iespējas gan apbraukt, gan nogriezties uz centru."
"Protams, apgrūtinoši, ka remontdarbi pilsētā notiek daudzās vietās vienlaicīgi," tā A.Jekste, kurš piebilst, ka jāskatās uz notiekošo ar optimismu. "Pēc laika brauksim pa kvalitatīvām ielām. Esam attīstības posmā, kad viss notiek ļoti strauji un vienkārši jātiek tam pāri."