Kurzemes Vārds

20:54 Piektdiena, 22. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Atsaucīgi cilvēki pie telefona klausules

Anda Pūce

Runājot par saspringto situāciju darba tirgū, nodarbinātības speciālisti bieži norāda uz nepieciešamību darba devējiem piedāvāt ne tikai pietiekami lielu darba algu, bet arī citas priekšrocības – elastīgu darba laiku, sociālās garantijas, veselības apdrošināšanu un tā tālāk. Uzņēmuma "Lattelecom BPO" Liepājas nodaļas vadītāja Larisa Kirsone norāda, ka šeit darbu nereti atraduši tie, kas citviet nav tik gaidīti.

Darbiniekus skolo uz vietas

Viņa stāsta, ka "Lattelecom BPO" ir firmas "Lattelecom" meitas uzņēmums, kas dibināts pagājušajā gadā un piedāvā dažādus pakalpojumus. Liepājas nodaļa specializējusies četros galvenajos virzienos – "Lattelecom" interneta pakalpojumu palīdzības dienests, sakaru bojājumu pieteikumu pieņemšana, izejošais telemārketings, kā arī klienta datu apstrādes darbi. No gandrīz 600 darbiniekiem visā Latvijā, "Lattelecom BPO" Liepājas nodaļā Siļķu ielā 29 vairākās maiņās strādā 102 cilvēki. "Esam lielākoties sieviešu kolektīvs, jo pie mums ir tikai 17 puišu," atzīst L.Kirsone un norāda, ka darbinieki ir vecumā no 17 līdz 55 gadiem un visi runā vismaz divās valodās – latviešu un krievu, kā arī daļa pārzina vēl citas svešvalodas. "Mūsu darbinieku vidū ir daudz tādu, kas dažādu apstākļu dēļ nevar strādāt pilnu darba dienu, piemēram, jaunās māmiņas, arī skolēni un studenti, šis nav smags fizisks darbs, tāpēc neatraidām arī pusmūža vecuma cilvēkus, pie mums darbu atraduši arī invalīdi," par savu kolektīvu stāsta vadītāja. Tomēr visiem šiem cilvēkiem ir arī kopējas iezīmes – viņi ir pietiekami sabiedriski un komunikabli, jo tieši šīs ir svarīgākās rakstura īpašības, kas nepieciešamas operatoru darbā. Vēl arī jāspēj ātri uztvert lietas būtību un jābūt gatavam uzņemt daudz informācijas.

"Cilvēkiem ir jābūt vismaz ar nelielām zināšanām par datoriem, jo tas ir galvenais operatora darba rīks, taču pārējo četru nedēļu laikā iemācām tepat – klausoties un skatoties uz citiem operatoriem, mācību klasē, protams, arī pašmācības ceļā, jo jaunajam darbiniekam jāiepazīst visas programmas, ar kurām strādājam, un jāprot gan vienlaikus klausīties, runāt un strādāt ar rokām," raksturo L.Kirsone.

No telefonistes par konsultanti

Anelora Gaile ir viena no pieredzējušākajām Liepājas centra operatorēm. Viņa stāsta, ka firmā "Lattelecom" strādā visu mūžu un agrāk bijusi tālsatiksmes telefoniste. Kad sākās pārmaiņu laiks un uzņēmumā notika modernizācija, un tai sekoja reorganizācija, pēc kuras arī Liepājā sāka darbu bojājumu pieņemšanas dienests "114", Anelora sāka mācīties par operatori. Patiesībā viņa šajā darbā augusi kopā ar pašu dienestu, jo ar katru gadu nākušas klāt programmas un attīstījies serviss, pat telpas remontētas un labiekārtotas, tāpēc Anelora var salīdzināt agrākos laikus un pašreizējo situāciju. "Man jāsaka godīgi, ka es nezinu, vai tagad varētu sākt strādāt par operatori, tomēr, kad iemācās strādāt ar datoru, darbs vairs neliekas tik sarežģīts un grūts," viņa saka. Bojājumu pieņemšanas operatoram ir ļoti svarīgs uzdevums, jo šis cilvēks ir starpnieks starp klientu un montieriem, kas atbild par bojājumu novēršanu. Operatori nereti ir pirmie, kam jātiek galā ar klientu dusmām, tāpat jāuzklausa visi stāsti, kas varbūt pat neattiecas uz lietu, un jāprot atbildēt uz jautājumiem, kas nav īsti viņu kompetencē. Anelora Liepājas centrā ir viena no tām operatorēm, kam visbiežāk uztic arī jauno darbinieku mācīšanu.

"Maiņa mums ir septiņas līdz astoņas stundas gara, pirmā sākas septiņos, bet pēdējā beidzas pulksten 23," par darbu centrā stāsta Anelora. Operatori strādā pēc slīdošā grafika, jo jāstrādā arī brīvdienās un svētkos. Ikvienam pienākas vairāki īsāki un viens garāks pārtraukums, ko pavadīt darbinieku atpūtas telpās pie televizora vai uzņēmuma virtuvē pagatavot sev brokastis, pusdienas vai vakariņas. "Mums ir ļoti draudzīgs kolektīvs, tāpēc pauzītēs varam arī papļāpāt, kopā braucam uz sporta spēlēm, rīkojam balles un atpūšamies," pastāsta Anelora.

Darbu apvieno ar studijām

Monta Javnošāne ir pavisam jauna sieviete, kas darbu "Lattelecom BPO" operatoru centrā atrada pēc avīzē ievietota sludinājuma. Viņa pārcēlās atpakaļ uz dzīvi Liepājā kopā ar vīru un nolēma atsaukties darba piedāvājumam. "Man nebija nekāda priekšstata par to, kas būs jādara, turklāt pirms sešiem gadiem arī reklāmu nekādu nebija, tāpēc, kad atnācu uz mācībām, vispirms skatījos un brīnījos, gudrojot, kā neapmaldīties daudzajās datorprogrammās," atzīst Monta. Tagad viņa varētu pa programmām sērfot pat aizvērtām acīm, jo bijusi gan bojājumu pieņemšanas operatore, gan interneta pakalpojumu palīdzības dienesta operatore un tagad strādā par klientu apkalpošanas speciālisti. "Pa vidu vēl paguvu pabūt dekrēta atvaļinājumā, pēc kura drusku paskolojos, pieradu pie jauninājumiem un varēju veiksmīgi atkal strādāt vecajā amatā," pastāsta Monta. Viņai darba vietas lielākās priekšrocības šķiet tieši sociālās garantijas un darba laiks. "Mums ir plaša sociālā atbalsta programma, kurā ir gan veselības apdrošināšanas polise, iemaksas privātajā pensiju fondā, gan dažādi pabalsti, piemēram, bērniem skolas gaitas uzsākot, iespējas sportot netālajā sporta klubā "Planēta", visu pat grūti nosaukt, taču galvenais ir drošība, ka noteiktajā dienā alga būs pārskaitīta kontā," saka Monta. Lai savāktu bērnus un vēl arī studētu, ir labi, ja zini, ka maiņa sāksies tikai pēcpusdienā un viss rīts ir brīvs, un esi drošs, ka vakarā būsi laikus mājās.

Neparasti zvanītāji un dažādas situācijas

Turpinot sarunu ar operatorēm un centra vadītāju, pievēršamies arī tādām tēmām, kā atalgojums un grūtības operatoru darbā. Vai operatoru darba laiks patiešām paiet, visu dienu runājot pa telefonu? Jā, dažkārt pienāk zvans pēc zvana, jo liepājnieki taču apkalpo "114" līniju visā Latvijā. Diemžēl tas nozīmē arī to, ka nākas tikt galā ar ļaunprātīgajiem zvanītājiem – bērniem, kas uz bezmaksas tālruni zvana, lai pajokotu, un cilvēkiem, kam gribas vienkārši aprunāties. "Ja kāds piedāvā izstāstīt anekdoti, tas jau ir labdabīgi, bet ne visas sarunas ir šādas," atzīst Anelora. Toties dažādas situācijas un nepieciešamība rast tām risinājumu palīdz izvairīties no ieslīgšanas ikdienas rutīnā. "Ja tev patīk darbs ar cilvēkiem, tad patiks arī šis," raksturo Anelora. Monta savukārt smejas, ka viņas draugi un radi nereti pa telefonu konsultējoties, zinot viņas darba vietu, un parasti tieši par datorlietām. Bet, runājot par veselības problēmām, kas rodas no sēdoša darba, abas operatores norāda uz veselības apdrošināšanu, turklāt piebilst, ka centra divstāvu ēkā ir izbūvēta arī sporta zālīte, kur trenēties un savu veselību stiprināt. Tiesa gan, īpaši apmeklēta tā tomēr neesot.

Un kā tad ar algu? "Vienmēr gribas vairāk, taču es domāju, ka tā ir adekvāta, salīdzinot, piemēram, ar darbu veikalā un pārdevēju atalgojumu, šeit tomēr esam novērtētas labāk," saka Monta. L.Kirsone norāda, ka operatoru algas veido fiksētā un mainīgā daļa, kas ir atkarīga no individuālā novērtējuma atbilstoši ieguldītajam darbam. Vadītāja vēl pastāsta, ka operatoriem ir regulāri jāizpilda testi, lai pierādītu savu profesionalitāti, kvalitātes nodrošināšanai tiek analizētas darbinieka sarunas ar klientu, jo audiovērtējums ir viens no faktoriem, ko ņem vērā, aprēķinot prēmijas. Anelora uzskata, ka šāda atalgojuma sistēma ir godīga un skaidra, stāsta, ka prasības un testi – izpildāmi, tāpēc no tiem jābaidās neesot.