Kurzemes Vārds

20:36 Pirmdiena, 23. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Aktuāls viedoklis

Satrauc profesionālā līmeņa un atbildības lejupslīde
Eduards Raits, Liepājas ostas kapteinis

Par kuģa "Golden Sky" avāriju pie Ventspils saņemam diezgan pretrunīgas ziņas. Tiek apgalvots, ka uzsākta degvielas pārsūknēšana, taču, manuprāt, tur vīri pumpē jūru. Tas, ka ūdenslīdēji nav atklājuši bojājumus, vēl nenozīmē, ka to nav. Kuģis ir dziļi iegrimis gruntī, tāpēc korpusa bojājumus nav iespējams pamanīt. Zinu arī to, ka grunts tur ir akmeņaina, nevis smilšaina, kā mums cenšas iestāstīt. Ja sūknējot nosmalstīs virspusē esošo eļļu un dīzeļdegvielu, tas arī ir labi, taču vēl nav garantijas, ka jūra tiks cauri sveikā – bez piesārņojuma. Taču, kā aizlāpīt caurumus apakšā, es nevaru iedomāties. Arī par to, ko darīt ar mazutu, nav skaidrības. Zemās temperatūras iespaidā tas ir pārvērties biezā masā, ko var rakt ar lāpstu. Kādu kaitējumu šāds biezenis var radīt ekoloģijai, grūti pasacīt. Varbūt tas, nekādu nelaimi nenodarot, var gulēt dzelmē tūkstoš gadu.

Protams, ir iespējams kuģi nocelt no sēkļa. Tādam nolūkam var izmantot vairākus paņēmienus. Var lietot pontonus (kesoniem), bet var rakt arī gruntī kanālu. Kā vienā, tā otrā gadījumā izmaksas ir ļoti lielas. Patlaban situāciju sarežģī arī tas, ka ūdens līmenis jūrā ir ļoti augsts un tas ir novirzījis kuģi ļoti tuvu krastam. Protams, avāriju skaita palielināšanos jūrā var izskaidrot arī ar satiksmes intensitātes palielināšanos. Tomēr es domāju, ka lielākā daļa vainas ir tajā, ka krasi samazinājies apkalpju profesionālais un atbildības līmenis. Kuģinieki labi pārzina savas tiesības, bet tiem pietrūkst atbildības. Ja kapteinis varēja izmest tikai vienu enkuru, zinot, ka nedarbojas dzinējs, tad jājautā, kādā skolā viņš ir gājis un ko viņš tur ir mācījies. Vēl spilgtāk atbildības trūkums atklājās atgadījumā pie Irbes šauruma, kur kapteinis bija nonācis tādā stāvoklī, ka nezināja, kur ir kuģa priekšgals un kur aizmugure. Nav vajadzīgi komentāri, lai saprastu, ka tāds atbildības līmenis var novest pie ļoti smagām sekām. Gan dabai, gan cilvēkiem.