Kurzemes Vārds

07:54 Sestdiena, 24. augusts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Brīvbrīdis

Aptaukošanās. Septiņi gadi no dzīves nost

Veselības veicināšanas valsts aģentūra, lai veiktu pētījumu par Latvijas iedzīvotāju risku aptaukoties, šomēnes visā Latvijā īstenos akciju "Izmēri savu veselību!". Tās laikā veiks vidukļa apkārtmēra mērījumus dažādos darba kolektīvos. Arī mūspuses uzņēmumi aicināti pieteikties dalībai šajā akcijā. Tikmēr "Brīvbrīdis" iedziļinājās dažādos pētījumos, kā cilvēki tiek pie liekā svara, un sniegs dažus ieteikumus, kā ar to mēģināt cīnīties.

Aptaukošanās uzņem tempus

Kā rāda pētījumi, aptaukošanās problēma ir aktuāla visā pasaulē. No izpētes uzzinām, ka veselības problēmas šā iemesla dēļ regulāri apdraud ceturto daļu vīriešu un piekto daļu sieviešu. Kā uzsver Veselības veicināšanas valsts aģentūra, cilvēkiem ar lielāku svaru ir risks saslimt gan ar sirds un asinsvadu slimībām, gan insultu, viņus apdraud paaugstināts asinsspiediens, cukura diabēts un dažādas citas kaites. Turklāt palielināts svars sarežģī daudzu slimību ārstēšanu, radot komplikācijas. Prognozes rāda: ja aptaukošanās turpinās progresēt tikpat strauji kā līdz šim, tad jau pēc divdesmit gadiem šo diagnozi varēs noteikt gandrīz pusei attīstīto valstu iedzīvotāju. Un tā jau ir nopietna trauksme, jo aptaukošanās kā diagnoze var samazināt mūža ilgumu par 7 gadiem.

Kā lai nekrīt kārdinājumā?

Lai gan ik uz soļa sastopamies ar piedāvājumiem samazināt svaru, lietojot dažādus medikamentus, pārtikas piedevas, preparātus, dabīgus līdzekļus un daudz ko citu, aptaukošanās problēma nemazinās. Protams, daļai cilvēku tā ir slimības izraisīta. Taču ne visiem. Un daudzi ir patiesā nesapratnē, kāpēc, tik ļoti stingri kontrolējot savu ēdienkarti un katru kumosu, ko bāžam mutē, izvēloties pareizos produktus un darot daudz ko citu, svars tomēr stāv uz vietas un nekrītas. Kā uzskata uztura speciālisti, vaina visbiežāk ir nevis produktu izvēlē, bet gan porcijas lielumā. Ir pat veikts pētījums, kas apliecina, ka, palielinot porciju, cilvēka apetīte nesamazinās un arī turpmāk viņš izvēlas lielas porcijas. Dietologi uzsver, ka joprojām aktuāla ir sensenā gudrība – ēdienreize jāpārtrauc, vēl mazliet jūtot izsalkumu. Sāta sajūta iestāsies aptuveni 20 minūšu laikā. Un ēst vajag nesteidzoties.

Dietologi uzsver, ka liekā svara palielināšanā ir vainojams arī mūsdienu straujais dzīves ritms, kas lielai daļai cilvēku no viņu ikdienas iznīdējis tradicionālās ēdienreizes, aizstājot tās ar ātrām uzkodām pie datora. Līdz ar to nereti iznāk, ka cilvēkam gandrīz visu laiku kustas mute, turklāt bieži vien tie ir dažādi saldumi, kas tajā pazūd neiedomājamā ātrumā.

Interesanti, ka daudzu cilvēku apetīti pašiem pret savu gribu veicina arī dažādi neveselīgo produktu ražotāju triki. Piemēram, 20 procenti cepumu klāt kā dāvana pie tradicionālā iesaiņojuma – lielā čipsu paka, kas maksā mazāk, nekā divas mazās paciņas kopā, divi iepakojumi par viena cenu un tamlīdzīgi. Kā lai nekrīt kārdinājumā!

Var tievēt, mazgājot grīdu

Lai gan līdz šim daudzi sporta speciālisti mēģināja mums ieskaidrot, ka nekādas sadzīviskas aktivitātes nevar aizvietot nodarbības sporta zālē, nupat šis skaidrojums mainījies. Izrādās, ka arī, tīrot māju, var samazināt svaru: mazgāšana, beršana un putekļu slaucīšana var sadedzināt līdz 250 kalorijām stundā. Tiesa gan, šī slodze tomēr nav tik daudzpusīga muskuļu izvingrināšana, kā pildot vingrojumus sporta zālē, tāpēc speciālisti iesaka gluži bez citām fiziskām aktivitātēm nepalikt.

Ierosmei daži piemēri, kā veiksmīgāk mājas uzkopšanas un citus saimnieciskus darbiņus izmantot svara samazināšanai.

Kontrolējam elpošanu. Mazgāšana un beršana var sadedzināt vairāk kaloriju par pastaigu ātrā tempā, turklāt tiek nodarbināta arī vēdera prese. Piemēram, mazgājot grīdu vai spodrinot kādu virsmu, centīsimies izelpot, izdarot kustību uz priekšu, un ieelpot, velkot lupatu, birsti vai putekļusūcēju atpakaļ. Un atcerēsimies abām rokām nodrošināt vienādu slodzi, lai abas ķermeņa puses būtu nodarbinātas līdzvērtīgi.

Atsakāmies no ērtībām. Kapājam un rīvējam dārzeņus ar rokas rīvi, nevis automātisko. Putekļusūcēja vietā izmantojam birsti un putekļu liekšķerīti. Bet traukus mazgājam ar rokām, nevis trauku mazgātājā.

Pietupjamies un palecamies. Cenšamies lieku reizi uzkāpt un nokāpt pa kāpnēm, uztaisīt pietupienus un palēcienus tīrīšanas laikā. Lai gan tas prasīs liekas pūles un paildzinās darbu, mūsu gurniem tas nāks tikai par labu.

Ne mirkli miera stājā. Kamēr silst ēdiens mikroviļņu krāsniņā, izmantojam šo laiku, lai uztaisītu dažus pietupienus vai atspiešanos ar rokām pret galdu. Ko darīt, kamēr kafija ievelkas? Izpildām dažus stiepšanās vingrojumus.

Izklausās mazliet smieklīgi? Varbūt tomēr samazinām porcijas un ejam uz sporta zāli? Izvēle ir katra paša ziņā.

Sagatavojusi Kristīne Pastore