Kurzemes Vārds

17:43 Otrdiena, 12. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Svētais gājējs
Ita Cērmane

Masu mediji pēdējā laikā pieklusuši par satiksmes dalībniekiem gājējiem. Taču šis jautājums joprojām ir aktuāls. Šoferi sodās par gājējiem, kuri uz brauktuves ganās teju kā svētās govis. Savukārt gājēji jūtas aizvainoti, ja automašīnas viņiem neļauj uzvesties, kā pašiem tīk.

Negribu šoreiz runāt par pārejām – tās šoferim ir svēta lieta, un "Vai!" tiem braucējiem, kuri to nevar ielāgot. Gribu runāt par gājējiem, kuri neievēro viņiem paredzēto satiksmes noteikumu rulli un šķērso ielu tam neparedzētās vietās. Uzvārīties par šo tēmu man lika saruna ar vairākiem liepājniekiem, kuriem braukšana nav sveša. Liepājas Pilsētas domes Tautas mākslas un kultūras centra direktore Simona Rolava uzskata: "Vajadzētu kontrolēt arī gājējus. Ja automašīnai ir norādīts ceļš, arī gājējam tas jāievēro. Neesmu pamanījusi, ka būtu sodīts kāds gājējs." Bet pamats tam, pēc viņas domām, būtu: "Iela pie viesnīcas "Līva". Aploks. Dragā pāri bērni un brien pensionāri. Un visbaisākais ir skats, kad iet pāri māte, pie rokas teju vai guļus vilkdama pāris gadu vecu mazuli." Un, ja vadītājs atļaujas uzsignalizēt, spļauj un pat sper.

Bet noteikumi taču paredzēti arī gājējiem, viņi arī ir satiksmes dalībnieki. Šoferis, kurš pie stūres sēdies kunga prātā, saņem pelnītu un bargu sodu. Bet ar ko labāks jēgu pārdzēris gājējs, kurš tenterē pa brauktuvi, radot bīstamu situāciju? Arī Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes Ceļu policijas priekšnieka vietnieks Ingus Ukstiņš norāda: "Gājējiem arī ir jāizvērtē situācija." Par atstarotāju nelietošanu paredzēts sods līdz 20 latiem, par brauktuves šķērsošanu neatļautā vietā – līdz 5 latiem. Taču pagaidām sodīts ļoti maz gājēju. Kāpēc? Iespējams tādēļ, ka ķēpa ar gājēju saukšanu pie kārtības ir liela. Gājējam protokolu noformēt un sodu piemērot var arī tad, ja līdzi nav personu apliecinošu dokumentu. Pēc aizturētā nosauktā vārda un uzvārda un personas koda datu bāzē tiek pārbaudīts, vai šāda persona ir. Policisti cer, ka lielākajā daļā gadījumu tiek nosaukti savi dati, taču blēdīšanos izslēgt nevarot. Pieredze jau ir – kāds šoferis, kuram nekad nav bijusi vadītāja apliecība, veiksmīgi spekulējis ar brāļa tiesībām, bet vēl kāds vācis soda punktus draugam.

Savukārt CSDD Liepājas rajona nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste ir pārliecināts, ka gājēji jāaudzina: "Labs piemērs ir "Hanzas ceļu skola", kur bērniem demonstrē, kāds ceļa posms nepieciešams, lai mašīna apstātos. Šī paaudze pārdomās, pirms izies uz gājēju pārejas. Bērni arī pārliecinās, ka pat cilvēks pats uz vietas nevar apstāties, kur nu vēl auto. Bet ko darīt ar tantiņām un onkuļiem, kuriem nekad nav bijušas autovadītāja tiesības, kuri nav bijuši šoferi, man nav gatavas receptes. Taču nevar būt situācija, ka gājēji ganās kā svētās govis."

Tieši tas, ko saka A.Jekste, manuprāt, arī ir pats būtiskākais – satiksmes dalībnieki ir gan braucēji, gan gājēji. Abām pusēm vienai otru jāciena, jārespektē un jāatceras, ka ir ne tikai tiesības, bet arī pienākumi. Un nevar prasīt, lai šoferi ievēro pienākumus, bet gājēji nekaunīgi spekulē tikai uz tiesībām.