Kurzemes Vārds

13:52 Svētdiena, 19. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Brīvbrīdis

Pēdējais laiks ķerties pie vitamīniem!

Gripas sezona ir pašā kulminācijā, turklāt tuvojas pavasaris, kas vienmēr nāk ar lielo nogurumu. Ziemas laikā mūsu vitamīnu rezerves iztukšojušās, tāpēc "Brīvbrīdis", izpētot dažādu speciālistu ieteikumus, mēģināja rast atbildi uz jautājumu, kādi vitamīni šobrīd visnepieciešamākie sievietēm, vīriešiem, bērniem un pusaudžiem. Tas, ka mūsu vajadzības ir dažādas, ir neapstrīdami.

Ar kāpostiem un burkāniem vien būs par maz

Gribētos, vai kā gribētos nepieciešamo vitamīnu devu uzņemt tikai un vienīgi dabiskā veidā, pietiekamā daudzumā ēdot dārzeņus, zaļumus un visu citu, kur tie paslēpušies. Bet tas gan laikam neizdosies, jo, kā smejas dietologi, tad mums ievērojami būtu jāpalielina porcijas. Dažkārt pat līdz tādiem apmēriem, kādus viens cilvēks nemaz nav spējīgs pieveikt. Kas tad atliek? Ieklausīties savā organismā un ķerties pie vitamīnu kārbiņām.

Skaidrs ir viens – kad organismam kā trūkst, viņš sūta mums signālus, kurus nevajadzētu atstāt bez ievērības. Vitamīnu trūkuma gadījumā varam sajust nogurumu, apātiju, var samazināties koncentrēšanās spējas, varam viegli, ātri un bieži saaukstēties, bet izveseļošanās var būt ilga un grūta, var pasliktināties redze, kas īpaši izpaužas tumsā, un var pat parādīties neizskaidrojami izsitumi.

Sievietēm, kurām rūp sava pašsajūta

Kā secinājuši speciālisti, sievietēm, kurām rūp sava labsajūta un izskats, nepieciešama folijskābe, B grupas, C, E un D3 vitamīni, kā arī kalcijs un dzelzs pietiekamā daudzumā. Vitamīni C un E organismā lieliski veic antioksidanta funkcijas, tādējādi arī saglabājot ādas dabisko mitrināšanu, uzlabojot ādas elastību un novēršot priekšlaicīgu novecošanu. Savukārt lietojot vitamīnu D un kalciju, ir cerība izbēgt no osteoporozes. Īpaši paaugstināta vajadzība pēc vitamīniem ir sievietēm, kas lieto kontracepcijas tabletes, kā arī dāmām klimaktērija periodā.

Kā vīriešiem saglabāt enerģiju

Lai vīrietis saglabātu gan enerģiju, gan dzīves un darba prieku, kā arī citas funkcijas, speciālisti iesaka parūpēties, lai organismā pietiekamā daudzumā būtu B grupas, C un E vitamīni, magnijs, selēns un cinks. B vitamīns ir tas, kas uzņemas atbildību par veselīgu un noturīgu nervus sistēmu, tāpēc tā rezerves, tāpat kā antioksidanta C un E, ir regulāri jāatjauno. Savukārt cinks un selēns palīdz uzturēt vīrišķo vitalitāti. Pētījumos, kas gan nav veikti Latvijā, pierādīts, ka E un C vitamīna daudzums izteikti samazināts smēķētāju organismā. Pasaules veselības organizācijas 16 valstīs veiktais pētījums rāda, ka E vitamīna lietošana vīriešus pat labāk pasargā no infarkta attīstības, nekā holesterīna līmeņa pazemināšana.

No mazām dienām līdz pusaudžu gadiem

Bērniem un pusaudžiem vitamīnu trūkumu rada gan mazkustīgais dzīvesveids, kad daudz stundu tiek pavadīts pie datora, gan arī neveselīgā pārtika. Kā iesaka speciālisti, bērniem vecumā no 1 līdz 10 gadiem, kad notiek intensīva augšana un attīstīšanās, īpaši nepieciešams D vitamīns, kā arī dzelzs un kalcijs. Tikpat svarīgs ir arī A vitamīns, kas gan palīdz pretoties infekciju slimībām, gan veic citas svarīgas funkcijas. Un, protams, infekcijas posmā neaizstājams ir C vitamīns, kas stiprina imūnsistēmu un nodrošina tās pilnvērtīgu darbību. Bet jau vēlākā posmā, kad iestājas pubertātes vecums, augšanai, hormonālās, kā arī pusaudžu nervu sistēmas attīstībai nepieciešami B grupas vitamīni, magnijs, kalcijs, cinks un dzelzs. Dzelzs īpaši nepieciešams meitenēm, sākoties menstruācijai. Šīs vielas trūkums var būt par iemeslu mazasinībai un imūnsistēmas pazeminātai darbībai, par ko var liecināt nogurums, nespēks, miegainība, galvassāpes un citi simptomi.

Atgādinājums

Tikai neaizmirsīsim – tas, ka dzeram mākslīgos vitamīnus, nenozīmē, ka tagad drīkstam aizmirst par dabiskajiem, ko uzņemam ar pārtiku. Nekādā gadījumā!

MANA PIEREDZE

Indra (37 gadi, divu dēlu mamma):
– Jau vairākus gadus visa ģimene iecienījusi vitamīnu un minerālvielu kompleksu "Gerimax" (zilajā iepakojumā). Tos lietoju gan es pati, gan vīrs, gan arī mūsu dēli pusaudži, lai gan aptiekā teica, ka šie vitamīni nav piemēroti jauniešiem. Papildus visi lietojam arī zivju eļļu kapsulās, es pati arī kalcija tabletes. Parasti sākam vitamīnus lietot janvārī. Bet vienlaikus pērku arī daudz dažādu augļu un daudz ēdam svaigo kāpostu salātus, jo, kā savulaik, kad bērni vēl bija mazi, teica daktere Edīte Meldrāja: kāposts ir tik vērtīgs, ka tas jāēd visu gadu.

Sagatavojusi Kristīne Pastore