Kurzemes Vārds

22:25 Ceturtdiena, 19. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Uzmanību – ielās riteņbraucēji!
Pauls Kaufmanis

Daudzi no saviem šķūnīšiem vai balkoniem jau izvilkuši ar putekļu kārtu klātos velosipēdus, lai ne tikai dotos izklaides braucienos, bet arī lai ziemā ierastos satiksmes līdzekļus nomainītu pret sezonai atbilstošāku braucamo. Siltā un saulainā laikā doties uz darbu ir daudz patīkamāk, minot pedāļus, nevis smokot satiksmes autobusos vai saules piesildītās automašīnās. Taču kārtējo reizi aktualizējas jautājums par satiksmes drošību, jo velosipēdistiem Liepājas ielās ne vienmēr tiek pievērsta nepieciešamā uzmanība, lai neteiktu, ka viņi bieži vien tiek ignorēti.

To, ka autovadītājiem, ikreiz mainoties sezonām, jau iepriekšējos gados iegūtā pieredze aizmirsusies, vislabāk varam redzēt ziemā, kad, uzsniegot pirmajam sniegam, daudzi izraisījuši avārijas neuzmanības dēļ. Līdzīgi notiek arī pavasarī – līdz ar riteņbraucēju parādīšanos ielās. Šajā laikā automašīnu plūsma nesamazinās, turpretī jauno satiksmes dalībnieku – riteņbraucēju – skaits palielinās. Tas nozīmē, ka satiksmes intensitātē notikušas diezgan būtiskas izmaiņas, salīdzinot ar gada auksto laiku. Un to vajadzētu ņemt vērā ikreiz, dodoties ceļā.

Protams, arī velosipēdisti nav nekādi svētie, un nereti viņu pārgalvības dēļ ielās rodas bīstamas situācijas, nemaz nerunājot par to, ka pedāļu minēji ļoti bieži neievēro likumā ierakstītās normas, kas garantē viņu drošību. Cik bieži riteņbraucējus redzam aizsargķiverēs? Daudzi nav parūpējušies par atstarotājiem, kas viņus padarītu redzamus diennakts tumšajās stundās, kā arī nav iepazinušies ar satiksmes noteikumiem (nav ieguvuši velosipēda vadītāja apliecību), kas ļautu izprast ielās notiekošo un pareizi rīkoties sarežģītākās situācijās, tādējādi ne tikai izvairoties no autovadītāju dusmu izvirdumiem, bet arī pasargājot sevi.

Vismaz reizi gadā pašvaldībās videi draudzīgiem transportlīdzekļiem pievērš pastiprinātu uzmanību – tiek rīkota akcija "Diena bez auto". Tas nozīmē, ka vismaz teorētiski tiek atbalstīts velotransports cilvēku ikdienā. Taču diemžēl darbos vērojama cita aina. Nevar teikt, ka būtu kas nozīmīgs darīts, lai ar velosipēdu pārvietoties visā pilsētā būtu drošāk. No drošības viedokļa vislabākais variants būtu veloceliņu izveide, taču varam arī saprast, ka tāda projekta izmaksas mērāmas naudas summā ar daudzām nullēm, un acīmredzot ir svarīgākas jomas, kurās ieguldīt. Tādēļ aicinājums dzīvot zaļi izklausās visnotaļ populistisks. Labi piemēri par velotransporta reālu atbalstīšanu ir: viens no labākajiem redzams Nīderlandē, kur sastopamas pat daudzstāvu velostāvvietas.

Es pats esmu gan zaļa, gan aktīva dzīvesveida atbalstītājs, tāpēc priecājos redzēt arvien vairāk velosipēdistu pilsētas ielās, parkos un pludmalē. Taču, kamēr ne pilsētas vide, ne citu satiksmes dalībnieku attieksme nav draudzīga riteņbraucējiem, varu tikai ieteikt pašiem būt maksimāli uzmanīgiem.