Kurzemes Vārds

22:50 Otrdiena, 7. aprīlis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Cilvēks nedēļas centrā

Skrūvīte lielā naftas biznesa mašinērijā
Sarmīte Pelcmane

Un atkal par cilvēku nedēļas centrā "Kurzemes Vārdam" jāizvēlas firmas "DG Termināls" pārstāvis IMANTS VISMINS. Un atkal – saistībā ar naftas produktu biznesa ēnas pusēm. Šoreiz – runa ir par tikko milzu ažiotāžu Latvijas mērogā izraisījušo skandālu, kad pēc Valsts ieņēmumu dienesta paziņojuma aizturēta iespaidīga, domājams, kontrabandas degvielas krava. Par kravas pārsūtīšanu no Kazahstānas uz Igauniju atbildīga izrādījās Liepājā jau labi pazīstamā stividorkompānija "DG Termināls", un, kaut arī Imanta Vismina loma šajā notikumā ir pastarpināta – tikai kā uzņēmuma vadošajam pārstāvim Liepājā, uz kurieni arī tika sūtīta daļa aizdomīgās kravas, neko darīt – liepājniekiem Vismina kungs ir "DG Termināla" vizītkarte.

Ne jau pirmo reizi Imants Vismins nokļūst ar naftas produktu biznesu saistītu ķibeļu virpulī un ne jau pirmo reizi – laikraksta slejās. Tagad grūti pat pateikt, kad Vismina kungs guvis lielāku publicitāti – pēc valsts neatkarības atgūšanas ieņemot Liepājā atjaunotās pirmās Pilsētas valdes priekšsēdētāja amatu vai arī, sākot darboties melnā zelta biznesā, kas, kaut arī ir gana ienesīga nodarbe, tomēr ne bez saviem melnajiem plankumiem.

Šoreiz ne tik daudz par iespējamās kontrabandas finesēm, bet vairāk mēģinājām pētīt paša Imanta Vismina personību.

Vienīgi jāsaka, ka arī šajā gadījumā uzņēmums "DG Termināls" ir noliedzis, ka tam bijuši kādi slikti nodomi darīt ko nelikumīgu. Tiek vainoti kazahi, kuri nepareizi noformējuši dokumentus, doti mājieni, ka muitnieki, iespējams, pilda politisku pasūtījumu, kā arī bārstīti "DG Terminālam" raksturīgie solījumi sūdzēt tiesā – šoreiz pašu valsti par zaudējumu nodarīšanu. Ar šādiem paziņojumiem uzstājies firmas "DG Termināls" direktors Aivars Millers. Diemžēl no Imanta Vismina nav izdevies saņemt ne vārda par notikušo. Laikraksta pūles sazināties cieta fiasko, jo Vismina kungs bija ļoti aizņemts. Tāpēc par viņa personību nāksies vien spriest pēc laikabiedru viedokļiem un secināt no dažādu notikumu līkločiem.

Interesanti, ka kolēģi no Latvijas brīvvalsts atjaunošanas pirmsākumiem atceras pirmo Liepājas pilsētas galvu Imantu Visminu kā atraktīvu, demokrātisku un šarmantu cilvēku ar labu humora izjūtu. Piemēram, toreizējais domubiedrs, tagad Liepājas SEZ analītiķis un projektu vadītājs Gunārs Kazeks raksturo Imantu Visminu kā cilvēku, kas prata uzstāties un pārliecināt. "Ļoti atraktīvs, izcili izpaudās laikā, kad vajadzēja Liepāju ierakstīt pasaules kartē," atceras G.Kazeks. "Pirmajām ārzemju delegācijām tik dedzīgi stāstīja par pilsētu, cilāja kartes, iepina jociņus, ka pēc tam viesi sajūsmināti atzina, ka tāda mēra kā Liepājā, neesot nekur."

Arī toreizējā Vismina kolēģe pirmajā Liepājas Pilsētas valdē Jevgeņija Mickēviča vērtē viņu pozitīvi. "Ļoti demokrātisks, nešķiroja cilvēkus pēc amatiem. Labestīgs un lādzīgs, arī prasīgs pret sevi. Manuprāt, centās pildīt savus pienākumus tik godprātīgi, cik vien varēja," – tāds Vismins palicis Mickēvičas kundzes atmiņā.

Ostas kapteinis Eduards Raits savukārt uzskata, ka Visminam bija vislielākā nozīme Liepājas ostas normālas darbības atjaunošanā, jo tieši viņš toreiz, kad osta vēl bija pilna ar svešiem karakuģiem, esot sapratis un atbalstījis ostas pārņemšanu vietējās rokās. "Kad ostā ienāca pirmais ārzemju kuģis, Vismins to bija veicinājis, bet daudziem tas šķita kaut kas nedzirdēts. Visapkārt taču atradās Krievijas karakuģi, viņu robežsargi, kuri vairs nespēja saprast, kas te īsti notiek. Kā mēs uzdrīkstamies šeit saimniekot?"

Pavisam citāds viedoklis par Visminu tagad ir ļaudīm, kas cīnās par vides tīrību Liepājā. Piemēram, viena no Karostas aktīvistēm I.Visminu nosauca par ielikteni naftas biznesa pārstāvju darīšanās (viņa gan lietoja vārdu bandīti, bet mēs šeit negribētu lietot šādus ekstrēmus izteicienus). "Visminam taču nevar ticēt, viņš vārdos sola nezin ko, bet pildīt nevar," kritizēja aktīviste.

Jā, kur gan pazudis tas šarmantais, atraktīvais kungs, kurš Latvijas un Liepājas atjaunošanas sākuma gados apbūra publiku ar savu patriotismu, tekstiem par pilsētas uzplaukumu un humoru? Vai tikai pragmatiskais bizness nav apcirtis entuziasmu? Te jāatceras, ka nepatikšanas I.Vismina izvēlēto biznesu vajājušas jau kopš aptuveni 2000.gada, kad toreiz viņam, vēl esot firmas "Durbe Impex" direktoram, nācās taisnoties par pilsētas ziemeļos dzīvojošo sūdzībām, ka no uzņēmuma puses plūst neciešama smaka. Toreiz tika saņemts naudassods, pirkstu pakratīja arī tagadējais Liepājas galva Uldis Sesks, firmas "Durbe Impex" direktors atvainojās par liepājniekiem sagādātajām neērtībām un solīja, ka vairāk tā nedarīs un viņa pārstāvētā firma smakojošo produktu ostā turpmāk nepārkraus. Tomēr smirdoņas epopeja turpinājās arī turpmākos gadus, tikmēr Imants Vismins jau bija kļuvis par firmas "DG Termināls" izpilddirektoru, uzņēmums gan darbojās tajā pašā teritorijā. Un atkal – iedzīvotāji protestēja, bija jātaisnojas, tika saņemts sods.

Jāatzīst gan, ka solījums modernizēt "DG Terminālu" ir pildīts un pēdējā laikā sūdzības par smakošanu pilsētas ziemeļu daļā samazinājušās. Uzņēmums arī izrādīja vēlmi piedalīties labdarībā – tika ierīkots bērnu laukums.

Diemžēl mieru tikko atkal iztraucēja iespējamās kontrabandas gadījums. Un atkal jātaisnojas. Žēl, ka tas jādara cilvēkam, kurš savulaik, esot pilsētas galvas amatā, solījis visiem spēkiem rūpēties par Liepājas iedzīvotāju labklājību un kļūt par viņu interešu aizstāvi. Jā, lielais bizness ir nežēlīgs…